Utworów Mieczysława Surzyńskiego, Maxa Regera i Duke’a Ellingtona wysłucha publiczność XXVI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej. Impreza odbywać się będzie w warszawskich kościołach od 29 maja do 5 czerwca.
Organizatorzy tegorocznej edycji Festiwalu Muzyki Sakralnej przypomną widowni twórczość „kompozytorów zapomnianych” - Mieczysława Surzyńskiego i Maxa Regera. Koncerty odbywać się będą w Bazylice Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela, Bazylice św. Krzyża, Katedrze Polowej Wojska Polskiego, Kościele św. Marcina, Kościele św. Anny i Kościele Ojców Paulinów.
Jednym z bohaterów festiwalu będzie Surzyński, opisany przez organizatorów festiwalu, jako „ojciec polskiej sakralnej muzyki organowej”; w tym roku przypada 150. rocznica jego urodzin.
„Należy do zapomnianych kompozytorów. Późny romantyzm muzyki polskiej został przemilczany, kto wie z jakiego powodu. Wielu kompozytorów światowej renomy nie doczekało się właściwego im miejsca w historii muzyki polskiej. Surzyński jest tego przykładem” – powiedział PAP dyrektor Fundacji „Festiwal Muzyki Sakralnej” Przemysław Kapituła.
„Jego wielki talent oraz umiejętność improwizacji sprawiała, że jego współcześni nazywali go +polskim Bachem+” – podkreślił.
Koncert organowy g-moll op. 35, improwizacje op. 38, Capricco op. 36, Fantazja op. 30 Surzyńskiego zostaną wykonane 29 maja w Bazylice Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela podczas otwarcia tegorocznego festiwalu. Wystąpi Przemysław Kapituła (organy) oraz Orkiestra Teatru Wielkiego-Opery Narodowej pod batutą Piotra Deptucha.
Tego samego dnia w Bazylice św. Krzyża wykonany zostanie „Sacred Concert” Duke’a Ellingtona, jednego z najsłynniejszych i najważniejszych jazzowych kompozytorów i liderów big-bandu. Wystąpią: Karen Edwards (śpiew), Eljazz Big Band pod dyrekcją Józefa Eliasza oraz Chór Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy pod dyrekcją Benedykta Odyi.
„Po śmierci bliskiego przyjaciela Ellington postanowił napisać utwór o charakterze sakralnym. Starał się połączyć jazz z muzyką klasyczną. Z jednej strony gra jazzowy big-band, z drugiej tematy sakralne wykonuje chór, w jak najbardziej klasycznej konwencji. Być może część widowni będzie zdziwiona, że taki utwór wykonywany jest w kościele, ale jednak jego przesłanie jest religijne” – tłumaczył Kapituła.
31 maja w Bazylice Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela setną rocznicę urodzin Maxa Regera uczci japoński pianista i organista Yuzuru Hiranaka, który zaprezentuje się w programie „Od Bacha do Regera”.
„Reger pisał masywne, energetyczne utwory przez co jego twórczość chętnie wykorzystywana była przez nazistów, którzy lubili +mocną+ muzykę. Sam Reger z faszyzmem nie miał nic wspólnego. Pozostawił po sobie bardzo wiele ciekawych i niezwykle trudnych do wykonania utworów organowych” – podkreślił dyrektor fundacji, organizującej imprezę.
2 czerwca warszawscy słuchacze wysłuchają niemieckiego organisty Gunthera Rosta, który wykona 24 preludia op. 28 Fryderyka Chopina. „Ten typ działalności twórczej Chopina nie jest powszechnie znany, ale Chopin był organistą - grywał w czasie mszy w Kościele Wizytek. Na organy niestety nie napisał nic, ale znalazł się austriacko-niemiecki organista, który przerobił preludia Chopina na organy” - powiedział Kapituła.
Szczegółowy program XXVI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej dostępny jest na stronie internetowej www.kapitula.org. (PAP)
pj/ agz/