Cztery spektakle - „Materiały do Pokojówek”, „Medee. O przekraczaniu”, „Szeol" oraz „Nikt (nie) spotyka Nikogo” – zostaną pokazane od piątku do niedzieli w ramach finału obchodów XX-lecia pracy artystycznej działającego przy Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu Teatru ZAR.
Teatr ZAR to międzynarodowa grupa artystów, stażystów wrocławskiego Instytutu im. Jerzego Grotowskiego. Teatr powstał we Wrocławiu po cyklicznych wyprawach do Gruzji w latach 1999-2003. W trakcie tych podróży stażyści zebrali materiał muzyczny, m.in. sięgające początków naszej ery pieśni polifoniczne. Nazwa grupy - ZAR - pochodzi od tytułu pieśni pogrzebowych wykonywanych przez zamieszkujących północno-zachodnią Gruzję Swanów.
Obchody jubileuszu XX-lecia działalności artystycznej Teatru ZAR rozpoczęły się w październiku 2023 r. koncertem „Anamnesis”. Wieńczy je rozpoczynający się w piątek pokaz czterech spektakli.
Widzowie obejrzą dwa spektakle duetu Moniki Wachowicz i Jarosława Freta. To „Szeol” - przedstawienie manifestujące sprzeciw wobec zaostrzenia prawa aborcyjnego, oraz „Materiały do Pokojówek” – spektakl o prawie kobiet do samostanowienia. Prezentowane będzie również przedstawienie „Nikt (nie) spotyka Nikogo” Aleksandry Kugacz-Semerci i Mertcana Semerci dotykające tematu wyobcowania oraz spektakl Teatru ZAR „Medee. O przekraczaniu” mówiący w uniwersalny sposób o migracji.
Organizatorzy obchodów jubileuszu XX-lecia Teatru ZAR zapowiedzieli, że pokazom teatralnym będą towarzyszyć prezentacje instalacji scenograficznych – instrumentariów generujących dźwięk – stworzonych do spektakli „Materiały do Pokojówek”, „Medee. O przekraczaniu” oraz „Nikt (nie) spotyka Nikogo”.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu przy okazji jubileuszu Teatru ZAR przygotowuje spotkanie przedstawicieli europejskich instytutów badawczych, teatrów i ośrodków sztuk performatywnych, którego celem jest powstanie europejskiej sieci LEPAC – Legacy of Performing Arts Centres. Idea tego przedsięwzięcia zrodziła się w 2023 r. dzięki współpracy Centrum Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Pina Bausch Zentrum i Marina Abramovic Institute, które na zaproszenie Instytutu im. Jerzego Grotowskiego rozpoczęły budowę sieci dedykowanej rezydencjom młodych artystów.
„Ideą sieci jest łączenie doświadczeń i wzmacnianie współpracy pomiędzy zespołami i miejscami, które przyczyniły się do radykalnej zmiany paradygmatu w kulturze XX wieku, określanej m.in. jako zwrot performatywny, i nadal dbają o uczestnictwo w obecnym dyskursie na tym polu” – podali przedstawiciele Instytutu Grotowskiego w materiałach prasowych.(PAP)
autor: Piotr Doczekalski
pdo/ miś/