Cztery różnorodne stylistycznie i gatunkowo premiery – od Jacques'a Offenbacha do Artura Honeggera – przygotowuje w nowym sezonie artystycznym Opera Krakowska. Pierwszą z nich będzie balet „Sen nocy letniej” Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego w reżyserii i choreografii Giorgia Madii.
Krakowska publiczność zna już włoskiego choreografa z dwóch wcześniejszych inscenizacji: baletowej wersji "Kopciuszka" Gioachino Rossiniego w 2010 r. i bogatej oprawy choreograficznej w "Orfeuszu i Eurydyce" Christopha Willibalda Glucka w 2013 r.
"Giorgio Madia to artysta o niezwykłej wyobraźni i niezwykłym podejściu do każdego zadania artystycznego, które realizuje, człowiek niezwykle inspirujący i wymagający dla zespołu" – mówił we wtorek dyrektor Opery Krakowskiej Bogusław Nowak. "Podobnie jak było w +Kopciuszku+, także i w +Śnie nocy letniej+ będzie dużo muzycznych niespodzianek, ale mam nadzieję, że będzie to spektakl, który wszyscy będziemy pamiętać" – dodał.
Premierę "Snu nocy letniej" zaplanowano na 25 października. Kierownikiem muzycznym tego spektaklu jest Marcin Nałęcz-Niesiołowski.
6 grudnia po raz pierwszy Opera Krakowska wystawi dzieło Artura Honeggera "Joanna d'Arc na stosie" z librettem Paula Claudela w reżyserii Moniki Strzępki, znanej ze spektakli w teatrze dramatycznym. Od strony muzycznej spektakl przygotowuje Tomasz Tokarczyk. "Przymierzałem się do współpracy z Moniką Strzępką od kilku lat" – mówił Bogusław Nowak. "W każdym z jej spektakli, który oglądałem, muzyka odgrywa wielką rolę" – dodał.
Trzecią z premier – w marcu przyszłego roku – będzie "Orfeusz w piekle" Jacquesa Offenbacha w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego. Jak zapowiada dyrekcja opery ten spektakl ma zaspokoić apetyty miłośników chwytliwych, lekkich melodii, inteligentnego humoru i ambitnej rozrywki. Spektakl miał być zrealizowany w Operze Krakowskiej kilka lat temu, ale choroba i śmierć reżysera Krzysztofa Nazara to uniemożliwiły.
Na zakończenie sezonu – w czerwcu 2020 roku w Operze Krakowskiej - ma się odbyć przesunięta o kilka miesięcy premiera "Don Carlosa" Giuseppe Verdiego w reżyserii Laco Adamika. Scenografię do tego spektaklu projektuje stale współpracująca z Adamikiem Barbara Kędzierska, a za stronę muzyczną odpowiada Tomasz Tokarczyk.
Oprócz premier w repertuarze pozostają spektakle od lat cieszące się popularnością: "Norma", "Carmen", "Madama Butterfly", "Tosca", "Cyganeria", "Traviata", "Cyrulik sewilski", "Ariadna na Naxos", "Dziadek do orzechów". Do młodych widzów adresowana jest m.in. muzyczna podróż po znanych i lubianych bajkach „Muzyka i Magia" oraz "Ongaku trzy kamienie" - spektakl rodzinny, który dzięki tłumaczeniu na Polski Język Migowy i audiodeskrypcji jest przystosowany dla osób z niepełnosprawnościami słuchu i wzroku.
W Operze Krakowskiej modernizowany jest orkiestron. Poprzez zastosowanie innowacyjnych, regulowanych paneli poprawiona zostanie akustyka tej przestrzeni. Prace są prowadzone we współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą. (PAP)
autor: Małgorzata Wosion-Czoba
wos/ pat/