Koncert pamięci Jerzego Semkowa, koncertowe wykonanie opery Ludomira Różyckiego „Casanova”, „Missa pro pace” w setną rocznicę urodzin Jana Pawła II, znalazły się w planach Filharmonii Narodowej w sezonie 2019/20. Repertuar przedstawił dyrektor artystyczny Filharmonii Narodowej Andrzej Boreyko.
Plany FN zaprezentowano w poniedziałek w stolicy. Jako dyrektor artystyczny Filharmonii Narodowej Boreyko poprowadzi nie tylko koncerty abonamentowe, ale obecny będzie również podczas najważniejszych wydarzeń muzycznych w Polsce, takich jak: Warszawska Jesień, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena czy - jak ostatnio podczas Festiwalu Chopin i jego Europa - podkreśla dyrekcja Filharmonii.
"Stało się! Będę pełnił funkcję osiemnastego dyrektora Filharmonii Narodowej, instytucji z wielką historią, w której jest wiele pięknych stron i bardzo chciałbym, aby moja kadencja pozwoliła dopisać do tej pięknej książki kilka nowych kart, akapitów, ale przede wszystkim muzyki" - powiedział podczas poniedziałkowego spotkania Boreyko.
Przywołał książkę Romana Jasińskiego "Koniec pięknej epoki" o życiu muzycznym stolicy w czasach międzywojennych, kiedy Warszawa była centrum muzycznym Europy. "Ostatnie lata wskazują na to, że to nie był koniec pięknej epoki, to była przerwa. Warszawa ma bowiem szansę stać się znowu miejscem ważnych wydarzeń muzycznych - zaznaczył. "To, co zrobili moi wspaniali poprzednicy maestro Jacek Kaspszyk, Antoni Wit, Kazimierz Kord, co było rozpoczęte, będzie kontynuowane tak, aby praca ze znakomitą orkiestrą dla wspaniałej publiczności szła w tym kierunku, w którym idą dzisiaj najlepsze orkiestry świata" - dodał.
Mówiąc o repertuarze, jaki zaprezentuje FN w nowym sezonie, Boreyko stwierdził, że nie wyobraża sobie sezonu koncertowego bez znaczącego udziału muzyki polskiej i podkreślił, że bardzo dużą wagę przywiązuje do promocji muzyki polskiej. "Tak to było, tak to jest i tak to będzie" - powiedział.
Nowy dyrektor artystyczny wymienił też solistów, z którymi będzie współpracował, są to m.in. pianiści Piotr Anderszewski, Szymon Nehring, Krzysztof Jabłoński; światowej klasy klawesynista Władysław Kłosiewicz. Dodał, że "lista skrzypków w orkiestrze jest wyjątkowa i to samo dotyczy wiolonczelistów, ale śpiewaków nie będzie wymieniał, aby nikogo nie pominąć".
Boreyko wspomniał również o podróżach muzycznych Orkiestry FN, m.in. do Japonii jak też o planowanych nagraniach. "Chciałbym, aby Orkiestra Filharmonii Narodowej koncertowała w wielkich miastach na liczących się scenach. Dziesięć koncertów w małych miejscowościach amerykańskich nie da tyle, co jeden występ w Berlinie czy Londynie" - zauważył. Dodał, że aby odpowiednio zaplanować zagraniczne tournee nawiązał kontakt z wyspecjalizowaną agencją londyńską.
"Wszyscy jesteśmy dumni i zadowoleni z tego, że Andrzej Boreyko zgodził się objąć kierownictwo artystyczne Filharmonii. Po wielu latach pracy z najbardziej renomowanymi zespołami jak Berliner Philharmoniker, Wiener Symphonikerczy London Philharmonic Orchestra, teraz będzie stał za pulpitem naszej warszawskiej Filharmonii - powiedziała wiceminister kultury Wanda Zwinogrodzka.
"Oczekujemy wielu fantastycznych wrażeń, które powstaną we współpracy naszej fantastycznej Orkiestry FN z maestro Boreyko. Jego doświadczenie i artystyczne przyjaźnie sprawią, że w kalendarzu znajdą się gwiazdy światowej sławy, a fakt zaproszenia do współpracy dotychczasowych dyrektorów artystycznych, jak Antoniego Wita i Jacka Kaspszyka gwarantują pewną ciągłość doświadczeń" - dodała Zwinogrodzka.
Andrzej Boreyko (rocznik 1957) to światowej sławy dyrygent. Pierwsze swoje umiejętności muzyczne zdobywał w Leningradzie, gdzie studiował dyrygenturę i kompozycję u Jekatieriny Kudriawcewej i Aleksandra Dmitriewa. W latach 1992-1996 Andrzej Boreyko był dyrektorem artystycznym Filharmonii Poznańskiej.
W 1996 r. Boreyko kierował kilkoma orkiestrami niemieckimi, m.in. Hamburger Symphoniker, Duesseldorfer Symphoniker i Jenaer Philharmonie oraz Narodową Orkiestrą Symfoniczną Belgii. Nadal jest szefem artystycznym Naples Philharmonic na Florydzie oraz I dyrygentem gościnnym kilku orkiestr europejskich.
W warszawskiej Filharmonii Narodowej objął stanowisko dyrektora artystycznego po maestro Jacku Kaspszyku, który do końca poprzedniego sezonu kierował zespołami Filharmonii Narodowej. (PAP)
autor: Anna Bernat
abe/ agz/