Wystawa stała dzieł Tadeusza Kantora oraz ekspozycja czasowa "Nic 2 razy", które trwają w nowo otwartej siedzibie Cricoteki w Krakowie, są nieczynne z powodu nieszczelnego dachu - poinformowało w środę biuro promocji placówki.
"Na razie eksperci sprawdzają stan dachu. Trudno powiedzieć, kiedy dokładnie ponownie udostępnimy wystawy. Może to być jutro, za kilka dni, ale po Wszystkich Świętych ekspozycje na pewno będą już czynne" - powiedziała PAP Agnieszka Oprządek z Cricoteki.
Wystawy czynne są od 12 września, czyli od dnia otwarcia nowej siedziby Cricoteki - Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora przy ul. Nadwiślańskiej na krakowskim Podgórzu. "Obie ekspozycje cieszą się ogromną popularnością. Tylko w pierwszych trzech dniach po otwarciu Cricoteki wystawy obejrzało ok. 10 tys. osób. Teraz szacujemy, że co tydzień odwiedza je około tysiąca osób" - mówiła przedstawicielka instytucji.
Na wystawie stałej znajdują się dzieła Tadeusza Kantora, przede wszystkim stworzona przez artystę kolekcja Cricoteki, przybliżająca zainteresowanym idee kantorowskiego Teatru Cricot 2. Są tu rzeźby, obiekty i rekwizyty z przestrzeni scenicznych spektakli Teatru Cricot 2, rysunki, ale i archiwalia takie jak m.in. rękopisy tekstów artysty oraz materiały dokumentacyjne związane z jego twórczością. Wśród ciekawych obiektów jest np. "Szatnia", będąca elementem scenografii w spektaklu "Nadobnisie i koczkodany" (1973) albo ławka - rekwizyt z "Umarłej klasy" (pocz. lat 80. XX w.).
Cricoteka zamknęła tylko sale wystawiennicze. Pozostałe przestrzenie, w tym sala edukacyjna, w której odbywają się warsztaty dla dzieci, są dostępne.
Wystawa czasowa "Nic 2 razy" pokazuje wpływ twórczości Kantora na współczesną sztukę. Widzowie mogą zobaczyć na niej dzieła artystów działających na pograniczu teatru, sztuk wizualnych i performatywnych. Niektóre prezentowane prace nawiązują do historii teatru, jak choćby kurtyna wykonana przez Ullę van Brandenburg czy instalacja Jima Shawa wykorzystująca horyzont teatralny (ruchomą zasłonę na szynie, która otacza tył sceny). "Nic 2 razy" otwiera "Maszyna aneantyzacyjna", obiekt Tadeusza Kantora (spektakl "Wariat i zakonnica", 1963).
Cricoteka zamknęła tylko sale wystawiennicze. Pozostałe przestrzenie, w tym sala edukacyjna, w której odbywają się warsztaty dla dzieci, są dostępne.
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora został założony w Krakowie w 1980 r. z inicjatywy samego Tadeusza Kantora jako "żywe archiwum" Teatru Cricot 2. Zgodnie z wolą artysty, Cricoteka od początku pełniła równolegle funkcje muzeum, archiwum, galerii i ośrodka badań, gromadziła unikalne materiały dokumentujące działalność teatru i jego założyciela. Jak dotąd Cricoteka funkcjonowała w czterech różnych siedzibach.
Nowa siedziba instytucji powstawała od 2009 r. Zbudowana została na terenie zabytkowej Elektrowni Podgórskiej. Wielofunkcyjny obiekt powstał z połączenia zabytkowych zabudowań dawnej elektrowni i nowoczesnego, wysokiego na ponad 20 metrów budynku - galerii nad elektrownią. Spodnia powierzchnia galerii została wyłożona lustrzaną taflą, która odbija dachy stojących pod nią budynków elektrowni oraz plac widowiskowy wokół nich.
W nowej siedzibie prezentowana jest twórczość Tadeusza Kantora oraz jej wpływ na działania współczesnych artystów. Cricoteka prowadzi też działalność edukacyjną, mającą przybliżyć dokonania Kantora.
Koszty wybudowania siedziby dla Cricoteki, jej wyposażenia wraz z urządzeniem wystawy stałej, wynoszą ponad 50 mln zł, z czego 85 proc. to dofinansowanie Unii Europejskiej.
Tadeusz Kantor (1915-1990) to jeden z najważniejszych twórców i reformatorów XX-wiecznego teatru, malarz, scenograf, autor manifestów artystycznych. Był współzałożycielem Grupy Krakowskiej i założycielem Teatru Cricot 2, w którym łączył przedstawienie dramatyczne z wizją plastyczną, symbolicznym obrazem i gestem. Jego najgłośniejsze spektakle to "Umarła klasa", "Wielopole, Wielopole", "Niech sczezną artyści", "Nigdy tu już nie powrócę". (PAP)
bko/ par/