Kultura i sztuka po 1989 roku

22.09.2019

10. Koszalińskie Konfrontacje Młodych „m-teatr”: dwie równorzędne nagrody za reżyserię

Andrzejowi Błażewiczowi za spektakl „Śluby panieńskie” oraz Janowi Hussakowskiemu za „Reality show(s). Kabaret o rzeczach strasznych” jury 10. Koszalińskich Konfrontacji Młodych „m-teatr” przyznało dwie drugie, równorzędne nagrody za reżyserię.

W niedzielę w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym w Koszalinie odbyła się gala zamknięcia 10. KKM „m-teatr”. Jury w składzie: reżyser i pedagog Aneta Groszyńska, teatrolog, krytyk teatralny i filmowy, tłumacz musicali, scenarzysta, bloger Tomasz Domagała oraz aktor, reżyser, dyrektor Bałtyckiego Teatru Dramatycznego w Koszalinie Zdzisław Derebecki nie wskazało najlepszego reżysera tegorocznej edycji festiwalu. Przyznało dwie drugie, równorzędne nagrody prezydenta Koszalina.

Werdykt jury odczytała Groszyńska. Nagrody trafiły do Andrzeja Błażewicza za spektakl „Śluby panieńskie” Teatru Polskiego w Poznaniu oraz do Jana Hussakowskiego za „Reality show(s). Kabaret o rzeczach strasznych” Teatru im. J. Kochanowskiego w Opolu.

Błażewski otrzymał ją „za pełen szczerości i wewnętrznego zaangażowania spektakl, będący połączeniem wnikliwej, osobistej i nieoczywistej kreacji oczywistego tekstu, zrealizowany w celu podjęcia próby redefinicji stereotypów oraz eksploracji nowych dróg odkrywania intymnej kondycji współczesnego człowieka”.

Natomiast Hussakowskiego wyróżniono za „konsekwentny, niezwykle wysoki poziom reżyserskiego rzemiosła, polegającego na precyzyjnej konstrukcji teatralnych narracji, umiejętnej nimi grze z widzami i aktorami oraz zbudowanie świadomej, konsekwentnej struktury scenicznego świata, czego wynikiem jest znakomicie zagrany i zakomponowany spektakl zrealizowany pomimo trudności z rozedrganym wewnętrznie od strony dramaturgicznie literackim tekstem”.

Groszyńska zaznaczyła, że „poziom artystyczny prezentowanych spektakli był wysoki, ale nie na tyle, by przyznać pierwszą nagrodę”. W ocenie jury brakowało spektaklu, który byłyby spełnieniem wszystkich artystycznych kryteriów rozumianych „jako połączenie wybitnego poziomu teatralnego rzemiosła z osobistą, szczerą i nieoczywistą wypowiedzią artystyczną twórców”.

Zdaniem jury dwa nagrodzone spektakle „wyróżniały się poziomem intelektualnego i emocjonalnego zaangażowania reżysera i pozostałych twórców”.

Podczas gali przyznane zostały także nagrody publiczności. Najlepszą aktorką festiwalu została Alina Czyżewska za rolę w spektaklu „Tchnienie” w reżyserii Rafała Szumskiego. Za najlepszego aktora festiwalu publiczność uznała Karola Kossakowskiego za rolę w spektaklu „Reality show(s). Kabaret o rzeczach strasznych”, który widzowie ocenili najwyżej.

Nagrodę „młodzi oceniają młodych” sześcioosobowego jury składającego się z przedstawicieli koszalińskich szkół ponadpodstawowych przyznano Agacie Puszcz za spektakl „Humanka” „poruszający niecodzienną tematykę, dotykający głębokich pytań o wartości humanistyczne i odpowiadający na wątpliwości dotyczące człowieczeństwa”.

Nagrodzonych statuetkami i nagrodami finansowymi nie było na gali zakończenia KKM „m-teatr”.

Podczas 10. KKM „m-teatr”, których współorganizatorem był Bałtycki Teatr Dramatyczny, pokazano od 14 września siedem spektakli konkursowych autorstwa reżyserów, którzy w swoim dorobku mają do 10 realizacji scenicznych. Zaprezentowano również pięć spektakli towarzyszących, w tym monodram Szymona Majewskiego „MaminSzymek” podczas gali zamknięcia. W 10. edycji Konfrontacji, w ocenie dramaturga Tomasza Ogonowskiego, młody teatr zaczął wracać do korzeni, dotknął „tych najważniejszych emocji: leku, miłości, zwątpienia, samotności, strachu”.

Tegoroczny budżet KKM „m-teatr” wyniósł 318 tys. zł. Ministerstwo kultury przyznało na to wydarzenie 134 tys. zł. 90 tys. zł to dotacja z budżetu miasta, a pozostałe 94 tys. zł to wkład własny BTD, w tym środki przyznane przez samorząd województwa zachodniopomorskiego. (PAP)

autor: Inga Domurat

ing/ par/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL