Świat eksperymentów, transformacji, nowoczesnych interpretacji, wielkich dzieł i muzyki dawnej a także sceniczne wystawianie oper przewiduje program 6. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie w Warszawie, który trwać będzie do 30 listopada.
W koncercie inaugurującym festiwalu 15 listopada wieczorem wystąpi znakomita mezzosopranistka, uznana od lat za „najlepszą Carmen”, pochodząca z Rygi Elina Garanca. Artystce towarzyszyć będzie Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją Karela Marka Chichona.
Publiczność usłyszy m.in. słynną Medytację z opery „Thais” Jules'a Masseneta, później arię Mon coeur s’ouvre a ta voix z „Samsona i Dalili” Camille'a Saint-Saensa będącej wizytówką Garancy. Następujące później bachanalia z tej samej opery zostaną zestawione na zasadzie kontrastu z refleksyjną arią Plus grand dans son obscurite z bardzo rzadko wykonywanej współcześnie „Królowej Saby” Charles'a Gounoda.
Jednak głównym, oczekiwanym punktem programu będą fragmenty „Carmen” Georges'a Bizeta – „opery francuskiej próbującej oddać koloryt hiszpański”.
O idei festiwalu, którą jest upowszechnianie dziedzictwa kulturowego krajów Europy Środkowo-Wschodnia: od Bałkanów, poprzez Rumunię i Austrię, kraje Grupy Wyszehradzkiej, Ukrainę i Białoruś, po kraje bałtyckie - mówił podczas piątkowej konferencji prasowej w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej Robert Piaskowski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury, które wraz z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest organizatorem festiwalu.
„Po raz pierwszy festiwal zagości poza Warszawą: w Dębicy, Lublinie, Lusławicach, Katowicach i Krakowie i ten plan objęcia innych miast i miejsc będzie nadal rozwijany. Obszar ten stanowi niezwykle interesujący tygiel, poprzez różnorodność prezentowanych utworów i artystów. O wyjątkowości Festiwalu stanowi z jednej strony czerpanie z tradycji, z drugiej zaś prezentowanie zupełnie nowych, nieodkrytych wcześniej brzmień” - zaznaczył dyr. Piaskowski.
O tym, że Eufonie prezentują muzykę różnych epok i stylów, ale też są mocno związane z tożsamością narodową poszczególnych krajów, ich korzeniami, historia i tradycjami mówił podczas spotkania w TW-ON maestro Karel Mark Chichon, brytyjski dyrygent, który w inauguracyjny wieczór poprowadzi Orkiestrę Teatru Wielkiego - Opery Narodowej podczas występu światowej sławy mezzosopranistki Eliny Garancy.
„Podróżowanie po świecie jest interesujące i pouczające dla dyrygenta" - mówił Karel Mark Chichon. "Możliwość poznania tożsamości innych krajów i narodów, zetkniecie się z muzykami z innych krajów, z innymi orkiestrami, ze różnicowanym materiałem muzycznym pozwalają na poszerzenie wiedzy i wrażliwości. Zawsze tak bywa, że jedni opowiadają się za tradycja, inni kierują się ku przyszłości, cenią nowości i nowoczesność, ale niezależnie od takich wyborów, zawsze wszystko zaczyna się od tradycji, od korzeni” - podkreślił dyrygent.
Podczas Eufonii zaplanowano 23 koncerty. Tematem wiodącym festiwalu jest z jednej strony refleksja nad przeszłością, ale z drugiej śmiałe zmierzenie się z nadchodząca przyszłością - jak zapewniali uczestniczący w konferencji artyści.
Repertuar został ujęty w trzy przenikające się sekcje: Alterfonie - w ramach których wystąpią Skalpel, Dobrawa Czocher i Goście, Gurdjieff Ensemble, Operomanija, La Tempete. Brawurowo charakteryzował podczas konferencji Alterfonie klarnecista Paweł Szamburski i subtelnie wiolonczelistka Dobrawa Czocher.
W sekcji drugiej zatytułowanej „Wielkie Dzieła” wykonane zostaną utwory Krzysztofa Pendereckiego, Pawła Mykietyna, Karola Szymanowskiego.
Na Muzykę Przeszłości - jak nazwano sekcję trzecią repertuaru - złożą się występy zespołów The Sixteen, Bastarda, „Venceslao di Polonia” Antonio Caldary w wykonaniu (oh! Orkiestry i solistów, w tym Maxa Emanuela Cencica.
Młodzi muzycy np. z zespołu Bastarda komponują nową muzykę czerpiąc inspiracje z wielu intrygujących źródeł - od średniowiecznej i renesansowej polifonii poprze XIX-wieczne chasydzkie niguny po muzykę z różnych zakątków świata, z Białorusi, Litwy, Polski, ale i Portugalii.
Podczas Festiwalu Eufonie będą świętowane jubileusze Joanny Wnuk-Nazarowej i Pawła Szymańskiego.
Nazwa festiwalu pochodzi od słowa eufonia (z języka greckiego euphonia), określającego zgodnie zestawione ze sobą elementy, harmonijnie dobrane dźwięki. Identyfikacja festiwalu jest połączeniem litery „f” z nazwy oraz otworu rezonansowego skrzypiec, wiolonczeli czy kontrabasu.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie organizowany jest przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
PAP jest m.in. patronem medialnym wydarzenia.
Szczegółowy program Festiwalu na stronie eufonie.pl (PAP)
Autorka: Anna Bernat
abe/ dki/