60. urodziny to dobry moment, żeby „Trójka” zaczęła pisać swoją nową historię, szanując to, co wydarzyło się przez te sześć dekad – mówi PAP Marcin Wąsiewicz, dyrektor i redaktor naczelny radiowej „Trójki”. Nie chcemy żyć wspomnieniami i przeszłością, ale szanujemy dokonania, które są z „Trójką” związane" – dodaje.
Program 3 Polskiego Radia rozpoczął nadawanie 60 lat temu, 1 kwietnia 1962 r. Z okazji urodzin stacja przygotowała jubileuszową ramówkę oraz koncert charytatywny "Trójka dla Ukrainy". W piątek premierę będą miały zarówno nowa aplikacja, jak i strona internetowa Programu 3. Nie zabraknie również niespodzianek i upominków dla słuchaczy od dziennikarzy z ul. Myśliwieckiej 3/5/7.
Dyrektor radiowej "Trójki" podkreślił w rozmowie z PAP, że powstanie anteny miało bardzo duże znaczenie dla całego Polskiego Radia. "To ważna antena, która ma niezwykłe osiągnięcia, jeżeli chodzi o kształtowanie gustów muzycznych, tworzenie kultury, sceny Teatru Polskiego Radia. Przez +Trójkę+ w ostatnich sześćdziesięciu latach przewinęli się, myślę, najwybitniejsi ludzie kultury, muzyki, a także radiowcy" - ocenił Wąsiewicz.
Wskazał, że "moment 60. urodzin to czas, żeby +Trójka+ zaczęła pisać swoją nową historię, szanując to, co wydarzyło się przez te sześć dekad". "Chcemy od 2022 r., roku jubileuszu, mówić i pisać historię +Trójki+ na nowo. Mam nadzieję, że na kolejnych, co najmniej 60 lat" - powiedział dyrektor anteny.
Jak mówił, radiowa "Trójka" od jakiegoś czasu zmienia się. "Poszukujemy swoich nowych słuchaczy. Program 3 Polskiego Radia przez lata miał grupę wiernych wielbicieli. Dzisiaj trochę inaczej słuchamy radia, ja celowo nie mówię o tym, że mamy słuchaczy, raczej odbiorców. Często ludzie odbierają treści, które pojawiają się w radiu czy w mediach społecznościowych za pośrednictwem strony internetowej, aplikacji, w formie podcastów i to też są odbiorcy radia, którzy być może w sposób tradycyjny, przez radioodbiornik, niekoniecznie słuchaliby radia" - zwrócił uwagę Wąsiewicz.
Zaznaczył, że na takich odbiorcach "Trójce" zależy. "Największą wartością +Trójki+ jest marka, nazwa i wokół tego chcemy skupić nową grupę odbiorców, dlatego 1 kwietnia oddajemy nową aplikację, stronę internetową, tak by podążać z duchem czasu. Chcemy, poprzez te narzędzia, budować nową społeczność skupioną wokół Programu 3 Polskiego Radia" - wskazał.
Dopytywany o to, co znaczy, że "Trójka" chce pisać swoją historię na nowo, odpowiedział: "Nie chcemy żyć ciągle wspomnieniami i przeszłością, oglądać się za siebie, ale szanujemy dokonania, które są z +Trójką+ związane".
"Chcemy, aby +Trójka+ dalej była stacją radiową, w której można znaleźć muzykę wyszukaną, której inne stacje radiowe nie proponują. By +Trójka+ nadal kształtowała gusta muzyczne i żeby kojarzyła się słuchaczom z tą anteną Polskiego Radia, w której można znaleźć muzykę różnorodną, inną niż w konkurencyjnych stacjach radiowych - niekoniecznie tylko popularną, znaną z list przebojów. To stanowi o marce +Trojki+, więc każdy gatunek muzyczny, taki stempel, coś charakterystycznego, co będzie kojarzyło się z +Trójką+, to właśnie jej strona muzyczna. Do tego mądre słowo, wszechstronna informacja, pogłębiony komentarz do otaczającej nas rzeczywistości" - wyjaśnił dyrektor Programu 3 Polskiego Radia.
Wskazał także, że antena stawia na debiutantów. "Chcemy, by +Trójka+ była miejscem i sceną dla młodych, zdolnych artystów, którzy jeszcze np. nie zaistnieli na rynku muzycznym, ale są ciekawi, mają dobry repertuar, który w przyszłości może okazać się popularny. Już w zeszłym roku nagrodziliśmy na Festiwalu w Opolu debiutanta Bartka Deryłę, pomogliśmy mu w wydaniu debiutanckiej płyty" - przekazał Wąsiewicz.
Zapowiedział, że w związku z urodzinami "Trójka" przygotowała projekt związany z debiutantami, ale szerzej rozumianymi. "Nie chcemy się ograniczać do tych artystów, którzy np. nie wydali jeszcze płyty, nie mają debiutanckiego materiału, ale otwieramy się na wszystkich, którzy są młodzi, zdolni, którzy tworzą muzykę w domach, studiach, przy komputerze, w garażach. +Trójka+ jest otwarta dla nich i chcemy takich muzyków, artystów, zespoły, solistów - promować, pokazywać, zapraszać i dawać im szansę" - podkreślił.
Przypomniał, że legendarne Studio im. Agnieszki Osieckiej "nieodzownie łączy się z historią +Trójki+ i będzie otwartą sceną dla wszystkich młodych, zdolnych artystów".
Pytany o to, w jaki sposób, "Trójka" będzie świętować swój jubileusz, odpowiedział: "Cieszy nas, w tym smutnym momencie, że urodziny można świętować przez cały rok. Cały 2022 to będzie 60-lecie naszej stacji, więc pewne pomysły, inicjatywy odkładamy w czasie, pamiętając o tym, co dzieje się teraz za naszą wschodnią granicą".
Poinformował, że w piątek o godz. 19 Program 3 Polskiego Radia zorganizuje specjalny koncert charytatywny "Trójka dla Ukrainy". Na scenie Muzycznego Studia im. Agnieszki Osieckiej zaprezentują się: polsko-ukraiński kwartet Dagadana, łączący folk z elektroniką i jazzem ukraiński zespół ShockolaD oraz czerpiąca z tradycji Bojków i Łemków bieszczadzka grupa Tołhaje.
"To będzie koncert łączący pokolenia, różne gatunki muzyczne, ale przede wszystkim narodowości. Pomyśleliśmy, że jeśli mamy w jakikolwiek sposób upamiętnić 60-lecie stacji, a jednocześnie wpisać się w ten trudny czas, to koncert dla wszystkich naszych braci i sióstr z Ukrainy będzie chyba najbardziej odpowiedni" - powiedział dyrektor "Trójki".
Podczas koncertu będzie można dokonać wpłaty na rzecz Ukrainy na konto Caritas Polska. Numer konta: 70 1020 1013 0000 0102 0002 6526 z tytułem przelewu: UKRAINA.
1 kwietnia każde pasmo w "Trójce" poprowadzą trzy osoby – a nie jedna, jak to najczęściej się dzieje. Z okazji 60. urodzin "Trójka" przygotowała również trzygodzinną, wieczorną audycję niespodziankę. O tym, co się w niej wydarzy i kto ją poprowadzi, słuchacze dowiedzą się – także ze strony internetowej i z mediów społecznościowych "Trójki" – dopiero w momencie jej rozpoczęcia, czyli o godz. 20.
Program 3 Polskiego Radia przygotował dla swoich odbiorców specjalne upominki. Rozdawane one będą w pasmach: "Pora na Trójkę" (godz. 6.00-9.00), "Trójka przed południem" (9.00-12.00), "Nasza tonacja" (12.00-13.00), "Trójka do trzeciej" (13.00-15.00), "Zapraszamy do Trójki"(15.00-19.00) oraz w audycji specjalnej (godz. 20.00-23.00). Urodzinowy konkurs pojawi się też na Facebooku stacji. Tego samego dnia wystartują: nowa aplikacja i strona internetowa Programu 3 z nowymi funkcjonalnościami. (PAP)
autor: Katarzyna Krzykowska
ksi/ skp /