Prawie 40 nowych szkół muzycznych pierwszego stopnia powstało w Polsce w ostatnich latach. Zaskakujące jest to, że z jednej strony mamy niż demograficzny, a z drugiej - coraz większe zainteresowanie dzieci edukacją muzyczną - powiedział PAP minister kultury Bogdan Zdrojewski. Minister kultury sprawuje nadzór nad szkolnictwem artystycznym wszystkich szczebli – stopnia podstawowego, średniego i wyższego. W Polsce funkcjonuje: 393 publicznych szkół i placówek artystycznych, 315 niepublicznych szkół oraz 19 uczelni artystycznych.
Inwestycje prowadzone są niemal we wszystkich uczelniach artystycznych, a także w szkołach muzycznych i plastycznych w całej Polsce. Z danych MKiDN wynika, że od 2008 r. przeznaczano ponad 6 mld złotych na rozwój edukacji artystycznej i kulturalnej. Od 2007 r. resort kultury powołał 45 szkół artystycznych: 36 muzycznych i 9 plastycznych.
Szef resortu kultury zwrócił uwagę, że pomimo niżu demograficznego, w Polsce rośnie zainteresowanie nauką najmłodszych w szkołach artystycznych. Uczy się w nich o 10 tys. więcej uczniów niż kilka lat temu. Wzrosła również liczba studentów uczelni artystycznych – o 1,5 tys. "To zjawisko absolutnie unikalne w Europie, trudne do wyjaśnienia, ale niezwykle optymistyczne" - ocenił Zdrojewski.
Minister kultury sprawuje nadzór nad szkolnictwem artystycznym wszystkich szczebli – stopnia podstawowego, średniego i wyższego. W Polsce funkcjonuje: 393 publicznych szkół i placówek artystycznych, 315 niepublicznych szkół oraz 19 uczelni artystycznych.
Właśnie w odpowiedzi na to zainteresowanie budowane są nowe szkoły artystyczne, w Szczecinie utworzono Akademię Sztuki. Odnotowano też systematyczny wzrost nakładów na szkolnictwo artystyczne – od 2007 do roku 2013 budżety uczelni artystycznych wzrosły o 131,2 mln zł., a szkół artystycznych – o 268,5 mln zł.
Na uczelniach wprowadzono nowe kierunki, m.in. nowe media, multimedia, aktor teatru tańca, a w szkołach artystycznych I i II st. zostaną wprowadzone nowe specjalności, m.in. podstawy grafiki warsztatowej, podstawy multimediów, wokalistyka jazzowa, instrumenty dawne.
Szef resortu kultury przypomniał, że szczególnie zależało mu na wzmocnieniu edukacji kulturalnej w szkołach realizujących kształcenie ogólne, poprzez zwiększenie liczby godzin przedmiotów muzyka i plastyka. 1 września 2009 r. rozpoczęto wdrażanie reformy - dzieci i młodzież w całym cyklu kształcenia: szkole podstawowej, gimnazjum i szkołach ponadgimnazjalnych – odbywają łącznie 345 godzin edukacji kulturalnej. Liczba ta wzrasta.
"W tym roku szkolnym ponad 1,4 mln dzieci uczy się muzyki i plastyki obowiązkowo. W przyszłym roku szkolnym zmiana obejmie wszystkich uczniów" - zauważył minister. (PAP)
agz/ ls/