Pracę „Zinaxin i Dolacin” autorstwa wybitnej artystki Magdaleny Abakanowicz (1930-2017) można od niedzieli oglądać w warszwskim Parku Rzeźby na Bródnie
W Parku Rzeźby na Bródnie warszawiacy podziwiać mogą grupę rzeźbiarską z 2005 roku "Zinaxin i Dolacin" Abakanowicz, "jedną z ikonicznych prac artystki" – jak to określa Joanna Mytkowska, dyrektorka Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
"Prezentacja ikonicznych prac Magdaleny Abakanowicz w Parku Rzeźby na Bródnie to niezwykłe spotkanie najbardziej klasycznych form rzeźby współczesnej z aktualnymi poszukiwaniami, zmierzające do poszerzenia formuły rzeźby w przestrzeni publicznej” – zaznacza Mytkowska. "+Zinaxin i Dolacin+ łączy klasyczny dla Abakanowicz wątek uproszczonej, pozbawionej cech indywidualnych ludzkiej sylwety z elementami zaczerpniętymi z innych rzeźb, w których artystka poszukiwała wyrazu plastycznego dla oddania nierozerwalnej relacji człowieka z naturą. Dynamiczny związek form ludzkich i zwierzęcych w +Zinaxin i Dolacin+ wskazuje zarówno na dramatyczną niemożność pogodzenia obu elementów, jak również brak możliwości ich rozłączenia. Praca Abakanowicz, która tymczasowo stanie w Parku Rzeźby, wpisuje się więc w aktualne dyskusje zmierzające do przeformułowania sposobów myślenia o relacji człowieka ze światem przyrody" – charakteryzuje rzeźbę Mytkowska.
"Warszawa towarzyszyła Pani Profesor przez niemal całe życie w jej dobrych i tych trudniejszych doświadczeniach" – zaznaczyła Magdalena Grabowska, dyrektor generalny Fundacji Marty Magdaleny Abakanowicz-Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego. "Poświęcając większą część roku na instalacje prac na całym świecie, najlepiej zawsze odpoczywała właśnie w Warszawie, w swoim domu, gdzie czuła się bezpiecznie i nabierała sił do następnych artystycznych wyzwań" - przypomniała Grabowska.
"+Zinaxin i Dolacin+ – masywne postaci o ludzkich korpusach kroczące we wspólnym kierunku – są przykładem wypowiedzi na uniwersalne pytania o indywidualność w tłumie, jednostkę w masie innych jednostek" – zauważa Mytkowska dodając, że "wchodzą one w interesujący dialog z pracami Pawła Althamera i Romana Stańczaka, które także eksponowane są w Parku Rzeźby na Bródnie".
Czasowa ekspozycja prac Magdaleny Abakanowicz w Parku Rzeźby jest elementem obchodów przypadającej na ten rok 90. rocznicy urodzin artystki. Projekt zrealizowany został we współpracy z Fundacją Marty Magdaleny Abakanowicz-Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego oraz Miastem Stołecznym Warszawa, przy wsparciu Urzędu Dzielnicy Targówek.
Magdalena Abakanowicz (1930–2017) to jedna z najbardziej cenionych polskich rzeźbiarek, klasyk sztuki XX wieku, twórczyni kompozycji przestrzennych i realizacji w przestrzeni publicznej, nowatorsko przekraczająca konwencje rzeźbiarskie i materiałowe.
Zdobywczyni licznych nagród międzynarodowych, w tym m.in. Grand Prix na Biennale w Sao Paulo (1965). Od 1979 roku była profesorem Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu (dziś Uniwersytet Artystyczny), gdzie ze studentami pracowała w latach 1965–1990 jako kierownik Pracowni Gobelinu. Została uhonorowana tytułem doktora honoris causa Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu w 2002 roku. Twórczyni abakanów i przełomowego wykorzystania tkaniny artystycznej. Wybrane znaczące realizacje Abakanowicz w przestrzeni publicznej znajdują się w Izraelu, w USA czy w Parku Cytadela w Poznaniu. Prace artystki można znaleźć m. in. w kolekcjach Centre Georges Pompidou w Paryżu, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Tate Modern w Londynie, jak również w Muzeum Narodowym w Warszawie, Poznaniu czy Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. (PAP)
Anna Bernat
abe/ aszw/