Wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński powołał w piątek dr. hab. Andrzeja Betleja na dyrektora Zamku Królewskiego na Wawelu oraz dr. hab. Andrzeja Szczerskiego na dyrektora Muzeum Narodowego w Krakowie. Ich 5-letnie kadencje rozpoczną się 3 stycznia 2020 r.
W piątek w siedzibie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego odbyła się uroczystość powołania dr. hab. Andrzeja Betleja na dyrektora Zamku Królewskiego na Wawelu oraz dr. hab. Andrzeja Szczerskiego na dyrektora Muzeum Narodowego w Krakowie. W uroczystości uczestniczył również wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Jarosław Sellin oraz dyrektor Departamentu Dziedzictwa Kulturowego Paulina Florjanowicz.
"Obaj panowie są takim średnim pokoleniem wybitnych polskich historyków sztuki i liderów, jeżeli chodzi o kwestie zarządzania kulturą, więc to jest gwarancja tego, że polska kultura będzie miała w osobach obu dyrektorów rękojmię tego, że obie instytucje będą się świetnie rozwijały" - powiedział wicepremier Gliński.
Jak mówił, "wskazują na to także przedstawione przez nich programy rozwoju, kontynuacji funkcjonowania obu instytucji". "To jest dobra wiadomość dla tych instytucji, dla Krakowa, ale dla Polski też" - ocenił minister kultury.
Nowo powołany dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu powiedział PAP, że powołanie jest dla niego "przede wszystkim wielkim wyzwaniem". "Chciałabym, aby pewne rzeczy, których nauczyłem się w Muzeum Narodowym w Krakowie zostały zaadoptowane w Zamku Królewskim. To jest również pewna forma docenienia kadencji, która mija" - dodał.
Andrzej Betlej wskazał, że Wawel "posiada olbrzymi potencjał, a wśród tego potencjału należy wymienić olbrzymi i bardzo profesjonalny zespół osób, które tam pracują". "Marzy mi się otwarcie Zamku dla zwiedzających, żeby to nie był tylko punkt wycieczek, ale miejsce, do którego się wraca" - podkreślił nowy dyrektor.
Betlej zapowiedział, że będzie kontynuował plany wieloletnie, przygotowane przez dotychczasowego dyrektora Zamku na Wawel prof. Jana Ostrowskiego. Dodał, że "w przyszłości miałby nadzieję przedstawić wszystkim przychodzącym na Zamek Królewski na Wawelu wielką galę arrasów wawelskich". "Pamiętajmy, że tylko część z nich jest eksponowana. Marzyłoby mi się pokazanie całej, liczącej 138 obiektów, kolekcji w komnatach wawelskich" - zdradził.
W jego ocenie Wawel jest również odpowiednim miejscem dla wystaw, poświęconych sztuce dawnej. "Na przykład wystawa +Maria. Mater Misericordiae+, która odbyła się w Muzeum Narodowym w Krakowie świadczy, że na tego typu ekspozycje jest zapotrzebowanie. Może więc, jeżeli się uda, będzie przygotowana wielka wystawa malarstwa renesansowego, nie wykluczam, a przynajmniej bardzo bym chciał, sprowadzić również wystawę malarstwa zachodnioeuropejskiego na Wawel" - poinformował Betlej.
Wskazał, że Wawel "posiada olbrzymi potencjał, a wśród tego potencjału należy wymienić olbrzymi i bardzo profesjonalny zespół osób, które tam pracują". "Marzy mi się otwarcie Zamku dla zwiedzających, żeby to nie był tylko punkt wycieczek, ale miejsce, do którego się wraca" - podkreślił nowy dyrektor.
"Z perspektywy historyka sztuki, można powiedzieć, że nie wyobrażam sobie wspanialszego zadania - ze względu na znaczenie zbiorów, ich specyfikę, wartość, a także to, że znajdują się one w najstarszym Muzeum Narodowym w Polsce" - powiedział PAP nowo powołany dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie Andrzej Szczerski. Dodał, że jest to "ukoronowanie drogi naukowej, ale też wielkie wyzwanie".
"Z perspektywy historyka sztuki, można powiedzieć, że nie wyobrażam sobie wspanialszego zadania - ze względu na znaczenie zbiorów, ich specyfikę, wartość, a także to, że znajdują się one w najstarszym Muzeum Narodowym w Polsce" - powiedział PAP nowo powołany dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie Andrzej Szczerski. Dodał, że jest to "ukoronowanie drogi naukowej, ale też wielkie wyzwanie".
Mówiąc o planach powiedział, że Muzeum z jednej strony "stoi przed wielkimi wyzwaniami inwestycyjnymi związanymi z budową kwartału muzealnego w centrum Krakowa i takimi inwestycjami jak dawny hotel Cracovia i Muzeum Wyspiańskiego". "Po drugie mamy do przemyślenia funkcje oddziałów znajdujących się w centrum miasta, które po otwarciu Muzeum Czartoryskich będą musiały zmienić swój charakter. Muzeum Czartoryskich będzie perłą w koronie Muzeum Narodowego w Krakowie, ale on też rzutuje na funkcjonowanie innych oddziałów" - podkreślił.
Szczerski odniósł się także do swoich planów wystawienniczych - jak mówił - chciałby kontynuować zarówno pracę z kolekcją muzeum, pokazywanie najciekawszych eksponatów, jednocześnie stworzyć nową linię ekspozycji, które będą dot. historii, sztuki, architektury, dizajnu polskiego w XX wieku, żebyśmy "napisali nienapisaną jeszcze historię polskiej nowoczesności przez wystawy muzealne". "Wreszcie wystawy naszych najwybitniejszych twórców malarstwa, przede wszystkim czasów II poł. XIX wieku, i XX wieku" - dodał.
Zapowiedział też pracę na rzecz pracowników muzeum, starania się o lepsze warunku pracy.
Dr hab. Andrzej Betlej jest profesorem Uniwersytetu Jagiellońskiego. W latach 2012-16 był dyrektorem Instytutu Historii Sztuki UJ, od 2016 r. jest dyrektorem Muzeum Narodowego w Krakowie. Jest autorem 10 książek i ponad 170 artykułów naukowych, uczestnikiem wielu stypendiów zagranicznych. Podczas kierowania Muzeum Narodowym zorganizował liczne wystawy - cykl poświęcony St. Wyspiańskiemu - "Wyspiański. Nieznany" i "Wyspiański. Posłowie", a także "Teraz komiks", "Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989", a także ekspozycje "#dziedzictwo", "Twarzą w Twarz. Sztuka w Auschwitz".
Dr hab. Andrzej Szczerski to kurator wielu wystaw zarówno w Polsce, jak i za granicą, członek rad muzealnych, zespołów eksperckich, w tym Programów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 2009-17 był prezesem Sekcji Polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA, w latach 2013-16 vice-prezesem Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA International. Od 1 stycznia 2016 roku do 31 marca 2018 roku był zastępcą dyrektora Muzeum Narodowego w Krakowie ds. naukowych. Szczerski jest laureatem wielu nagród w dziedzinie historii sztuki. (PAP)
autor: Katarzyna Krzykowska
ksi/ pat/