Inauguracja sezonu 2017/18 odbędzie się 2 listopada w warszawskiej bazylice archikatedralnej, a pierwsza premiera sceniczna "Dziady - Widma" będzie miała miejsce w Teatrze Królewskim 3 listopada. "Jesteśmy na początku drogi" - mówił szef Polskiej Opery Królewskiej Ryszard Peryt.
Dyrektor Polskiej Opery Królewskiej Ryszard Peryt podczas poniedziałkowej konferencji prasowej określił całokształt prac nad programem opery i ich efekt jako "przejmujący i obligujący". "Nie byłoby tego (...) gdyby nie szaleńcza i skuteczna kompetencja Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego" - zaznaczył.
"Powstała nowa instytucja, która nie jest kontynuacją i nie zamierza nią być. Jesteśmy na początku drogi. Sformułowaliśmy pierwszy sezon oraz dwa następne - o czym nie będę dzisiaj mówił, bo to przedwcześnie" - dodał Peryt.
Peryt poinformował, że pierwszy sezon Polskiej Opery Królewskiej zostanie zainaugurowany 2 listopada mszą św. w intencji zmarłych artystów w bazylice archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie, którego częścią będzie Requiem d-moll Wolfganga Amadeusa Mozarta w wykonaniu chóru i orkiestry Polskiej Opery Królewskiej. Pierwsza premiera sceniczna "Dziady - Widma" będzie miała miejsce w Teatrze Królewskim - 3 listopada. "Odbywa się to nie bez powodu. +Dziady+ to tytuł, którego używał Moniuszko w wolnej od cenzury Galicji. Tam, gdzie była cenzura carska lub cesarska musiano używać innego tytułu - stąd +Widma+" - wyjaśnił Peryt.
"Dzisiaj mamy ok. 120 osób na etatach. Postanowiliśmy przyjąć wszystkich (z Warszawskiej Opery Kameralnej - PAP), którzy potrzebują ratunku. Opera po łacinie znaczy +dzieło+, ale także +służba+. To jest punkt wyjścia Polskiej Opery Królewskiej" - podkreślił dyrektor Polskiej Opery Królewskiej.
Repertuar Polskiej Opery Królewskiej został zbudowany w oparciu o dzieła literatury polskiej i zagranicznej. Zostanie przypomniana twórczość operowa i liryka wokalna polskich kompozytorów XVIII i XIX w. takich jak Stanisław Moniuszko, Maciej Kamieński, Jan Stefani i Karol Kurpiński.
Polska Opera Królewska ma pełnić misję +opery w drodze+ upowszechniając przedstawienia operowe i koncerty symfoniczne. "Bardzo ważne dla Polskiej Opery Królewskiej są występy w różnych miastach z trudniejszym dostępem do tego rodzaju widowisk czy teatru. Ta działalność +w drodze+, czyli przedstawienia dla publiczności z innych ośrodków niż Warszawa, stanowi bardzo istotny moment w działalności instytucji, którą powołaliśmy" - zaznaczyła wiceminister kultury Wanda Zwinogrodzka.
Wśród premier zaplanowanych na pierwszy sezon artystyczny opery, znalazły się m.in.: "Credo" Krzysztofa Pendereckiego (23.11.2017), "Hebdomas" poety polskiego renesansu Sebastiana Klonowica (3.12.2017), opera "Le Nozze di Figaro" autorstwa Wolfganga Amadeusa Mozarta (30.12.2017), opera "Aleksander i Apelles" Karola Kurpińskiego (26.01.2018), a także opera "Nędza uszczęśliwiona" Macieja Kamieńskiego (23.02.2018).
Jak podkreśliła Zwinogrodzka, pierwsze premiery będą "interesującymi propozycjami, które zostaną rozwinięte w kolejnych sezonach".
"Cieszę się, że właśnie dyrektor Peryt z ogromnym dorobkiem i doświadczeniem oraz potencjałem artystycznym, który wciąż niestrudzenie demonstruje, podjął się poprowadzenia Polskiej Opery Królewskiej (...) Wszyscy mamy nadzieję, że instytucja będzie stanowiła bardzo ciekawy punkt na mapie muzycznej Warszawy i kraju" - oceniła podsekretarz stanu MKiDN.
"Bardzo mocno podkreślamy to, że Łazienki Królewskie są związane z XVIII w. i ze Stanisławem Augustem Poniatowskim - to on zbudował Łazienki, prowadził Teatr Królewski. Wracamy do tej tradycji. Myślę, że jest to też wzbogacenie oferty Łazienek. (...) Przygotowanie nowego sezonu i pierwszej premiery w tak krótkim czasie jest bardzo dobrym wynikiem" - powiedział dyrektor Muzeum Łazienki Królewskie Zbigniew Wawer.
Nowa państwowa instytucja kultury Polska Opera Królewska z siedzibą w Warszawie rozpoczęła swoją działalność 1 sierpnia 2017 r. Na stanowisko pełniącego obowiązki dyrektora nowej instytucji artystycznej 31 lipca br. powołany został prof. Ryszard Peryt - reżyser, aktor, pedagog, inicjator i główny pomysłodawca Opery. Polska Opera Królewska będzie działać w oparciu o stały zespół artystyczny składający się z muzyków i śpiewaków. Stanowić będzie również miejsce rozwijania talentów młodych śpiewaków operowych i absolwentów polskich uczelni muzycznych. Swoimi działaniami Polska Opera Królewska chce nawiązywać do dorobku i tradycji kulturalnej osiemnastowiecznej Rzeczypospolitej, rozwijającej się dzięki wyjątkowemu mecenatowi.(PAP)
autor: Marek Sławiński
edytor: Agata Zbieg
mas/ agz/