W bazylice jasnogórskiej odbyło się w czwartek prawykonanie mszy, upamiętniającej zamordowanego 29 lat temu ks. Jerzego Popiełuszkę. Utwór zabrzmiał podczas liturgicznej inauguracji festiwalu muzyki sakralnej "Gaude Mater", trwającego od środy w Częstochowie.
"Missa in memoriam Beati Georgii Popiełuszko" powstała z okazji przypadającej w przyszłym roku 30. rocznicy śmierci księdza. Utwór napisał kompozytor i teoretyk muzyki Łukasz Urbaniak, a wykonały: chór Uniwersytetu kard. Stefana Wyszyńskiego (przygotowany przez ks. Kazimierza Szymonika) oraz orkiestra „Nova et vetera” pod dyrekcją Michała Sławeckiego.
"Warto z wielką wdzięcznością i podziwem spojrzeć na dzieło młodego kompozytora, Łukasza Urbaniaka, który na rok przed zbliżającą się rocznicą śmierci ks. Jerzego, męczennika, chciał upamiętnić polskiego kapłana; tym bardziej, że żaden z kompozytorów nie podjął tego tematu w formie mszalnej” - powiedział podczas czwartkowej mszy metropolita częstochowski abp Wacław Depo.
Hierarcha podkreślił, że dzieło zostało skomponowane dla upamiętnienia błogosławionego ks. Popiełuszki, "który zginął w październiku 1984 r. w nurtach Wisły, zamordowany przez funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa".
"Nie możemy zapomnieć zarówno jego troski o ludzi pracy, jak również troski o ludzi artyzmu, niesamowitego ducha wolności, który nie gdzie indziej jak w kościołach był dopuszczany do głosu i często jedynie tam słyszany" - dodał abp Depo.
Łukasz Urbaniak w 2003 r. ukończył Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia w Bydgoszczy. W latach 2003-2009 studiował kompozycję na Akademii Muzycznej im. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (pod kierunkiem prof. M. Jasińskiego), a także teorię muzyki, uzyskując dyplomy z wyróżnieniem. W 2004 r. ukończył prawo na Wydziale Prawa i Administracji UMK w Toruniu. Laureat wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów, w tym Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra”. Z jego inicjatywy w 2011 r. powstało Studium Muzycznej Kreatywności, gdzie jest pedagogiem i menedżerem.
Jak podało biuro prasowe Jasnej Góry, fundamentem poświęconej ks. Popiełuszce mszy jest łaciński tekst liturgiczny, który determinuje formę utworu, przebieg dramaturgii poszczególnych części oraz ich charakter. Wzajemne przenikanie się i dopełnianie płaszczyzn słownej i muzycznej prowadzi do ukazania sensu łacińskiego tekstu. Język muzyczny mszy nawiązuje do wcześniejszych utworów chóralnych i wokalno-instrumentalnych kompozytora orz kompozycji innych współczesnych twórców.
Msza zabrzmiała podczas liturgicznej inauguracji 23. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Rozpoczął się on w środę, jednak tradycyjnie w drugim dniu imprezy odbyła się inauguracja liturgiczna, czyli wykonanie utworu podczas mszy świętej.
Na program festiwalu składa się w sumie 10 koncertów z udziałem artystów z 14 krajów. "Gaude Mater" to największy obecnie w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. W tym roku po raz pierwszy ta mająca ponad 20-letnią tradycję impreza odbywa się nie tylko w Częstochowie, ale także w innych miastach. Od 1 do 5 maja zaplanowano koncerty w kościołach w Gdańsku, Krakowie, Katowicach, Radomsku i Lublińcu.
Organizatorzy festiwalu podkreślają, że ma on dwie misje: dialog międzykulturowy trzech największych religii monoteistycznych: chrześcijaństwa, judaizmu i islamu, oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej jak i współczesnej.(PAP)
mab/ mhr/