„Świętoszek” Moliera to pierwsza tegoroczna realizacja kieleckiego Teatru im. Stefana Żeromskiego i jednocześnie debiut reżyserski na polskiej scenie Ewy Rucińskiej, studentki krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych. Premiera spektaklu w sobotę.
Ewa Rucińska akcję „Świętoszka” przeniosła do współczesnej Polski. „Molier nie pisał sztuk kostiumowych dla swojej epoki. Dlatego poszliśmy za molierowską tradycją osadzenia sztuki tu i teraz, w rzeczywistości, w której jesteśmy” – wyjaśniła podczas konferencji prasowej.
Rucińska dodała, że sztuki Moliera mają wymiar ponadczasowy. „Szukanie Moliera uniwersalnego, to nie szukanie Moliera kostiumowego, bo to oznacza wkładanie go do zakurzonego pudełka. Jego sztuki są aktualne w każdej epoce i w każdych okolicznościach” – podkreśliła.
„Szukaliśmy odniesienia do otaczającej nas rzeczywistości, tak aby współczesny Polak mógł odkryć Moliera na nowo, nie tylko jako klasykę i lekturę szkolną, ale jako dzieło warte zastanowienia i warte odkrycia po raz kolejny” – dodała.
„To tragedia jednostki, która sprzeniewierzy wszystko co ma i straci rodzinę. Bohaterów poznajemy w nienajlepszym dla nich czasie. Stary porządek trzeszczy, a nowy jeszcze nie powstał. W tym momencie pojawia się tytułowy +Świętoszek+, czyli Tartuffe, który postanawia to wykorzystać” – wyjaśniła Rucińska.
Premiera „Świętoszka” miała miejsce w 1664 roku. Część ówczesnej publiczności uznała tę komedię za atak na religię i na jakiś czas zawieszono wystawianie spektaklu. „Na religię patrzymy w tym przedstawieniu jako na narzędzie. Najważniejsze jest bowiem przejęcie kontroli na jednostką, grupą ludzi i wykorzystanie ideałów do swoich celów. Na tym się skupiamy wystawiając tę sztukę” – podsumowała reżyser.
Autorką scenografii jest Natalia Kitamikado, kostiumy zaprojektowała Ela Tolak, muzykę skomponował Wojciech Kostrzewa, a za reżyserię światła odpowiada Paulina Góral.
Ewa Rucińska to absolwentka Wydziału Aktorstwa Dramatycznego w Cours Florent i INALCO w Paryżu, aktualnie studentka Wydziału Reżyserii Teatralnej krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych. Ma na koncie współpracę z francuskimi teatrami Menilmontant, Folie, Akteon, Manufacture des Abbesses, Funambule, Essaion; Instytutem Polskim w Paryżu czy Festiwalem OFF w Awinionie. Za swój debiutancki spektakl „Bac a sable” („Piaskownica” Michała Walczaka) otrzymała w 2013 r. nagrodę Jacques za najlepszy debiut reżyserski. „Świętoszek” w Teatrze im. Stefana Żeromskiego jest jej debiutem reżyserskim na polskich scenach. (PAP)
autor: Janusz Majewski
edytor: Paweł Tomczyk
Maj/ pat/