Dwa wielkoformatowe obrazy, "Bitwa pod Wiedniem" i "Bitwa pod Parkanami", pochodzące z kolegiaty św. Wawrzyńca w Żółkwi na Ukrainie, będzie można od poniedziałku oglądać we wrocławskim Muzeum Architektury.
Jak poinformowała PAP w niedzielę Marta Czyż z działu promocji i wydawnictw muzeum, autorem dzieł jest nadworny malarz króla Jana III Sobieskiego, Martino Altomonte, i obecnie są one własnością Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki. "Na tle innych podobnych w tematyce płócien wyróżniają się nie tylko pod względem artystycznym, ale również skalą. +Bitwa pod Parkanami+ ma bowiem wymiary 886 na 782 cm, a +Bitwa pod Wiedniem+ 806 na 833 cm" - podkreśliła Czyż.
W kościele kolegiackim p.w. Św. Wawrzyńca w Żółkwi, do chwili zamknięcia go przez władze sowieckie w 1946 r., wisiały cztery wielkoformatowe płótna obrazujące zwycięskie bitwy polskiego rycerstwa pod dowództwem hetmana Stanisława Żółkiewskiego i króla Jana III Sobieskiego. Świątynia od początku była pomyślana nie tylko jako mauzoleum Żółkiewskich i Sobieskich, lecz przede wszystkim jako panteon sławy polskiego rycerstwa.
W 2008 r. obrazy zostały sprowadzone do Warszawy, gdzie poddano je gruntownej konserwacji i restauracji. Prace trwały trzy lata, brali w nich udział specjaliści z Polski i Ukrainy pod kierownictwem Pawła Sadleja i Marcina Kozarzewskiego.
Czyż powiedziała, że prezentowane w muzeum obrazy w typowy dla baroku sposób łączą konwencje charakterystyczne dla europejskiego malarstwa batalistycznego i reprezentacyjnego. "Altomonte nie tylko z pietyzmem oddał elementy uzbrojenia, wyposażenia obozów oraz widoczną w tle panoramę Wiednia i Parkan, ale zwrócił również uwagę na anegdotyczne, drugorzędne epizody opisane przez króla w listach do Marysieńki, takie jak ucieczka haremowych odalisek" - zauważyła.
W kościele kolegiackim p.w. Św. Wawrzyńca w Żółkwi, do chwili zamknięcia go przez władze sowieckie w 1946 r., wisiały cztery wielkoformatowe płótna obrazujące zwycięskie bitwy polskiego rycerstwa pod dowództwem hetmana Stanisława Żółkiewskiego i króla Jana III Sobieskiego. Świątynia od początku była pomyślana nie tylko jako mauzoleum Żółkiewskich i Sobieskich, lecz przede wszystkim jako panteon sławy polskiego rycerstwa.
Pierwsze z płócien ufundowane zostało przez hetmana Żółkiewskiego w 1620 r. i poświęcone było zwycięskiej bitwie pod Kłuszynem. Kolejne, ufundowane przez Jana III Sobieskiego, to "Bitwa pod Chocimiem". Obecnie oba płótna prezentowane są w dawnym klasztorze kapucynów w Olesku na Ukrainie - rodzinnej miejscowości Sobieskiego. W latach 1693-94 na zlecenie Sobieskiego powstały monumentalne wersje "Bitwy pod Wiedniem" i "Bitwy pod Parkanami" autorstwa Altomontego.
Obrazy będzie można oglądać w Muzeum Architektury do 5 marca.(PAP)
mic/ hes/