Recital organowy prof. Józefa Serafina oraz koncert Warszawskiej Orkiestry Smyczkowej i skrzypaczki Magdaleny Kołcz zakończą w poniedziałkowy wieczór 23. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Leżajsku.
W pierwszej części finałowego koncertu w leżajskiej Bazylice Ojców Bernardynów publiczność wysłucha w wykonaniu prof. Serafina takich kompozycji jak: Preludium chorałowe „Vor deinem Thron tret ich” i Fantazję G-dur Jana Sebastiana Bacha, Dialogue en ut majeur Louisa Marchanda, Ave Maria op. 104 n.2 Marco Enrico Bossi, czy Jutrzni Mariana Sawy.
W drugiej części wieczoru, w tzw. kameralnej, skrzypaczka Magdalena Kołcz i Warszawska Orkiestra Smyczkowa im. Zenona Brzewskiego pod kierownictwem prof. Andrzeja Gębskiego zaprezentują festiwalowej publiczności kompozycje m.in. Jana Sebastiana Bacha: Koncert d-moll na dwoje skrzypiec BWV 1043; Piotra Czajkowskiego: Pezzo in forma di Sonatina z Serenady C – dur op. 48 na orkiestrę smyczkową; Camille’a Saint-Saensa: Introdukcja i Rondo capriccioso op. 28 na skrzypce i orkiestrę; Pabla de Sarasate’a: Navarra na dwoje skrzypiec op.33 i orkiestrę.
Będzie to ostatni z 10 koncertów, jakie znalazły się w programie tegorocznej edycji leżajskiego festiwalu. Odbywały się one tradycyjnie w poniedziałkowe wieczory w leżajskiej Bazylice Ojców Bernardynów. Wstęp na festiwalowe koncerty jest zawsze bezpłatny.
W festiwalu, który rozpoczął 23 czerwca, uczestniczyli głównie polscy muzycy, choć publiczność mogła wysłuchać także koncertów artystów z Litwy, Ukrainy i Niemiec. Organiści uczestniczący w festiwalu grają zawsze na słynnych, barokowych organach, pochodzących z końca XVII wieku.
Tegorocznemu festiwalowi towarzyszyła wystawa leżajskich fotografików poświęcona podkarpackiej sztuce sakralnej.
Leżajskie organy uznawane są za jedne z najdoskonalszych w Europie. W kraju porównać je można jedynie z organami oliwskimi i tymi w Kamieniu Pomorskim. Jako jedyne w Polsce są instrumentem czysto mechanicznym, bez udoskonaleń elektronicznych. Mają w sumie 6 tys. piszczałek. Największe z nich mierzą 10,5 m wysokości, natomiast najmniejsze - 5 cm.
Organy tworzą: duży instrument w nawie głównej świątyni i dwa mniejsze - w nawach bocznych. Są one zespolone w jednym chórze muzycznym. Każdy ma jednak oddzielną klawiaturę ręczną i nożną. Podczas koncertu na trzech instrumentach, komunikacja między organistami nie jest łatwa, ponieważ stanowiska gry oddzielone są od siebie filarami chóru. Jednak koncerty na trzech instrumentach odbywają się rzadko.(PAP)
api/ mow/