Ponad 80 rycin poświęconych słynnemu dziełu Owidiusza zobaczyć można na wystawie "Metamorfozy. Królewska kolekcja grafiki Stanisława Augusta". Ekspozycja będzie czynna od niedzieli w warszawskich Łazienkach. Dzień wcześniej, w sobotę, odbędzie się jej uroczyste otwarcie.
O wystawie i towarzyszących jej wydarzeniach opowiadali w czwartek na konferencji prasowej dyrektor Muzeum Łazienki Królewskie Tadeusz Zielniewicz oraz, odpowiedzialna za merytoryczne opracowanie ekspozycji, dyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie Jolanta Talbierska.
Wystawa, do 1 września, będzie prezentowana w Pałacu na Wyspie. Sobotnie uroczyste otwarcie połączone zostanie ze spektaklem Włodzimierza Staniewskiego "Oratorium Sybillińskie" oraz odsłonięciem, w otoczeniu Świątyni Sybilli, artystycznej kopii Omfalosa (od gr. "pępek") z Delf, czyli kamienniego stożka, który według mitologicznego przekazu wyznaczał środek świata.
Na ekspozycję "Metamorfozy. Królewska kolekcja grafiki Stanisława Augusta" złoży się 81 rycin - różnych autorów - z kolekcji, które należały do Stanisława Augusta (35 sztychów) oraz Jana Kantego Szembeka. Ryciny te to ilustracje do "Metamorfoz" rzymskiego poety Owidiusza.
Na ekspozycję "Metamorfozy. Królewska kolekcja grafiki Stanisława Augusta" złoży się 81 rycin - różnych autorów - z kolekcji, które należały do Stanisława Augusta (35 sztychów) oraz Jana Kantego Szembeka. Ryciny te to ilustracje do "Metamorfoz" rzymskiego poety Owidiusza.
Oba zespoły prac pochodzą z tej samej edycji dzieła Owidiusza, wydania "Metamorfoz", opublikowanego przez Pierre'a-Francois Basana i Noela Le Mire'a w latach 1767-1771. Czterotomowa, ilustrowana francuska edycja Basana i Le Mire'a była jednym z najwybitniejszych przedsięwzięć wydawniczych drugiej połowy XVIII w. Zawierała 140 ilustracji. Dzieło do dziś zaliczane jest do najbardziej eleganckich rokokowych druków.
Ryciny, które obejrzeć można w Łazienkach, przedstawiają takie sceny, jak np.: "Artemida w kąpieli zaskoczona przez Akteona" (rytował Augustin de Saint-Aubin według rysunku Francois Bouchera), "Śmierć Akteona" (rytował Jean-Jacques-Andre Le Veau wg rysunku Charlesa-Josepha-Dominique'a Eisena), "Herakles ujarzmiający Cerbera" (rytował Emmanuel-Jean-Nepomucene de Ghendt wg rysunku Eisena), "Zeus przemieniający mrówki w ludzi na prośbę Ajakosa" (rytował Francois-Denis Nee wg rysunku Charlesa Monneta), "Porwanie Persefony przez Hadesa" (rytował Jean-Jacques-Andre Le Veau wg rysunku Jeana-Michela Moreau le Jeune), "Zaślubiny Perseusza i Andromedy" (rytował Jean Massard wg rysunku Eisena).
Autor "Metamorfoz", Publius Ovidius Naso (43 p.n.e.–17 lub 18 n.e.), jest uznawany, obok Wergiliusza i Horacego, za jednego z trzech głównych poetów epoki augustiańskiej, okresu największego rozkwitu kultury rzymskiej.
"Cykl grafik poświęconych +Metamorfozom+ oryginalnie był eksponowany w Białym Domku, wzniesionym dla króla Stanisława Augusta w latach 1774–1776. W 1775 r., cztery lata po ukazaniu się w Paryżu ostatniego tomu +Metamorfoz+, rozpoczęto dekorowanie wnętrz pawilonu ogrodowego. Przed rokiem 1783 apartament zachodni pierwszego piętra ozdobiły 102 francuskie ryciny, autorstwa najlepszych ilustratorów i rytowników drugiej połowy XVIII w." - tłumaczą organizatorzy wystawy.
Zwracają uwagę, że spośród ponad stu sztychów, które zdobiły ściany Białego Domku, do dziś przetrwało tylko 35. Będą one pokazane na wystawie. "Zachowały się wraz z oryginalnymi montażami i ramami. Brakujące ryciny zastąpiono odbitkami pochodzącymi ze zbioru Jana Kantego Szembeka (1911–1978), które zakupiono w 1965 r. dla uzupełnienia oryginalnej kolekcji, częściowo rozproszonej w czasie II wojny światowej" - wyjaśniają organizatorzy ekspozycji.
Spektakl Teatru Gardzienice "Oratorium Sybillińskie" w reżyserii Włodzimierza Staniewskiego, wydarzenie towarzyszące wystawie, pokazany będzie w Łazienkach dwa razy, w piątek i sobotę. Aktorzy zaprezentują sentencje z "przykazań Siedmiu Mędrców" - m.in. Talesa z Miletu i Solona z Aten - czyli najwcześniejszego znanego zbioru mądrości Greków.
W "przykazaniach Siedmiu Mędrców" zapisano np.: "Wejrzyj w samego siebie", "Poluj na korzyść", "Władaj kobietą", "Zwlekaj z małżeństwem", "Wsłuchuj się we wszystko", "Szanuj błagalników", "Zawierz przeznaczeniu", "Nie martw się wszystkim", "Sprzyjaj przyjaciołom", "Pogardzaj pychą", "Skoro masz, dawaj", "Nikomu nie zazdrość", "Potępiaj lżenie", "Powściągaj język".
Odsłonięciu artystycznej kopii Omfalosa z Delf ma być w Łazienkach zwieńczeniem sobotniego wieczoru. "Wszystkie trzy momenty naszego wydarzenia: Omfalos jako symbol więzi między światem niebiańskim a ziemskim, sentencje siedmiu mędrców jako archaiczny zapis rozmowy między śmiertelnymi a boskim Apollinem, Owidiuszowe +Metamorfozy+ jako poetycki wgląd w nie-ludzko boskie i nie-bosko ludzkie życie, nie lękające się zmiany i przemiany form i kształtów w przestrzeni, w której bogowie i ludzie czują się jednakowo u siebie i nie u siebie – otóż wszystkie te momenty uznać można za odsłony, ujawniające różne aspekty antycznego świata" - podsumowali organizatorzy wydarzenia.(PAP)
jp/ mlu/