Spektakl „Noce i dnie, czyli między życiem a śmiercią”, inspirowany powieścią Marii Dąbrowskiej, otrzymał nagrodę główną 60. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych – Festiwalu Arcydzieł. Werdykt jury został ogłoszony w piątek późnym wieczorem na zakończenie festiwalu.
Organizowane od 1961 roku Rzeszowskie Spotkania Teatralne, to jedne z najstarszych tego typu spotkań w Polsce - są wydarzeniem, na które z niecierpliwością czekają miłośnicy teatru, nie tylko z Rzeszowa, ale i całej Polski.
Od wielu lat Rzeszowskie Spotkania Teatralne odbywały się jako Festiwal Nowego Teatru. W tym roku przybrały nową formułę - Festiwalu Arcydzieł, który - zdaniem Marty Fortowskiej, sekretarz literackiej Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie - „będzie przestrzenią do refleksji nad wartościami klasycznymi w kontekście zjawisk współczesnych”.
W czasie Festiwalu Arcydzieł na rzeszowskiej scenie zaprezentowały się teatry z całej Polski, które w ramach nurtu głównego pokazały łącznie siedem spektakli. Wzięły one udział w konkursie i zostały ocenione przez jury i publiczność.
Jury, w składzie: Małgorzata Potocka, Jacek Sieradzki, Paweł Szkotak, Jan Wolski, po obejrzeniu wszystkich przedstawień konkursowych, postanowiło przyznać nagrodę główną Festiwalu Arcydzieł Teatrowi im. Wilama Horzycy w Toruniu za spektakl „Noce i dnie, czyli między życiem a śmiercią”, inspirowany powieścią Marii Dąbrowskiej „za najoryginalniejsze i najbardziej twórcze odczytanie klasycznego tekstu”. Nagrodzony teatr otrzymał też statuetkę „Wanda”.
Z kolei publiczności najbardziej podobała się „Metafizyka dwugłowego cielęcia” według Witkacego, zaprezentowana przez Teatr im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem. Widzowie wskazali ten spektakl w głosowaniu.
Jury przyznało także nagrody i wyróżnienia indywidualne „artystom, którzy w najciekawszy, najbardziej twórczy sposób potrafili sprostać wyzwaniom stawianym przez arcydzieła literatury”.
I tak zdobywcami nagród w wysokości 5 tys. zł zostali: Małgorzata Bogajewska z Teatru Ludowego w Krakowie „za nowoczesną, a jednocześnie niezwykle wierną duchowi oryginału interpretację +Wujaszka Wani+” Antona Czechowa; Andrzej Stanisław Dziuk „za klarowne i odkrywcze odczytanie zapomnianej, rzadko granej sztuki Witkacego +Metafizyka dwugłowego cielęcia+” w spektaklu Teatru im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem; zaś Michał Siegoczyński „za odważne i konsekwentne umieszczenie +Nocy i dni+ Marii Dąbrowskiej w kontekście pop-kulturowych skojarzeń, bez sprzeniewierzenia się wartościom oryginału”, w spektaklu Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu.
Natomiast nagrody w wysokości 4 tys. zł otrzymali: Anna Demczuk z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie „za kreację twardej, mądrej i głęboko skrzywdzonej kobiety” w spektaklu „Wizyta starszej pani” Friedricha Dürrenmatta; Julia Szczepańska z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu „za wielobarwną, złożoną interpretację jednej z najbardziej wymagających postaci w polskiej literaturze, Barbary Niechcicowej” w spektaklu „Noce i dnie czyli między życiem a śmiercią” oraz Piotr Franasowicz z Teatru Ludowego w Krakowie „za stworzenie wyrazistego, bolesnego portretu inteligenta rozpiętego między naiwnymi ideami, a kompromitującą rzeczywistością” w „Wujaszku Wani” Czechowa i Piotr Pilitowski „za precyzyjnie nakreśloną, emocjonalnie poruszającą tragikomiczną kreację tytułowego bohatera” w tym samym przedstawieniu.
Jurorzy wyróżnili także Annę Dec „za serię epizodów, w tym za niemą sylwetkę Racheli, wielkiej miłości Marii Dąbrowskiej” w spektaklu „Noce i dnie, czyli między życiem a śmiercią oraz Marię Kierzkowską „za brawurowy epizod matki Barbary - Jadwigi Ostrzeńskiej”, w tym samym spektaklu.
60. Rzeszowskie Spotkania Teatralne - Festiwal Arcydzieł rozpoczęły się w czwartek 10 listopada w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.
W ramach Spotkań widzowie mieli okazję obejrzeć nowe interpretacje dzieł takich mistrzów jak: Anton Czechow, Witkacy, William Shakespeare, Maria Dąbrowska, Jan Kochanowski, Friedrich Dürrenmatt, Carlo Goldoni.
Pierwszej odsłonie Festiwalu Arcydzieł, podobnie jak w minionych latach, towarzyszyły czytania performatywne dramatów powstałych w ramach prowadzonej przez rzeszowski Teatr im. Wandy Siemaszkowej Sceny Nowej Dramaturgii.
Po każdym konkursowym spektaklu w foyer teatru odbywały się tradycyjne już spotkania z twórcami i rozmowy o teatrze.
Tegoroczne Rzeszowskie Spotkania Teatralne otrzymały wsparcie finansowe Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz samorządu województwa podkarpackiego. (PAP)
autorka: Agnieszka Pipała
api/ aszw/