Chcemy inspirować zagranicznych twórców polskim wzornictwem. To kolejny krok, aby Polska była punktem odniesienia dla innych krajów – powiedział dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza Krzysztof Olendzki podczas poniedziałkowego briefingu dot. programu "Polska Design".
Jak podkreślił Olendzki, program Polska Design to jeden z najważniejszych projektów Instytutu Adama Mickiewicza (IAM), który "rozwija się od kilku lat". "Przez ostatnie półtora roku zmieniliśmy w nim trochę, jeśli chodzi o kwestie geograficzne i wydarzenia, na które kładziemy nacisk. Z jednej strony zależy nam na wystawach historycznych pokazujących, czym jest sztuka designu dla odbiorcy. Z drugiej - kładziemy coraz większy nacisk, żeby prezentować się na targach i w tych miejscach, gdzie sprawy designu i artyzmu łączą się z biznesem. Trzeci element, który jest nowością w naszych działaniach, to bliska współpraca z polskimi projektantami przy okazji innych niż wystawy designu działań IAM" – wyjaśnił.
Olendzki zwrócił uwagę, że Program Wieloletni Niepodległa, którego IAM jest operatorem, "stwarza możliwości obecności polskiego designu w różnych miejscach na świecie". "Szczególnie Europa Środkowa czy Środkowo-Wschodnia jest dla nas bardzo ważna. Zdajemy sobie sprawę, jak bardzo polskie wzornictwo jest poszukiwane w tym obszarze i jak wielkie jest zainteresowanie twórców z tych krajów tym, co się w Polsce dzieje. Tu w sposób najpełniejszy chcemy inspirować zagranicznych twórców polskim wzornictwem. Jest to kolejny krok na drodze do tego, żeby to Polska była punktem odniesienia dla tego obszaru, a polscy artyści wyznaczali trendy w zakresie wzornictwa" – stwierdził.
Jak dodał, IAM jest współorganizatorem polskiej prezentacji podczas Międzynarodowych Targów Książki w Abu Dhabi, które rozpoczną się 25 kwietnia. "Będziemy prezentowali tam dużą wystawę poświęconą polskiej ilustracji książkowej, a dokładniej - insektom w polskich książkach dla dzieci. Zapowiada się to na niesamowite wydarzenie, zważywszy że nie będzie to tylko wystawa ilustracji, ale też jest przygotowany pakiet multimedialny i interaktywny, pełen różnego rodzaju zaskakujących rozwiązań, które będą zajmowały naszych odbiorców" – zaznaczył Olendzki.
Dyrektor IAM poinformował, że pierwsza z przekrojowych wystaw, prezentowanych w ramach programu "Polska Design", zostanie otwarta 17 kwietnia w La Triennale di Milano. "+Back to Front+ to wystawa, która już teraz przynosi nam dużo satysfakcji i obiecujemy sobie po niej dużo. To, co jest ważne przy okazji tej wystawy to fakt, że wracamy do przeszłości i, patrząc na nasze dziedzictwo, budujemy przyszłość. Pokazujemy, w którym kierunku rozwija się polski design, co akurat w tym miejscu i czasie ma swoje bardzo duże znaczenie" – ocenił.
Kuratorka wystawy Katarzyna Jeżowska wyjaśniła, że "Back to Front" podejmuje problematykę tworzenia tożsamości narodowej designu na przykładzie polskich powojennych pawilonów narodowych na światowych wystawach. "Wystawa obejmuje niemal trzy dekady i zobaczymy na niej ok. 30 projektów wystaw. Te projekty będą pokazane na przykładzie fotografii, szkiców, również oryginalnych, ale także na przykładzie makiet architektonicznych, które zrekonstruowaliśmy. Oprócz materiałów, które dokumentują wystawy, będziemy pokazywać również przedmioty, polski design, który był pokazywany na tych wystawach" – powiedziała.
Jeżowska wspomniała, że wystawy, których projekty zostaną zaprezentowane w La Triennale di Milano, nie były poświęcone tematyce designu. "Były to wystawy o gospodarce, przemyśle, podejmowały także bardzo ważne kwestie polityczne. Oczywiście czasy się zmieniły, ale to co jako kuratorka chciałabym pokazać to właśnie niezwykłe zaangażowanie w opowiadaniu historii, do czego wykorzystywane są przedmioty i aranżacje przestrzeni, ale same wystawy mówią o czymś innym. Myślę, że Triennale di Milano i Mediolański Tydzień Designu jest świetnym miejscem, żeby taką dyskusję poprowadzić" – stwierdziła.
Obecna na briefingu Maria Ostrowska, p.o. managera programu "Polska Design" w I połowie 2018 r., podkreśliła, że Program Wieloletni Niepodległa zapewnia "unikatową możliwość sięgnięcia do historii polskiego designu". "Wystawy historyczne były już realizowane w 2017 r., natomiast 2018 r., jako główny rok obchodów (stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości – PAP), pomaga nam przedstawić nie tylko to, co dzieje się we współczesnym designie, ale też przybliża zagranicznemu odbiorcy pewne fenomeny. Natomiast nie jest to jedyne nasze działanie. W Mediolanie oprócz wystawy w La Triennale będziemy mieli okazję wspierać Annę Berę i Studio Grynasz w przestrzeni Salone Satelite, czyli jednej z najbardziej prestiżowych przestrzeni dla młodych designerów do 35. roku życia" – powiedziała.
Program IAM "Polska Design" ma na celu budowę i umacnianie renomy polskiego wzornictwa na arenie międzynarodowej poprzez współpracę z wiodącymi polskimi projektantami i kuratorami oraz organizację wystaw polskiego designu na najważniejszych wydarzeniach branżowych za granicą. Współpraca obejmuje takich partnerów zagranicznych, jak m.in. London Design Festival, Istanbul Design Biennial, International Furniture Fair Singapore, WantedDesign, Stockholm Furniture and Light Fair, Dutch Design Week, La Triennale di Milano i London Design Biennale.
Dotychczas w ramach programu zrealizowano m.in. wystawę "Polish Job" podczas Milan Design Week, wystawę polskiego projektowania graficznego "Inside Out" podczas WantedDesign, ekspozycję "Polska In Between" podczas 2. Istanbul Design Biennial, warsztaty dla projektantów "Art Food" i "Obserwatorium". IAM wydał także serię książek poświęconych polskiemu wzornictwu, m.in. "Polish Design Uncut" (2013 r.) i "VeryGraphic. Polish Designers of the 20th Century" (2015 r.).(PAP)
autor: Daria Porycka
dap/ rosa/