Postać byka jako symbolu siły i odwagi – to motyw przewodni dzieł Pabla Picassa, Salvadora Dalego oraz Francisca Goi, które od czwartku będą prezentowane na wystawie we wrocławskim Muzeum Architektury.
Na wystawie zatytułowanej „Picasso, Dali, Goya. Tauromachia - walka byków” zaprezentowano łącznie około 340 dzieł – przede wszystkim obrazów, grafik i rysunków. Ich motywem przewodnim jest postać byka oraz tauromachia, czyli walka byków.
Zdaniem organizatorów ekspozycji tauromachia przez stulecia inspirowała hiszpańskich mistrzów, a prace Picassa, Dalego czy Goi w odmienny sposób ujmują to zjawisko.
Wystawę otwiera jednak dzieło Canaletta z połowy XVIII w., przedstawiające walkę byków na placu Św. Marka w Wenecji. Tuż po nim prezentowana jest jedna z najsłynniejszych serii rycin Goi zatytułowana „Tauromachia”. „To seria składająca się z 40 akwafort powstałych w latach 1814-1816, a najsłynniejsza z nich przedstawia śmierć znanego ówcześnie torreadora Peppe Illo” - mówiła w środę podczas konferencji prasowej jedna z kuratorek wystawy Serenella Baccaglini.
Seria prezentowanych we Wrocławiu rycin została odbita z oryginalnych płyt w 1937 r. i przekazana przez ówczesny rząd Hiszpanii pisarzowi Ernestowi Hemingway'owi. Baccaglini zwróciła uwagę, że jest to kompletna seria przedstawiająca techniki corridy, których dziś już się nie stosuje. „Goya przedstawił walki byków z reporterską dokładnością” - mówiła kurator.
Goya zyskał sławę malując portrety rodziny królewskiej, jednak kiedy zdał sobie sprawę ze skali prześladowań, tortur i walki o władzę, które miały miejsce w ówczesnej Hiszpanii, posłużył się tematyką tauromachii jako metaforą ucisku czy konfrontacji wolności i brutalnej siły. Dziełami Goi inspirowali się Picasso i Dali. Twórca słynnej „Guerniki” używał symboliki towarzyszącej corridzie do wyrażenia swojego sprzeciwu wobec rządów generała Franco. Na wrocławskiej wystawie można zobaczyć faksymile rysunków przygotowawczych do „Guerniki”, które obrazują proces powstawania tego dzieła. Na ekspozycji prezentowany jest również cykl litografii zatytułowany „Byki”, który powstał w latach 1945-1946. Oprócz tego prezentowane są m.in. akwatinty z serii „Tauromaquia” z końca lat 50. oraz ilustracje wykonane przez Picassa do dzieł literackich.
Nieco odmiennie do tematu tauromachii podchodził Dali, który widział w tym zjawisku przede wszystkim rodzaj rytuału. Na wystawie można zobaczyć prace surrealisty z lat 60. i 70. XX w. To przede wszystkim „Walka byków nr 1” oraz „Walka byków nr 3”.
Organizatorem ekspozycji są Galeria Miejska we Wrocławiu, Fundacja Galerii Miejskiej we Wrocławiu oraz stowarzyszenie Art for Public. Przedsięwzięcie finansowo wsparło miasto Wrocław. Dzieła prezentowane na wystawie pochodzą w 60 procentach z kolekcji prywatnych.
Ekspozycję będzie można oglądać do 16 listopada we wrocławskim Muzeum Architektury. W tym kształcie wystawa będzie prezentowana jedynie we Wrocławiu. Wystawa jest drugą z wielkich prezentacji arcydzieł światowego malarstwa we Wrocławiu. W zeszłym roku w Muzeum Miejskim Wrocławia można było oglądać wystawę dzieł rodziny Brueghlów.(PAP)
pdo/ agz/