Dodatkowe spektakle w repertuarze na koniec sezonu, modernizacja sceny głównej oraz rozpoczęcie prac projektowych przygotowujących do rozbudowy budynku – to niektóre z planów, które w najbliższych miesiącach zamierza zrealizować Opera Wrocławska.
Na czwartkowej konferencji prasowej podsumowano ostatnie dwa miesiące działalności instytucji, a także poinformowano o planach repertuarowych na koniec sezonu oraz przygotowaniach do rozbudowy budynku opery.
15 marca Izabela Kurc-Kuriata, zastępca dyrektora Wydziału Kultury Urzędu Marszałkowskiego została pełniącą obowiązki dyrektora Opery po tym, gdy dotychczasowa dyrektor Halina Ołdakowska została odwołana z tej funkcji przez zarząd województwa. Powodem było naruszenie przepisów prawa w zakresie dyscypliny finansów publicznych.
Członek zarządu województwa dolnośląskiego Krzysztof Maj podkreślił, że w ciągu ostatnich dwóch miesięcy udało się uporządkować wiele spraw. „Pani dyrektor pokazała, że niewiele decyzji, ale szybkich i przemyślanych decyzji powoduje, że opera wraca na właściwe tory i jest duży porządek administracyjny i organizacyjny” – powiedział.
Jak mówił, uporządkowane zostały m.in. kwestie związane z wynajmem przestrzeni opery na organizację imprez prywatnych. „Jeżeli ktoś chciałby zorganizować wydarzenie prywatne w operze, to już można to zrobić, ale jest to oparte o konkretny regulamin. Kwestie te zostały uregulowane z poszanowaniem mienia opery i tak, aby wydarzenia odbywały się tu z zachowaniem bezpieczeństwa” – przekazał.
Maj podkreślił, że nowe kierownictwo opery ma precyzyjnie wyznaczone zadania, z których najważniejszymi są rozbudowa budynku opery oraz zapewnienie dobrego programu artystycznego. „Nie będziemy udawać, że budujemy tu La Scalę. To ma być bardzo dobra opera w oparciu głównie o zespół artystyczny” – wskazał.
Stanowisko dyrektora opery ma objąć dotychczasowy dyrektor Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze Tomasz Janczak, a zastępcy dyrektora ds. artystycznych - reżyser teatralny i operowy Michał Znaniecki. Maj podkreślił, że zgodę na powołanie duetu bez konkursu wyraziło już Ministerstwo Kultury, które współprowadzi instytucję. Nowi dyrektorzy – jak zapowiedział – mają zostać powołani pod koniec maja.
Odnosząc się do kondycji finansowej opery pełniąca obowiązki dyrektora instytucji Izabela Kurc-Kuriata przyznała, że jest ona zła, ale stabilna. Maj ocenił z kolei, że zadłużenia opery powinno udać się spłacić w perspektywie ok. dwóch lat.
Kurc-Kuriata poinformowała, że w marcu i kwietniu w wydarzeniach biletowanych uczestniczyło łącznie 16,5 tys. widzów. W tym czasie na deskach opery wystawione zostały 24 spektakle: 9 operowych, 9 baletowych, 4 familijne i 2 koncerty. Odbyło się również 111 zajęć edukacyjnych – warsztatów dla dzieci i zwiedzania opery z przewodnikiem.
Opera realizowała m.in. kilkutygodniowy projekt pod hasłem „Dobry początek”, który skierowany był do podopiecznych pięciu placówek oświatowych z Dolnego Śląska. Podczas warsztatów, których zwieńczeniem była uroczysta gala, uczniowie – pod okiem doświadczonych artystów – poznawali tajniki sztuki operowej, teatralnej czy baletowej.
Dyrektor zapowiedziała, że na życzenie widzów majowy i czerwcowy repertuar został wzbogacony o dodatkowe terminy spektakli: „Carmen”, „Cosi Fan Tutte”, „Wesele Figara” i „Don Giovanni”. Trzy ostatnie tytuły stanowią trylogię muzyczno-dramatyczną duetu Mozart – Da Ponte. Na scenie Opery Wrocławskiej wystawiane są pod batutą Adama Banaszaka, a reżyseruje je André Heller-Lopes.
Letnie miesiące opera wykorzysta na modernizację – na scenie zamontowana zostanie sprężynująca podłoga baletowa, a także torowisko sceny obrotowej. Inwestycje mają zwiększyć komfort i bezpieczeństwo zespołów artystycznych oraz wzbogacić możliwości rozbudowy scenografii.
Kurc-Kuriata podkreśliła, że równolegle ruszają prace projektowe przygotowujące do rozbudowy budynku opery. „To jest rzecz szalenie ważna. Opera musi być rozbudowana, musi mieć miejsce do przechowywania drobnych elementów scenografii, kostiumów, rekwizytów, tak aby móc repertuar bieżący realizować i rozbudowywać” - mówiła dodając, że inwestycja została już wpisana do Wieloletniej Prognozy Finansowej Województwa Dolnośląskiego i ma zapewniony wkład własny z budżetu województwa. Na renowację i rozbudowę budynku przeznaczonych zostanie 196 mln zł brutto.
Dyrektor wyjaśniła, że inwestycja będzie się składać z trzech części – budowy części podziemnej, drugiego budynku oraz Sceny Letniej. Obszar przeznaczony pod rozbudowę obejmuje działki o łącznej powierzchni ponad 4,2 tys. mkw.
W nowo powstałej części podziemnej opery ulokowane zostaną m.in. pomieszczenia techniczne, magazyn dekoracji i rekwizytów udostępniany zwiedzającym, a także biblioteka multimedialna. Nowy budynek opery będzie się z kolei składał z dwóch części naziemnych połączonych ze sobą najwyższą kondygnacją i szklanym dachem. W podziemiach nowego gmachu znajdą się m.in. sale prób z zapleczem, szwalnie i przechowalnie kostiumów, pomieszczenia administracyjne, garderoby. Scena Letnia stanowić będzie natomiast forum wewnętrzne na poziomie terenu i zostanie przykryta szklanym dachem.
Do lipca opera ma dopełnić formalności, które umożliwią opracowanie studium wykonalności zadania do unijnego programu FEnIKS. Harmonogram inwestycji przewiduje, że jesienią zakończy się aktualizacja dokumentacji i w grudniu opera ogłosi przetarg, w którym wyłoni wykonawcę robót.
W czwartek odbyła się też oficjalna premiera wydawnictwa Opery Wrocławskiej. Do sprzedaży trafiły pierwsze polskie nagrania kameralnych oper „Piekielny piec ognisty” („The Burning Fiery Furnace”) i „Rzeka krzyczących ptaków” („Curlew River”). Są to rzadko wystawiane w Polsce arcydzieła jednego z gigantów twórczości operowej XX w. – brytyjskiego kompozytora Benjamina Brittena.
Jak tłumaczył kierownik muzyczny Opery Wrocławskiej Adam Banaszak, decyzja o nagraniu zapadła w 2020 r., gdy z uwagi na pandemię instytucje kultury mogły już funkcjonować, ale wciąż były zamknięte dla publiczności. „Nikt nie odważył się wtedy jeszcze na transmisje on-line, a Opera Wrocławska dokonała +ucieczki do przodu+, przygotowując premierę wyłącznie w formie płytowej” – mówił. (PAP)
Autorka: Agata Tomczyńska
ato/ dki/