Spektakl „Dropie” Natalki Suszczyńskiej i reżyserii Marcina Libera otrzymał Grand Prix tegorocznego Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Zwycięzców 30. edycji konkursu ogłoszono podczas poniedziałkowej gali finałowej.
Do udziału w tegorocznej edycji konkursu nadesłano 154 zgłoszenia. Finałowe 14 prac wyłoniła Komisja Artystyczna w skład której weszli Jacek Sieradzki, Andrzej Lis, Szymon Kazimierczak, Dominik Gac, Anna Jazgarska, Wanda Świątkowska i Piotr Hildt. Nagrody przyznała kapituła w składzie: Adam Cywka, Justyna Czarnota, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Sławomir Narloch i Piotr Olkusz. Laureatów i wyróżnione prace ogłoszono podczas uroczystości, która odbyła się w poniedziałek w gmachu Instytutu Teatralnego w Warszawie.
„Obejrzeliśmy dobre albo świetne spektakle, a nagrody rozdzieliliśmy zgodnie z tym, o jaki teatr walczymy i jak sobie wyobrażamy rozmowę z widzem o współczesnej Polsce" - zaznaczyła przewodnicząca jury Małgorzata Sikorska-Miszczuk. Głos zabrał także Jarosław Sieradzki, przewodniczący Komisji Artystycznej, który podkreślił, że konkurs "powołany został do tego, aby polski dramat i polska literatura nie zniknęły ze sceny”.
Grand Prix 30. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Sztuki Współczesnej jury przyznało spektaklowi "Dropie" Natalki Suszczyńskiej w adaptacji Michała Kmiecika w reżyserii Marcina Libera (Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu). To - czytamy w opisie spektaklu na stronie internetowej teatru – „groteskowa komedia drogi, której bohaterka pracuje w bankomacie i mieszka w psiej budzie, potem mieszka w śmietniku, potem traci pracę w bankomacie i mieszka w lesie, potem nigdzie, potem zostaje artystką i mieszka z innymi artystami w piwnicy, potem w kiosku, potem w garażu, znowu nigdzie, a potem z tytułowymi ptakami z gatunku Otis tarda, które kiedyś wywalczyły Polsce wolność i niepodległość, a dziś znów wróciły do kraju, by ratować Polskę, naszą ojczyznę”.
Nagrodę im. Jana Świderskiego ufundowaną przez Zarząd Sekcji Teatrów Dramatycznych Związku Artystów Scen Polskich jury przyznało Karolinie Kowalskiej i Piotrowi Biedroniowi za role w spektaklu "Piękna Zośka" Justyny Bilik i Marcina Wierzchowskiego w reżyserii Wierzchowskiego (Teatr Wybrzeże w Gdańsku). Za choreografię do „Pięknej Zośki” nagrodzono natomiast Anetę Jankowską. Również nagrodę dla zespołu aktorskiego przyznano obsadzie tego właśnie spektaklu; otrzymali ją Karolina Kowalska, Piotr Biedroń, Marzena Nieczuja Urbańska, Katarzyna Dałek, Maciej Konopiński, Marek Tynda, Justyna Bartoszewicz i Grzegorz Otrębski.
Nagrodę za reżyserię jury przyznało Marcinowi Liberowi, doceniając jego pracę przy spektaklach „Dropie” oraz „Dramat rodzaju męskiego” Jakuba Tabaczka (Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich).
Przyznano także nagrody Komisji Artystycznej dla teatrów, które w minionym sezonie postawiły na polskie sztuki współczesne. Główne wyróżnienie przyznano Wrocławskiemu Teatrowi Współczesnemu im. Marii i Edmunda Wiercińskich za „konsekwentne inwestowanie w polską dramaturgię, w tym organizowany od ośmiu lat konkurs dramaturgiczny Strefy Kontaktu, a także staranne wprowadzanie nagrodzonych tekstów do repertuaru” - podkreślono w uzasadnieniu werdyktu.
„Za tworzenie odważnych, często ryzykownych prapremier tekstów pisanych na zamówienie sceny przez rodzimych twórców" jury doceniło Teatr Wybrzeże w Gdańsku, a za stawianie na polską literaturę współczesną - Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Nagrodę za poziom wykonania, atrakcyjność i „zróżnicowane potraktowanie materiału biograficznego w spektaklach poświęconym nietuzinkowym osobowościom” przyznano natomiast Teatrowi im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
Wyróżnienia otrzymały: Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie Filia we Wrocławiu za wystawienie spektaklu „Bowie w Warszawie” Doroty Masłowskiej w reżyserii Jarosława Tumidajskiego, Fundacja Analog w Warszawie za „Mleko w tubce” Agaty Biziuk i Anny Domalewskiej w reżyserii Biziuk. Teatr Malabar w Warszawie otrzymał wyróżnienie za spektakl „Nieosobni. Program romantyczny podszyty mykologią, ezoteryką i psychotroniką” Marcina Bartnikowskiego w reżyserii Bartnikowskiego i Marcina Bikowskiego.
Nagrodzono także dramatopisarki i dramatopisarzy: Ishbel Szatrawska otrzymała nagrodę za dwie sztuki, „Polowanie” i „Żywot i śmierć pana Hersha Libkina z Sacramento w stanie Kalifornia”, Piotr Rowicki - za dramat „W maju się nie umiera. Historia Barbary Sadowskiej”. Przyznano także dwa wyróżnienia: dla Emilii Nagórko-Łakomik za adaptację tekstu niedramatycznego, powieści „Traktat o łuskaniu fasoli” Wiesława Myśliwskiego i dla Joanny Mueller, autorce najciekawszego debiutu dramatopisarskiego, tekstu „Niko, czyli prosta zwyczajna historia”.
Celem Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej jest „nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego” - czytamy w opisie wydarzenia. Konkurs organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. (PAP)
pj/ aszw/