„Jackiewicz. Gdańsk - Mediolan - Warszawa” to wystawa ponad 20 obrazów olejnych Władysława Jackiewicza powstałych w latach 70. i 80. XX w. Dzieła wchodzą w skład kolekcji, którą stworzyli włoscy architekci zafascynowani twórczością artysty. Ekspozycja dostępna od 19 lipca w Galerii Agra- Art.
Początki budowy kolekcji wiążą się z włoskimi wystawami Władysława Jackiewicza. „W Mediolanie po raz pierwszy artysta pokazał swoje prace w 1975 r. w Palazzo dell'Arengario. Następnie, po siedmiu latach, jego obrazy eksponowane były w Palazzo Bagatti Valsecchi. Część z prezentowanych obecnie na wystawie w Agra-Art dzieł była eksponowana na tych wystawach”- poinformowała PAP, reprezentująca Galerię Monika Bryl.
Akt to temat wielu obrazów Jackiewicza. Większość prezentowanych kompozycji przedstawia sylwety ciał, począwszy od „Obrazu IV” z 1972 i „Aktu III” z 1973. Najliczniejszą grupę stanowią obrazy należące do cyklu „Ciało”, powstającego od 1973 r.
Jackiewicz uważał ciało kobiece za najdoskonalszy z kształtów stworzonych przez naturę: „Malarstwo Jackiewicza nie przestaje zachwycać swoją poetyką i nieustannym poszukiwaniem idealnej formy, dla której niewyczerpanym źródłem inspiracji pozostawał motyw kobiecego ciała” – charakteryzuje twórczość malarza kuratorka wystawy Jolanta Krasuska.
Według kuratorki artysta kontynuuje wielowiekową tradycję aktu, sięgającą od czasów antycznych poprzez Rembrandta, Rubensa, Velázqueza, Ingresa, Maneta, Picassa.
W malarstwie Jackiewicza zwraca uwagę wielka wrażliwość kolorystyczna. Jego malarstwo rodziło się z doświadczeń wyniesionych z pracowni kapisty Artura Nachta-Samborskiego, u którego studiował.
PWSSP w Gdańsku była przez lata najważniejszym miejscem rozkwitu koloryzmu.
„Każda plama barwna, każda smuga koloru, posiada w nich znaczenie emocjonalne i konstrukcyjne jednocześnie" – napisała krytyk sztuki Zofia Watrak. "Kolor zdaje się dematerializować +cielesność+ aktów. Oddala je i odrealnia (...). Oplątane sobą nawzajem, zatracając się w sobie bez granic, jakby każda z postaci była początkiem istnienia drugiej, z niej się rodziła i na powrót roztapiała. Malarstwo Jackiewicza nie przestaje zachwycać swoją poetyką i nieustannym poszukiwaniem idealnej formy, dla której niewyczerpanym źródłem inspiracji pozostawał motyw kobiecego ciała” – podkreśla Watrak.
„Cieszymy się, że naszą wystawą możemy wpisać się w obchody 100. rocznicy urodzin Władysława Jackiewicza, która przypada na rok 2024” – można przeczytać przesłanie organizatorów wystawy we wstępie do katalogu.
Władysław Jackiewicz urodził się w Podbrodziu na Wileńszczyźnie 17 lutego 1924, zmarł w Gdańsku 30 marca 2016. Z Gdańskiem, ze środowiskiem artystycznym Trójmiasta był związany przez całe życie. Jeszcze do niedawna przy ul. Mariackiej w Gdańsku istniała Galeria Władysława Jackiewicza, w której odbywały się znaczące wystawy twórców nie tylko z Wybrzeża, ale i całego kraju. Było to ważne miejsce spotkań i dyskusji artystów.
Władysław Jackiewicz studiował na Wydziale Malarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie: obecnie Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom uzyskał w pracowni prof. Artura Nachta-Samborskiego w 1952 roku.
W latach 1959-1981 pracował w macierzystej uczelni, gdzie przeszedł wszystkie szczeble kariery akademickiej, od asystenta do profesora. W latach 1969-1981 pełnił funkcje rektora.
Był członkiem i działaczem ZPAP, a po jego rozwiązaniu - Związku Polskich Malarzy i Grafików, w którym w latach 1985-1989 pełnił funkcję prezesa. Był także członkiem Narodowej Rady Kultury w latach 1986-1990.
Otrzymał wiele nagród i odznaczeń państwowych. Został uhonorowany, m.in.: Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski w 1973; Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski w 1989; Pomorską Nagrodą Artystyczną Gryf Pomorski za 2004; nagrodą specjalną MKiDN (2007); Medalem św. Wojciecha; Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis w 2015.
Władysław Jackiewicz miał kilkadziesiąt wystaw indywidualnych w kraju i za granicą, m.in. w Czechosłowacji, Francji, Niemczech, Szwajcarii i we Włoszech. Uczestniczył w licznych wystawach zbiorowych, m.in. w słynnej Wystawie Młodej Plastyki w Arsenale w Warszawie w roku 1955; w kolejnych edycjach Ogólnopolskiej Wystawy Młodego Malarstwa, Rzeźby i Grafiki w Sopocie w 1957, 1958, 1959, IV Sympozjum Złotego Grona w Zielonej Górze 1969 (Grand Prix), XLIII Biennale Sztuki w Wenecji 1988.
Ekspozycja, której kuratorkami są Jolanta Krasuska i Katarzyna Jedynak, będzie czynna do 31 sierpnia 2024 w warszawskiej galerii Agra-Art przy ul. Wilczej 70 w godzinach pracy galerii: 11.00-18.00 i w soboty 11.00-15.00. 19 lipca miał miejsce wernisaż. (PAP)
Autorka: Anna Bernat
abe/ dki/