Kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, Maurice’a Ravela, Arvo Parta i Gii Kanczelego złożą się na program finałowego koncertu festiwalu w Wielki Piątek w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcja Andrzeja Boreyki wykonają Sinfoniettę nr 3 Krzysztofa Pendereckiego, "La Sidone" (Całun) Arvo Pärta, "Nagrobek Couperina" Maurice'a Ravela i "Libera me" (Quasi-Requiem) Gii Kanczelego.
Gospodarze Filharmonii Narodowej otwierali festiwal 20 marca dziełami Ludwiga van Beethovena Uwerturą "Twory Prometeusza", V Symfonią i Krzysztofa Pendereckiego Adagietto z Raju utraconego – przypomniał Andrzej Giza, dyrektor Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena, który organizuje festiwal.
Inauguracja i finał spinają klamrą cały tegoroczny festiwal, którego tytuł brzmiał "Beethoven i Penderecki. Sfera sacrum".
"Tytuł ten odsyła ku wartościom najwyższym – również do tajemnicy ich przeżycia" - powiedziała Elżbieta Penderecka, prezes Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena i dyrektor artystyczna festiwalu.
Stąd obecność w programie festiwalu tak natchnionych muzycznych dzieł – zauważyła Elżbieta Penderecka - jak Pasja wg św. Jana Johanna Sebastiana Bacha (Wrocławska Orkiestra Barokowa i Chór NFM pod dyrekcją Jarosława Thiela), Kadisz Krzysztofa Pendereckiego (Sinfonietta Cracovia i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jurka Dybała) czy żałobny chorał do słów Apokalipsy św. Jana Et expecto resurrectionem mortuorum Oliviera Messiaena powstały w 1964 roku w hołdzie ofiarom obu wojen światowych (Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod batutą Michała Klauzy).
Trudne warunki epidemiologiczne uniemożliwiły wykonanie na jubileuszowym festiwalu wielkich form sakralnych. W tych trudnych warunkach, w których trzeba było stale reagować na bieżąco na zmiany, Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena dołożyło starań – zaznacza dyr. Giza - aby program, mimo ograniczeń, przyniósł słuchaczom satysfakcję estetyczną i duchową, a festiwal przebiegał z zachowaniem wszelkich środków ostrożności. Dzięki tej determinacji – podkreśla dyr. Giza - udało się przeprowadzić jeden z kluczowych projektów 25. Wielkanocnego Festiwalu – koncert pod batutą Łukasza Borowicza w Filharmonii Poznańskiej z cyklu "Nieznane opery", na którym zaprezentowano zapomniane arcydzieła opery XX wieku: "Savitri" Gustava Holsta i "Sancta Susanna" Paula Hindemitha) z udziałem wybitnych polskich artystów śpiewaków, jak m.in. Justyna Ołów, Krystian Krzeszowiak, Mariusz Godlewski, Katarzyna Hołysz, Anna Bernacka i Anna Lubańska.
Podczas festiwalu, trwającego od 20 marca do 2 kwietnia zaplanowano 12 koncertów – wszystkie docierały do publiczności za pośrednictwem bezpłatnej transmisji online na kanale YouTube oraz transmisji radiowej na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. Wysłuchało ich blisko 150 tys. odbiorców.
Dzięki współpracy Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena z Ministerstwem Spraw Zagranicznych – jak zaznaczyli organizatorzy wydarzenia - koncerty popularyzowały polskie służby dyplomatyczne na całym świecie. Recital Łukasza Krupińskiego (21 marca) i koncert Kwartetu Śląskiego i Aleksandry Świgut (1 kwietnia), dzięki współpracy z Polskim Radiem i Instytutem Polskim w Nowym Jorku obejrzało blisko 10 tys. odbiorców platform streamingowych nowojorskiego Lincoln Center.
Festiwal stał się świętem polskich artystów, którzy z oddaniem przygotowali jego ambitny i wymagający program. Odbyły się dwa znakomite recitale wybitnych pianistów młodego pokolenia: Łukasza Krupińskiego i Andrzeja Wiercińskiego.
Pierwszy tydzień festiwalu skupił się na osobie i twórczości Ludwiga van Beethovena, eksponując szczególnie ważny w jego twórczości motyw bohaterstwa i walki. Andrzej Boreyko dyrygował V Symfonią c-moll (Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej), Dawid Runtz Uwerturą "Egmont" (Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus), Jerzy Maksymiuk III Symfonią Es-dur "Eroicą" (Orkiestra Sinfonia Varsovia), a Jacek Kaspszyk VII Symfonią A-dur (Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach).
Program festiwalu w drugim tygodniu wypełniły dzieła sakralne odnoszące się do tematyki żałoby, przemijania i wyznania wiary.
Koncert finałowy będzie dostępny na platformie:https://www.youtube.com/watch?v=KkKJrPgd4c (PAP)
Anna Bernat
abe/ dki/