Znany ze sceny Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi monodram "Ifigenia ze Splott" w wykonaniu Agnieszki Skrzypczak, wyruszył w trasę po kraju w ramach programu Teatr Polska, dzięki któremu spektakle są prezentowane publiczności z mniejszych ośrodków, gdzie dostęp do kultury jest utrudniony.
"Ifigenia ze Splott" Gary’ego Owena w reżyserii Filipa Gieldona otworzyła ubiegłoroczny sezon artystyczny Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi. Brawurowo zagrany przez Agnieszkę Skrzyczak monodram przyniósł teatrowi i aktorce nagrodę i tytuł spektaklu roku w plebiscycie Plaster Kultury oraz wyróżnienie aktorskie podczas 2. Festiwalu Sztuki Aktorskiej "Teatropolis" w łódzkim Monopolis. Sztuka zakwalifikowała się także do programu Teatr Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie i właśnie wyruszyła w trasę po Polsce.
W "Igigenii ze Splott" walijski dramatopisarz Gary Owen opowiada historię młodej kobiety utrzymującej się z zasiłku socjalnego. Jest wulgarna, nienawidzi świata i ludzi, nie stroni od alkoholu. Szybko okazuje się jednak, że jest postacią o wiele bardziej złożoną. Jest w niej wściekłość i agresja, ale jest także, i przede wszystkim, strach przed samotnością i ogromna potrzeba miłości.
Spektakl zostanie zaprezentowany w dziesięciu ośrodkach kultury, m.in. w Gostyniu, Koninie, Czechowicach-Dziedzicach, Tarnowskich Górach, Nowym Sączu. Dwukrotnie będzie go można zobaczyć w Łódzkiem - 24 września w Miejskim Centrum Kultury w Bełchatowie i 8 października Miejskim Domu Kultury Ratusz w Zduńskiej Woli.
Program TEATR POLSKA jest organizowany od 2009 roku przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie; został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
To ogólnopolski program promocji teatru wśród mieszkańców miejscowości, gdzie dostęp do kultury jest ograniczony i nie ma teatrów instytucjanalnych. Został zainspirowany objazdami teatralnymi organizowanymi w okresie międzywojennym przez Redutę Juliusza Osterwy i Mieczysława Limanowskiego, które przybliżały publiczności najważniejsze osiągnięcia polskiego teatru tamtego okresu.(PAP)
agm/ dki/