Obie te nagrody przyznano za bardzo wartościowe publikacje – mówi PAP przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Maciej Świrski o wyróżnionych Nagrodami im. Pawła Stępki rozprawie doktorskiej i publikacji z dziedziny mediów elektronicznych.
Jak zaznaczył przewodniczący KRRiT, "pracę o BBC dr Diany Rutkowskiej-Acewicz czytał jeszcze przed tym, jak ją nagrodzono". "Ona trafiła w moje ręce zupełnie nieoczekiwanie" - wyjaśnił.
"Jest bardzo ciekawa i rzeczywiście wartościowa, pokazująca, w jakich warunkach pracuje BBC. Przede wszystkim interesujące jest to, że w Anglii - przy wszystkich wadach tego państwa, które znamy - jednak media publiczne mają właściwe finansowanie i nie ma sporu politycznego co do tego" - mówił. "Nikt nie nazwie w Wielkiej Brytanii BBC +szczujnią+, +szczekaczką+ itp. Znamy te epitety w stosunku do mediów publicznych w Polsce" - dodał Maciej Świrski.
"Nie tylko dlatego, że - powiedzmy - opinia publiczna, medialna jest tam lewicowa, a BBC też ma taki przechył lekko lewicowy. To jest innego rodzaju aksjologia" - mówił. "Otóż, Anglicy mają swoją tradycję imperialną, która skłania ich do szanowania tego państwa, jakie by ono nie było" - podkreślił przewodniczący KRRiT. "To jest ta nauka, którą powinniśmy z tej pracy doktorskiej zaczerpnąć, a szerzej, z ogólnej refleksji nad mediami, które funkcjonują w krajach o długiej, nieprzerwanej tradycji państwowej" - ocenił.
Zwrócił uwagę, że "Polska, niestety, w ciągu ostatnich 300 lat z przerwami była niepodległa pięćdziesiąt parę lat". "Dwadzieścia lat niepodległości międzywojennej i teraz te - powiedzmy - trzydzieści dwa lata" - wyjaśnił.
"To jest krótki odcinek - i stąd te różne wady polskiego ustroju. Także nieposzanowanie własnego państwa. Cały czas to traktowanie państwa jako obiektu wrogiego w stosunku do obywateli, ze względu na to, że mamy w pamięci jako naród system zaborczy" - powiedział Maciej Świrski.
"Takie prace i publikacje pokazują, jak wygląda rynek mediów w Polsce. Wyjaśnię, że druga nagrodzona praca +Rynek telewizyjny. Lojalność w dobie zmian technologicznych+ mówi o polskim rynku mediów i o lojalności klientów w stosunku do mediów" - mówił. "One są istotne z dwóch powodów: z takich czysto operacyjnych, bo pokazują pewne mechanizmy i dają dane statystyczne, tabele etc., a z drugiej strony skłaniają do takiej metarefleksji" - wyjaśnił.
Szef KRRiT zwrócił uwagę, że "przeciętny czytelnik lub przeciętny odbiorca mediów nie zdaje sobie sprawy, jak skomplikowany to jest organizm - system medialny w kraju, w Polsce, zwłaszcza przy bardzo ostrym sporze politycznym". "Istnieje także bardzo rozdrobniony rynek medialny, ale w sensie - tak to można nazwać - +silosów medialnych+" - ocenił, dodając, że "być może to jest także pochodna konfliktu politycznego".
"Z jednej strony mamy wielkie koncerny - z drugiej media prywatne, które nie są tej samej ideologicznej obediencji, jak te wielkie koncerny. Tak to w skrócie można ująć" - mówił. "To powoduje, że linie podziału nakładają się na linie polityczne, i praktycznie nie ma teraz w Polsce mediów apolitycznych, w znaczeniu mediów zabierających obiektywny głos w sprawach publicznych" - zauważył Maciej Świrski.
"Co więcej, można powiedzieć, że te media, które starają się być obiektywne, są przez konkurentów rynkowych nazywane +skrajnie upolitycznionymi+ itd. To znaczy, jeśli pisze się prawdę - to jest się skrajnie upolitycznionym" - zaznaczył przewodniczący KRRiT. "A z drugiej strony ci, którzy tak nazywają media starające się być obiektywne, same siebie nazywają wolnymi mediami" - wyjaśnił.
Według szefa KRRiT, "w Polsce mamy do czynienia z patem w tej chwili". "Spór polityczny przekłada się na media i nikt nie myśli o dobru wspólnym, czyli o tym, że trzeba informować obywateli prawdziwie, a nie tylko politycznie" - ocenił, dodając, że "to nie znaczy, że informacja polityczna nie jest prawdziwa".
Pytany o pracę doktorską "BBC w epoce cyfrowej. Ewolucja nadawcy publicznego w erze nowych technologii" Diany Rutkowskiej-Acewicz, Maciej Świrski powiedział: "złożyłem publicznie propozycję współpracy autorce, bo ta wiedza jest nam potrzebna". "W tej chwili Biuro KRRiT pracuje nad propozycjami zmiany sposobów finansowania mediów publicznych, bo dotychczasowy system abonamentowy się wyczerpał" - mówił. "Po apelu Donalda Tuska sprzed paru lat, aby nie płacić abonamentu - ludzie przestali płacić" - wyjaśnił.
"W tej chwili abonament płacą albo ci, którzy są patriotami i myślą państwowo, albo ci, którzy są do tego zmuszeni karami albo ci, którzy chcą płacić, bo są przyzwyczajeni, że szło się na pocztę i się płaciło" - powiedział. "Ale to jest zdecydowana mniejszość" - podkreślił szef KRRiT.
"Zmiana technologiczna powoduje, że już w tej chwili telewizję można oglądać na wszystkim, a nie tylko w telewizorze, a abonament jest związany z posiadaniem telewizora" - mówił. "Ludzie uważają, że jak nie mają odbiornika telewizyjnego - to nie muszą płacić, a korzystają z mediów publicznych, chociażby oglądając przez Internet transmisje sportowe" - powiedział przewodniczący KRRiT.
Maciej Świrski zaznaczył, że "KRRiT szuka sposobu zmiany finansowania mediów publicznych, bo ten obecny jest niesprawiedliwy". "Bo on obciąża tych ubogich emerytów - to raz. A ponadto, on wywołuje co roku niepotrzebne spory polityczne przy przyznawaniu kwot rekompensaty za ubytek wpływów z abonamentu" - wyjaśnił.
"No i co roku robi się afera polityczna z rzeczy, które obiektywnie są potrzebne. Bo dlaczego media publiczne miałyby nie mieć pieniędzy" - mówił. "Dlatego pracujemy nad tym - a ta praca doktorska da nam z pewnością pewien asumpt do poszukiwania rozwiązań" - powiedział.
"To nie znaczy, że w KRRiT nie mamy specjalistów. Jest cały zespół powołany, ale im więcej głów do myślenia - tym lepiej" - podkreślił Maciej Świrski.
W siedzibie KRRiT w Warszawie w czwartek wręczono doroczne nagrody im. dr. Pawła Stępki za najlepszą pracę naukową (rozprawę doktorską) i wydawnictwo z dziedziny mediów elektronicznych. W kategorii najlepsza rozprawa doktorska w dziedzinie mediów elektronicznych nagrodzona została dr Diana Rutkowska-Acewicz za pracę pt. "BBC w epoce cyfrowej. Ewolucja nadawcy publicznego w erze nowych technologii". W kategorii najlepsze wydawnictwo naukowe i popularnonaukowe z dziedziny mediów elektronicznych nagrodzono dr Aleksandrę Chmielewską za książkę pt. "Rynek telewizyjny. Lojalność w dobie zmian technologicznych", opublikowaną przez wydawnictwo ELIPSA Dom Wydawniczy i Handlowy.(PAP)
autor: Grzegorz Janikowski
gj/ dki/