„Lot” – rzeźba Romana Stańczaka, zostanie zaprezentowana podczas 58. Międzynarodowej Wystawy Sztuki – La Biennale di Venezia.
Temat przewodni Biennale brzmi: „Obyś żył w ciekawych czasach. Kuratorem Biennale Sztuki 2019 jest Ralph Rugoff, dyrektor londyńskiej Hayward Gallery.
Przestrzeń Pawilonu Polskiego w Wenecji stanie się tłem dla rzeźby Romana Stańczaka, którą stanowić będzie przetworzony, autentyczny, średniej wielkości, prywatny samolot – atrybut luksusu.
„Rzeźba +Lot+ stanowić będzie jedyny element ekspozycji w Pawilonie Polskim w Wenecji. Jest ona z jednej strony efektem konsekwentnie realizowanej artystycznej strategii twórcy — nicowania przedmiotów codziennego użytku, dosłownego wywracania ich na lewą stronę. Z drugiej — symbolem paradoksów nowoczesności i komentarzem na temat rzeczywistości potransformacyjnej oraz współczesnej sytuacji w Polsce” – powiedzieli PAP kuratorzy projektu Łukasz Mojsak i Łukasz Ronduda.
„Główną rolę w projekcie odegra, potraktowany zgodnie ze znaną już od lat 90. praktyką artysty, samolot” – podkreślili Mojsak i Ronduda. „Maszyna zostanie wywrócona na drugą stronę tak, by wnętrze, czyli elementy kokpitu i pokładu oraz siedzenia pasażerów, stały się widoczne na zewnątrz. Z kolei skrzydła wraz z poszyciem samolotu zostaną zwinięte do środka, do wnętrza rzeźby” - wyjaśnili.
Pawilon Polski stanie się zatem „hangarem” dla przenicowanego samolotu Stańczaka. „Zwiedzający doświadczą nie tylko niezwykłej formy i skali obiektu, ale też efektu nieoczekiwanej zmiany +wywrócenia świata na drugą stronę+” – napisano w materiale zapowiadającym wystawę.
Według kuratorów „Lot” – surrealistyczna rzeźba, stworzona poprzez zniszczenie – ma siłę symbolu, który może stanowić grunt pod dialog w podzielonym społeczeństwie”.
Roman Stańczak zadebiutował na artystycznej scenie w latach 90. XX wieku. Jest absolwentem „Kowalni”, pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie studiował z Katarzyną Kozyrą, Pawłem Althamerem, Arturem Żmijewskim i Jackiem Adamasem. W swojej twórczości konsekwentnie pozbawia znane obiekty ich dotychczasowej funkcji i wartości estetycznej oraz nadaje im zupełnie nową formę i znaczenia.
W 2013 roku, na zaproszenie Pawła Althamera, stworzył w Parku Rzeźby na warszawskim Bródnie słynną pracę Anioł Stróż. W 2016 r. Stańczak otrzymał nominację do nagrody Paszporty Polityki.
„Moje rzeźby mówią o życiu, ale nie pośród przedmiotów, tylko pośród duchów” — mówi Stańczak, podkreślając, że „proces nicowania przygotowuje go na śmierć”.
Organizatorem Pawilonu Polskiego na 58. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji (11 maja – 24 listopada) jest Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, a komisarzem Hanna Wróblewska, dyrektor tej placówki.
Udział Polski w Biennale finansuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. (PAP)
abe/ pat/