Sejm RP przyjął w czwartek informację o działalności Rady Mediów Narodowych w 2022 roku. W ub.r. RMN odbyła 15 posiedzeń i zajmowała się wszystkimi swoimi kompetencjami.
Za głosowało 231 posłów, 213 było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Wcześniej posłowie odrzucili poprawkę przewidującą odrzucenie Informacji o działalności Rady Mediów Narodowych w 2022 roku.
W Informacji Rady Mediów Narodowych podano, że w okresie sprawozdawczym RMN odbyła 15 posiedzeń. Wszystkie posiedzenia Rady prowadzone były z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiającej porozumiewanie się na odległość.
RMN została utworzona i prowadzi działalność na podstawie ustawy z 22 czerwca 2016 r. o Radzie Mediów Narodowych. Rada jest organem właściwym w sprawach powoływania i odwoływania składów osobowych organów jednostek publicznej radiofonii i telewizji oraz Polskiej Agencji Prasowej oraz w innych sprawach określonych w ustawie.
Poza powoływaniem składów osobowych organów jednostek publicznej radiofonii i telewizji oraz PAP S.A., Rada może wnioskować do walnego zgromadzenia o zmianę statutów spółek publicznej radiofonii i telewizji oraz Polskiej Agencji Prasowej, wyraża zgodę na zmiany statutów proponowane przez walne zgromadzenie, wyraża zgodę na powoływanie przez Zarząd TVP dyrektorów oddziałów terenowych Telewizji Polskiej S.A. i na tworzenie przez spółki publicznej radiofonii i telewizji przedsiębiorców przewidzianych przepisami prawa, a także określa minimalny udział audycji tworzonych przez terenowe oddziały Spółki Telewizja Polska S.A. w programach ogólnokrajowych.
W sprawozdaniu przypomniano, że w skład RMN wchodzi pięciu członków, z których trzech członków wybiera Sejm, a dwóch członków powołuje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej spośród kandydatów zgłoszonych przez kluby parlamentarne lub poselskie tworzone przez ugrupowania, których przedstawiciele nie wchodzą w skład Rady Ministrów (kluby opozycyjne).
Kadencja członka Rady trwa 6 lat. W 2022 r. upłynęły kadencje czterech dotychczasowych członków RMN - Juliusza Brauna, Krzysztofa Czabańskiego, Elżbiety Kruk i Joanny Lichockiej. Obecni członkowie Rady - Piotr Babinetz, Krzysztof Czabański i Joanna Lichocka zostali powołani przez Sejm 22 lipca 2022 r., natomiast Marek Rutka został powołany przez Prezydenta RP 27 lipca 2022 r. W składzie Rady zasiada też Robert Kwiatkowski powołany przez Prezydenta RP 10 grudnia 2020 r. Na posiedzeniu 4 sierpnia 2022 r. RMN wybrała na funkcję przewodniczącego Krzysztofa Czabańskiego.
W 2021 r. upłynęły kadencje członków zarządów i rad nadzorczych jednostek publicznej radiofonii i telewizji, którzy zostali powołani w 2016 r. przez Ministra Skarbu Państwa na podstawie ustawy z 30 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji. "Obecnie obowiązujące statuty spółek publicznej radiofonii i telewizji stanowią, że członkowie zarządów powoływani są na wspólne 4-letnie kadencje, a członkowie rad nadzorczych na wspólne 3-letnie kadencje. Regulacja ta ma jednak zastosowanie tylko do osób, które zostały powołane przez Radę Mediów Narodowych" - wskazano.
W 2021 r. upłynęły kadencje członków zarządów powołanych w 2017 r. oraz rad nadzorczych powołanych w 2018 r., a także osób, które zostały powołane w skład samych organów w okresie późniejszym na wspólne kadencje. Na podstawie art. 369 par. 4 Kodeksu Spółek Handlowych osoby, których kadencje uległy zakończeniu, sprawowały swoje mandaty do czasu zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2021 rok.
"Dlatego, mimo że do składów organów spółek publicznej radiofonii i telewizji były najczęściej powoływane te same osoby, które zasiadały w nich do tej pory, musiały one zostać uprzednio odwołane" - wyjaśniono. W sprawozdaniu zastrzeżono, że "w przeciwieństwie do pozostałych uchwał, jakie były podejmowane w 2022 r. odnośnie do składów osobowych spółek publicznej radiofonii i telewizji zmiana na stanowisku Prezesa Zarządu Telewizji Polskiej S.A. nie wynikała z upływu kadencji".
Do kompetencji RMN należy także wyrażanie zgody na powołanie przez Zarząd Telewizji Polskiej S.A. dyrektorów oddziałów terenowych TVP S.A. Jak poinformowano, w 2022 r. RMN nie podejmowała uchwał w tej sprawie.
Do kompetencji RMN należy ponadto powoływanie rad programowych spółek publicznej radiofonii i telewizji oraz PAP S.A. W 2022 r. RMN zajmowała się uzupełnieniami wakatów w radach programowych. Rada kierowała się dyspozycją art. 28a ustawy o radiofonii i telewizji, zgodnie z którym rady programowe publicznej radiofonii i telewizji liczą 15 członków, których powołuje Rada Mediów Narodowych.
"10 członków rady programowej reprezentuje ugrupowania parlamentarne, zaś pozostałych 5 powołuje z grona osób legitymujących się dorobkiem i doświadczeniem w sferze kultury i mediów" - zaznaczono. RMN powołuje wszystkich kandydatów zgłoszonych przez ugrupowania parlamentarne.
Rada nie ocenia kompetencji poszczególnych osób, ograniczając się do sprawdzenia wymogów formalnych. W przypadku kandydatów zgłoszonych przez organizacje społeczne oprócz kryteriów formalnych brane są pod uwagę kompetencje w obszarze kultury oraz mediów. RMN powołała w skład rad programowych 6 osób, z czego 5 stanowili kandydaci zgłoszeni przez kluby parlamentarne.
RMN została także wyposażona w uprawnienia gwarantujące jej dostęp do informacji związanych z działalnością spółek. W sprawozdaniu wskazano, że uprawnienia kontrolne Rady Mediów Narodowych można podzielić na dwie kategorie: obowiązek dostarczania przez spółki określonych dokumentów oraz działania realizowane na bieżąco.
Zarządy spółek publicznej radiofonii i telewizji oraz PAP S.A. są zobowiązane do cyklicznego przekazywania RMN dokumentów określonych w ustawie o radiofonii i telewizji, w ustawie o Polskiej Agencji Prasowej oraz w statutach. Przekazywane informacje są udostępniane członkom RMN. Służą one do oceny działalności organów spółek publicznej radiofonii i telewizji oraz PAP S.A.
Z kolei korespondencja RMN obejmuje tematykę z zakresu sprawozdawczości spółek radiofonii i telewizji, a także wystąpień instytucji, stowarzyszeń, fundacji oraz indywidualnych (w tym parlamentarzystów RP), dotyczących m.in.: zmiany statutu w Radiu Szczecin S.A., łamania ustawy o radiofonii i telewizji, realizacji misji publicznej w TVP S.A., a także wsparcia dla inicjatywy nadawcy publicznego (Polskiego Radia) w zakresie pozyskania niezbędnych częstotliwości radiowych FM na potrzeby emitowania "Polskiego Radia dla Ukrainy" oraz informacji o pozycji Polskiego Radia S.A. jako lidera w rankingach najpopularniejszych badań mediów w Polsce.
"Korespondencja wymagająca dodatkowych wyjaśnień była przesyłana do instytucji lub zarządów radiofonii i telewizji, zgodnie z właściwością. Część spraw członkowie Rady rozpatrywali na posiedzeniach" - wskazano w sprawozdaniu.
Zwrócono także uwagę na koszty działalności RMN. Przypomniano, że zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o Radzie Mediów Narodowych koszty funkcjonowania Rady obejmujące wydatki na pokrycie świadczeń przysługujących członkom Rady oraz koszty związane z obsługą administracyjno-biurową są pokrywane z budżetu państwa ze środków, których dysponentem jest Szef Kancelarii Sejmu. Obsługę biura RMN stanowi trzech pracowników Kancelarii Sejmu zatrudnionych w pełnym wymiarze godzin. Ogółem wydatki RMN w 2022 r. wyniosły 968,9 tys. zł i w porównaniu z rokiem ubiegłym wzrosły o 4,4 proc.(PAP)
autorzy: Grzegorz Janikowski, Anna Kruszyńska
gj/ akr/ akn/ dki/