Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina w wykonaniu zwycięzcy Konkursu Erica Guo z {oh!} Orkiestrą pod dyrekcją Václava Luksa oraz recitale laureatów 2. i 3. nagrody złożyły się na program galowego koncertu, który się odbył 15 października w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Galowy wieczór w Filharmonii Narodowej rozpoczął się od wręczenia nagród laureatom i wystąpień przewodniczącego jury prof. Wojciecha Świtały oraz dyrektora artystycznego Konkursu Artura Szklenera, dyr. Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.
„Za momenty zadumy, wzruszeń i zachwytu” – podziękował uczestnikom Konkursu i Orkiestrze dyr. Szklener.
Publiczność niemal do ostatniego miejsca wypełniła w niedzielny wieczór salę koncertową Filharmonii Narodowej.
Koncert rozpoczął się występem Angie Zhang z USA, która wraz Yonghuan Zhong z Chin, uhonorowana została III nagrodą ex aequo. Angie Zhang wykonała Balladę g-moll op. 23, natomiast występujący po niej Yonghuan Zhong interpretował Balladę F-dur op.38. Muzyk nagrodzony został długo trwającym aplauzem.
Piotr Pawlak, laureat II nagrody, wyróżniony także nagrodą dla najwyżej ocenionego uczestnika reprezentującego Polskę, ufundowaną przez Fundację ORLEN zagrał Mazurka a-moll op.68 oraz Barkarolę „utwór odurzający pięknem brzmienia i porywający kipiącą żarem ekspresją”. Publiczność entuzjastycznie zareagowała na występ polskiego pianisty.
Po przerwie Eric Guo z Kanady – zdobywca I nagrody w konkursie oraz doceniony przez Polskie Radio za najlepsze wykonanie mazurków brawurowo wykonał Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina. Publiczność dziękowała artyście owacją na stojąco i doczekała się interpretacji Mazurka a-moll na bis.
Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych rozpoczął się 5 października 2023 r. Wzięło w nim udział 35 pianistów reprezentujących 14 krajów. W finałach wystąpiło sześcioro najwyżej ocenionych uczestników. Wraz z {oh!} Orkiestrą pod dyrekcją Václava Luksa wykonywali Koncert e-moll op. 11.
Do konkursu mogli zgłosić się pianiści urodzeni w latach 1988-2005. Na podstawie przesłanych nagrań do udziału w wydarzeniu zostało dopuszczonych 35 wykonawców. Wśród nich najliczniejszą grupą byli Japończycy – reprezentacja tego kraju liczyła aż 10 pianistów. Drugą pod względem liczebności grupę stanowili Polacy. Na scenie Filharmonii pojawili się również reprezentanci Australii, Austrii, Chin, Francji, Kanady, Korei Południowej, Rosji, USA, Węgier i Włoch.
„Wydarzenie odbiło się szerokim echem także w social mediach: na profilach Facebook Instytutu Chopina treści związane z wydarzeniem były publikowane w sześciu językach. Chińskie Weibo również przyciągnęło wielu widzów. Materiały związane z Konkursem były dostępne także na Instagramie, X oraz TikToku” – informował Aleksander Laskowski, rzecznik NIFC.
Repertuar konkursu – oprócz dzieł Chopina – obejmował wybrane utwory Johanna Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusa Mozarta, a także polonezy polskich kompozytorów tworzących w pierwszej połowie XIX wieku.
Pianistów oceniało międzynarodowe jury złożone z wybitnych muzyków specjalizujących się w wykonawstwie historycznym, jak Andreas Staier, Paolo Giacometti, Tobias Koch oraz wybitnych chopinistów.
Uczestniczący w konkursie pianiści mieli do dyspozycji fortepiany historyczne z kolekcji Instytutu (Erard z 1838, 1849 i 1855, Pleyel z 1848 i 1854, Broadwood z 1843), kopie instrumentów z epoki oraz instrumenty udostępnione przez zaprzyjaźnione kolekcje europejskie.
Uroczysty koncert można było oglądać na żywo na kanale Chopin Institute na YouTube, Facebooku i posłuchać w Programie Drugim Polskiego Radia. Transmisja będzie dostępna także na kanale TVP Kultura.
Organizatorem 2. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Głównym współfinansującym Konkurs jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Mecenasem wydarzenia jest PKN ORLEN, Partnerem Głównym Konkursu: Totalizator Sportowy; Darczyńcą - Fundacja Orlen. (PAP)
Autorka: Anna Bernat
abe/ dki/