Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zabiega o powrót dwóch wielkoformatowych obrazów, "Bitwy pod Wiedniem" i "Bitwy pod Parkanami", do kolegiaty św. Wawrzyńca w Żółkwi na Ukrainie. Renowację obrazów przeprowadził w Polsce zespół polskich i ukraińskich konserwatorów. Dwa wielkoformatowe obrazy batalistyczne do 5 marca można oglądać w Muzeum Architektury we Wrocławiu.
„Bitwę pod Wiedniem” oraz „Bitwę pod Parkanami” namalował pod koniec XVII w. Marcin Altomonte. Pierwotnie dzieła były częścią wyposażenie Kolegiaty pw. św. Wawrzyńca Diakona i Męczennika w Żółkwi pod Lwowem, której fundatorem był hetman Stanisław Żółkiewski. Oba obrazy ufundował król Jan III Sobieski.
„Bitwę pod Wiedniem” oraz „Bitwę pod Parkanami” namalował pod koniec XVII w. Marcin Altomonte. Pierwotnie dzieła były częścią wyposażenie Kolegiaty pw. św. Wawrzyńca Diakona i Męczennika w Żółkwi pod Lwowem, której fundatorem był hetman Stanisław Żółkiewski. Oba obrazy ufundował król Jan III Sobieski.
W latach 1946-1989 kolegiata w Żółkwi była zamknięta, a obrazy batalistyczne przekazane zostały do Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki. Stamtąd pod koniec 2007 r. na mocy umowy między Lwowską Narodową Galerią Sztuki a Zamkiem Królewskim w Warszawie trafiły do Polski, gdzie przez trzy lata prowadzona była ich renowacja. Teraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zabiega o ich powrót do pierwotnego miejsca ekspozycji, czyli kolegiaty w Żółkwi.
W sobotę obrazy pokazywane na czasowej wystawie we wrocławskim Muzeum Architektury obejrzał minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski. „Mamy duże szczęście, że obrazy zostały uratowane przed kompletnym zniszczeniem (...) Po rozpoczęciu konserwacji jednocześnie rozpoczęliśmy starania, aby obrazy mogły trafić do Żółkwi, czyli do miejsca, dla którego zostały stworzone” - powiedział dziennikarzom minister.
Dodał, że warunkiem powrotu obrazów do kolegiaty była jej renowacja i przygotowanie miejsc do ekspozycji dzieł. „Prace nad renowacją świątyni były prowadzone równolegle z pracami konserwatorskim przy obrazach, a koszt obu tych przedsięwzięć to blisko 10 mln zł (...) Teraz wszystko wskazuje, że prędzej czy później obrazy trafią do świątyni w Żółkwi” - mówił Zdrojewski.
Prace konserwatorskie obrazów, które trwały ponad trzy lata, pochłonęły niemal 5 mln zł i zostały sfinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki znajdują się jeszcze dwa obrazy batalistyczne pochodzące z żółkiewskiej kolegiaty. To „Bitwa pod Kłuszynem” oraz „Bitwa pod Chocimiem”. „Stan tych obrazów jest dużo lepszy i nie wymagają one konserwacji” - mówił minister.(PAP)
pdo/ mki/