Zdjęciem Roku 2016 w konkursie BZ WBK Press Foto wybrano zdjęcie Joanny Mrówki, która udokumentowała życie wielodzietnej rodziny spod Zielonej Góry . W konkursie nagrodzono też fotoreporterów Polskiej Agencji Prasowej, Dariusza Delmanowicza i Jacka Turczyka.
Nagrodzone zdjęcie przedstawia moment, gdy ojciec rodziny, który na co dzień pracuje za granicą, przyjechał na święta i wraz ze stęsknionymi dziećmi oglądają telewizję. Joanna Mrówka pracuje w agencji Forum, a zdjęcie jest częścią fotoreportażu, który zdobył pierwsze miejsce w kategorii „życie codzienne”.
W kategorii „przyroda” pierwszą nagrodę za zdjęcie pojedyncze otrzymał Marek Berezowski (Agencja Reporter) za fotografię z Pekinu przedstawiającą zimowe rozrywki mieszkańców miasta. Pierwszej nagrody za fotoreportaż przyrodniczy nie przyznano.
W kategorii „kultura i sztuka” za zdjęcie pojedyncze nagrodę odebrał Tymon Markowski z bydgoskiego oddziału „Gazety Wyborczej” za fotografię z konkursu tanecznego dla dzieci. Za fotoreportaż nagrodę odebrał Grzegorz Press (freelancer), który udokumentował pracę Teatru 21, w którym występują osoby z zespołem Downa i autyzmem.
Pierwsza nagroda w kategorii „sport” za pojedyncze zdjęcie przypadła Aleksandrze Szmigiel -Wiśniewskiej (Agencja Reporter) za przedstawienie australijskiej lekkoatletki. Nagrodzony fotoreportaż to zdjęcia bokserów autorstwa Luca Kordesa, freelancera.
Nagrodę w kategorii „życie codzienne” za zdjęcie pojedyncze otrzymał Łukasz Cynalewski (poznański oddział „Gazety Wyborczej”) za obrazek z otwarcia term w Tarnowskich Górach. Za najlepszy fotoreportaż w tej kategorii jury uznało zdjęcia Joanny Mrówki (Agencja Forum), wielodzietnej rodziny spod Zielonej Góry.
Kategoria „człowiek” pojawiła się w konkursie dopiero w tym roku. Za zdjęcie pojedyncze nagrodę w tej kategorii otrzymał Mateusz Baj (Agencja Intro) za portret ukraińskiego dziecka okaleczonego przez znaleziony pocisk. Miejsce drugie zajął Dariusz Delmanowicz z Polskiej Agencji Prasowej za fotografię kandydatki na premiera Beaty Szydło podczas kampanii wyborczej w zakładach samochodowych Autosan. Pierwszą nagrodę za fotoreportaż w tej kategorii odebrał Tadeusz Koniarz (agencja Reporter) za zdjęcia wykonane w Paryżu po zamachach terrorystycznych.
W kategorii „wydarzenie” nagrodę za najlepsze zdjęcie pojedyncze otrzymał Filip Błażejowski (freelancer) za fotografię uchodźców, a za najlepszy fotoreportaż – Maciej Dakowicz (freelancer), który udokumentował trzęsienie ziemi w Nepalu.
Nagroda Specjalna dziennika „Rzeczpospolita” przypadła Jackowi Turczykowi z Polskiej Agencji Prasowej za fotografię prezydenta elekta Andrzeja Dudy podnoszącego hostię podczas mszy w Wilanowie, a nagroda Fujifilm (partner technologiczny konkursu) - Krystianowi Bielatowiczowi (freelancer) za fotoreportaż z Libanu. Nagrodę BZ WBK odebrał Maciej Gillert (Media Pictures) za zdjęcie trenera Nawałki po meczu polskiej reprezentacji z Irlandią.
W jury pod przewodnictwem Macieja Jeziorka (szef działu foto w Polskiej Agencji Fotografów Forum) zasiadają: Anna Brzezińska-Skarżyńska (Redaktor Naczelna - Dyrektor Redakcji Fotograficznej Polskiej Agencji Prasowej), Waldemar Kompała, Chris Niedenthal i Agnieszka Rayss.
BZ WBK Press Foto to konkurs, którego misją jest rozwój i promowanie polskiej fotografii prasowej, jak również pokazywanie Polski i świata w obiektywie najlepszych polskich fotoreporterów. Na zwycięzców tegorocznej edycji czekają nagrody pieniężne i rzeczowe o łącznej wartości blisko 135 tys. zł. Równie ważna jest możliwość zaprezentowania swoich prac mieszkańcom całego kraju podczas 15 wystaw pokonkursowych w różnych miastach Polski.
”BZ WBK Press Foto od lat pokazuje i promuje polskich fotoreporterów, którzy mają niezwykłą wrażliwość, oko i wyjątkowe wyczucie do dokumentowania codzienności. Zarówno naszej, polskiej, jak i tej w najdalszych zakątkach świata. Dzięki ich pracy możemy poznać i zrozumieć odległe kraje, ich kulturę, historię, wydarzenia, czasami nawet lepiej niż poprzez inne media. Zdjęcia niosą bowiem ogromny potencjał emocjonalny – i to właśnie chcemy pokazywać, organizując co roku nasz flagowy konkurs” – powiedział dyrektor Obszaru Komunikacji Korporacyjnej i Marketingu Banku Zachodniego WBK, Artur Sikora.
W tym roku na konkurs nadesłano ponad 6 tys. prac., do konkursu zakwalifikowało się ponad 330 fotografów.(PAP)
aszw/ malk/