Złoty Róg Myśliwski Króla Jana, czyli nagrodę główną 40. Biesiady Teatralnej w Horyńcu Zdroju (Podkarpacie) zdobył Teatr Persyflaż z Bursy Szkół Artystycznych w Lublinie za spektakl „Za Kulisami” według Opowiadań Antoniego Czechowa.
Laureaci odebrali nagrody w niedzielne popołudnie podczas gali zamykającej Biesiadę Teatralną - Konfrontacje Zespołów Teatralnych Małych Form.
Jak poinformowała PAP w niedzielę Krystyna Juźwińska z Centrum Kulturalnego w Przemyślu, które jest głównym organizatorem Biesiady, zdobywcy Złotego Rogu otrzymali także nagrodę pieniężną w wysokości 4 tys. zł.
Srebrny Róg Myśliwski Króla Jana oraz nagroda w wysokości 3 tys. zł przypadła Teatrowi Budka Telefoniczna z Młodzieżowego Domu Kultury w Bolesławcu za spektakl „Cichość” w reżyserii Anety Ćwieluch.
Natomiast Brązowym Rogiem Myśliwskim Króla Jana oraz 2,5 tys. zł nagrodzono Teatr THE M.A.S.K Stowarzyszenia Kreatywny Bielsk Podlaski za przedstawienie „Księżniczka na opak wywrócona” w reżyserii Mateusza Sacharzewskiego.
W ramach Biesiady przyznano także Misy Borowiny za indywidualne dokonania twórcze. Laureatem Złotej Misy została Marta Pohrebny za monodram „Słodka” w reżyserii Małgorzaty Paszkier-Wojcieszonek.
Srebrną Misę Borowiny przyznano Jarosławowi Filipskiemu za reżyserię „i ideę spektaklu” „Wyspa” Teatru Narybek From Poland, zaś zdobywcą Brązowej Misy został Jozef Bajonok za rolę Wienniczki w spektaklu „Moskwa Pietuszki” Teatru DS.Ci-PR-CHA z Kremnicy (Słowacja), w reżyserii Petera Luptovskiego.
Jury przyznało też nagrodę specjalną - Różę Horyniecką dla reżysera Ryszarda Jakubisiaka i aktorów z warszawskiego Teatru Parabuch za spektakl „Szczęście Frania” Włodzimierza Perzyńskiego.
Zdobywcy Mis Borowiny i Róży Horynieckiej otrzymali również nagrody pieniężne.
Komisja konkursowa przyznała też jedno honorowe wyróżnienie dla Zespołu Teatru Kaprys z Łap za spektakl „Drwa” według Michaiła Zoszczenki, w reżyserii Adama Karasiewicza.
Jury 40. Biesiady przyznało w protokole z posiedzenia, że w tym miało „wyjątkowo trudne zadanie”. Wyraziła też ubolewanie, że regulamin konkursu przewiduje „tak niewiele” nagród pieniężnych.
„Mamy jednak nadzieję, że werdykt oddaje interesujący zwrot w najnowszych dziejach festiwalu, promuje nowe grupy teatralne i zainteresowanie bardziej tradycyjnymi konwencjami scenicznymi. Próby przyglądania się teatrowi w stylu retro są kapitalną lekcją historii sceny i stylu gry dla aktorów i widzów” – napisali jurorzy w protokole.
Podkreślili jednocześnie, że po raz pierwszy „od jakiegoś czasu bardzo mocno wybrzmiał w Horyńcu głos teatrów zaangażowanych, komentujących polską rzeczywistość, dotykającą spraw bolesnych i aktualnych”.
„Siła teatru niezależnego zawsze brała się z odwagi i ryzyka poruszania gorących tematów. W naszym werdykcie próbowaliśmy pogodzić te dwa kierunki poszukiwań, pokazać, że oba są nam tak samo potrzebne” – zaznaczono w protokole z posiedzenia jury.
Horyniecka Biesiada Teatralna to spotkanie amatorskich teatrów dramatycznych, wizji i ruchu, teatrów poezji i jednego aktora z całej Polski.
W 40. Biesiadzie Teatralnej - Konfrontacjach Zespołów Teatralnych Małych Form w Horyńcu-Zdroju wzięło udział 16 amatorskich grup teatralnych z całego kraju, w tym: z Lublina, Jarosławia, Świdnika, Maszewa, Warszawy, Bielska Podlaskiego, Zielonej Góry, Horyńca-Zdroju, oraz słowackiej Kremnicy.
Do udziału w imprezie organizatorzy wybrali najlepsze teatry z ponad 40 zgłoszonych.
Zespoły zaprezentowały się zarówno w spektaklach opartych na dziełach uznanych pisarzy, czy z wykorzystaniem ich tekstów, takich jak m.in. Antoni Czechow, Aleksander Puszkin, Konstanty Ildefons Gałczyński, Jan Brzechwa, Witold Gombrowicz, Sławomir Mrożek, Federico Garcia Lorca, Denis Diderot, jak i we własnych programach autorskich.
Występy teatrów na scenie dawnego teatru dworskiego Ponińskich, a obecnie Gminnego Ośrodka Kultury w Horyńcu-Zdroju tradycyjnie oceniało profesjonalne jury, którego członkowie prowadzili także warsztaty i specjalistyczne konsultacje dla uczestników.
W tym roku jurorami byli: Magdalena Kumorek – aktorka teatralna i filmowa z Wrocławia; Łukasz Drewniak – krytyk teatralny z Krakowa, Grzegorz Reszka – reżyser, instruktor teatralny z Warszawy oraz Tomasz Rodowicz – aktor, muzyk i reżyser z Łodzi.
Oprócz prezentacji konkursowych młodzi artyści występowali też dla miejscowej publiczności i kuracjuszy. W Horyńcu-Zdroju jest to praktycznie jedyna w roku okazja do obejrzenia teatru „na żywo”, dlatego spektakle cieszą się dużym zainteresowaniem.
Niezwykłym wydarzeniem towarzyszącym tegorocznej Biesiadzie był plenerowy spektakl „Wiśniowy sad” na podstawie dzieła Antona Czechowa w reżyserii Jarosława Fedoryszyna w wykonaniu aktorów Lwowskiego Teatru „Woskresinnia”.
Biesiada Teatralna w Horyńcu Zdroju, jeden z najstarszych i najbardziej znanych ogólnopolskich przeglądów małych form teatralnych, (pierwsza odbyła się w 1976 r.), od lat promuje najlepszych amatorów, a przede wszystkim młodych pasjonatów sztuki Melpomeny. Przegląd cieszy się olbrzymim zainteresowaniem, a o udział w nim zabiegają najlepsze w kraju teatry amatorskie. Na horynieckiej scenie pierwsze kroki stawiało wielu znanych dziś aktorów teatralnych i kabaretowych.
Teatry amatorskie rywalizują o Rogi Myśliwskie Króla Jana” i Misy Borowiny. Nazwa nagrody Rogi Myśliwskie Króla Jana wywodzi się stąd, że do Horyńca na polowania często przyjeżdżał król Jan III Sobieski ze swoich rezydencji w Podhorcach i Żółkwi. Natomiast nazwa Misa Borowiny pochodzi od misy przedniej horynieckiej borowiny.
Dodatkowym atutem imprezy jest profesjonalne jury, złożone ze znanych aktorów, reżyserów, czy krytyków teatralnych. Podczas minionych Biesiad występy młodych artystów oceniali tacy wybitni jurorzy jak: Aleksander Bardini, Agnieszka Osiecka, Jonasz Kofta, Anna Chodakowska, Gabriela Kownacka, Adam Kreczmar, Olgierd Łukaszewicz, Jan Peszek, Joanna Szczepkowska, Kazimierz Kaczor.
Organizatorami 40. Biesiady Teatralnej – Konfrontacji Zespołów Teatralnych Małych Form są: Centrum Kulturalne w Przemyślu i Gminny Ośrodek Kultury w Horyńcu-Zdroju. Patronatem honorowym imprezę objął marszałek województwa podkarpackiego. (PAP)
autor: Agnieszka Pipała
api/ je/