Koncerty oratoryjne z okazji jubileuszu pięćsetlecia Reformacji odbędą się w warszawskiej Filharmonii Narodowej 27 i 28 października.
Orkiestra Filharmonii Narodowej (FN) prowadzona przez Carlosa Spierera oraz Chór FN pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego i grający na organach z Marek Pilch, przedstawią ekumeniczny program koncertu nawiązujący do jubileuszu pięćsetlecia Reformacji przypadającego 31 października br..
W pierwszej części koncertu wykonane zostaną: fantazja chorałowa na organy solo Maksa Regera pt. "Ein feste Burg" op. 27; Jana Sebastiana Bacha i Igora Strawińskiego wariacje chorałowe na temat pieśni bożonarodzeniowej "Vom Himmel hoch da komm' ich her" na chór i orkiestrę oraz Otto Nicolai - uroczysta uwertura kościelna na temat chorału "Ein feste Burg ist unser Gott"("Warownym grodem jest nasz Bóg") na chór, organy i orkiestrę op. 31.
W części drugiej publiczność usłyszy utwór Pawła Łukaszewskiego - Missa brevis na chór żeński i organy oraz Feliksa Mendelssohna V Symfonię Reformacyjną op. 107.
Program koncertu nawiązujący do jubileuszu pięćsetlecia Reformacji łączy łacińską mszę, właściwą kościołowi katolickiemu - Missa brevis Pawła Łukaszewskiego z 2015 r. z kompozycjami odwołującymi się w sposób różnorodny do dziedzictwa ewangelickiej pieśni – chorału. "Kościoły protestanckie przechowały w żywej tradycji znaczną część repertuaru tworzonego u zarania Reformacji. Podstawę repertuaru stanowiły i wciąż stanowią pieśni do tekstów i częściowo melodii samego Marcina Lutra oraz innych ojców ruchu, śpiewane przez wspólnotę wiernych, ale też stanowiące kanwę różnorodnych opracowań" - zaznaczono w zapowiedzi koncertu na stronie internetowej FN.
"Popularna kolęda +Vom Himmel hoch+ stała się przedmiotem niezwykle kunsztownego ujęcia w formie wariacji kanonicznych w późnym arcydziele J. S. Bacha – napisał muzykolog Piotr Maculewicz. Zwraca on uwagę, że podczas koncertu zabrzmią one w fascynującej orkiestracji Igora Strawińskiego.
"Warownym grodem jest nasz Bóg" jest to najbardziej charakterystyczna pieśń Reformacji; właściwie została uznana za jej hymn. Napisał ją, jako parafrazę Psalmu 46. sam Marcin Luter, wedle tradycji – w trakcie podróży na sejm Rzeszy w Augsburgu, podczas którego ogłosić miał słynną Konfesję Augsburską.
Wykonywana jest zawsze w Święto Reformacji (31 października), a także podczas najważniejszych uroczystości wspólnot ewangelickich. Stała się też - jak podkreślają historycy muzyki - obiektem niezliczonych opracowań w formie motetów, kantat, organowych preludiów i fantazji chorałowych. Tę właśnie pieśń zacytował też osiemnastoletni Felix Mendelssohn w finale swej Piątej Symfonii. Planował uczcić nią jubileusz 300-lecia ogłoszenia Konfesji Augsburskiej (1830), lecz doczekała się premiery dopiero dwa lata później. (PAP)
abe/ pat/