Złoty Medal 24. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie przyznano pracy polskiego grafika Wiesława Rosochy za plakat pt. „Rosocha. Inne obszary, inne formaty”. Wyniki konkursu ogłoszono w sobotę w siedzibie Muzeum Plakatu w Wilanowie.
Nagrodzony Złotym Medalem plakat towarzyszył wystawie prac Rosochy prezentowanej w ubiegłym roku w Powiatowej Galerii Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim. Przedstawia trzy uproszczone do znaków graficznych, nakładające się na sobie, twarze. Patrzą one na widza realistycznie ukazanymi oczami. W plakacie wykorzystano tylko cztery kontrastujące z sobą kolory: biały, ciemno szary, czerwony i czarny.
„Projekt ten niesie z sobą bardzo silny przekaz dotyczący zarówno twórczości Rosochy, jak i zjawiska plakatu. Warstwowo zarysowane sylwetki sugerują na przykład seryjność, która cechuje to medium, a zawrócenie uwagi widza na oczy podkreśla znaczenie zmysłu wzroku. Rosocha robi ewidentny ukłon w stronę modernistycznej awangardy, a równocześnie wyznacza nowy, subtelny ton za sprawą zabiegu użytego wobec faktury oraz sposobu, w jaki nakreślono oczy. Kształt głowy wraz z czcionką tworzą piękną kompozycję” - brzmi uzasadnienie werdyktu jury.
Nagrodzony Złotym Medalem plakat towarzyszył wystawie prac Rosochy prezentowanej w ubiegłym roku w Powiatowej Galerii Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim. Przedstawia trzy uproszczone do znaków graficznych, nakładające się na sobie, twarze. Patrzą one na widza realistycznie ukazanymi oczami. W plakacie wykorzystano tylko cztery kontrastujące z sobą kolory: biały, ciemno szary, czerwony i czarny.
Rosocha zajmuje się plakatem, rysunkiem, grafiką, ilustracją i projektowaniem książek. Studiował na wydziale grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie; dyplom uzyskał w roku 1974 w pracowni plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego. Później był asystentem w pracowni malarskiej prof. Teresy Pągowskiej w ASP w Warszawie. Od roku 1978 jest grafikiem niezależnym. Współpracował z wieloma teatrami, m.in. Teatrem Wielkim, Operą Novą, z licznymi wydawnictwami w Polsce i zagranicą (takimi jak: Czytelnik, PIW, PWN, Iskry), czasopismami społeczno-kulturalnymi ("Maski", "Charaktery") i dziennikami ("Rzeczpospolita", "Gazeta Wyborcza").
Jury w składzie: Stephan Bundi (Szwajcaria), David Crowley (Wielka Brytania), Kenya Hara (Japonia), Jerzy Porębski (Polska), Silvia Sfligiotti (Włochy) i Jakub Stępień Hakobo (Polska) przyznało także dwa Srebrne Medale, trzy Brązowe Medale, Nagrodę Honorową im. Józefa Mroszczaka i Nagrodę Złoty Debiut.
Srebrne Medal otrzymali: Andreas Golde z Niemiec za plakat „Theodor W. Adorno” i Jacob Kirch również z Niemiec za plakat „Otwarcie sezonu 2013/2014 w Teatrze Miejskim w Stuttgarcie”. Medale Brązowe otrzymali: Freeman Lau Siu Hong z Hongkongu za pracę „Symbioza”, Dmitry Mirilenko z Rosji za plakat „Majakowski 120 (1,2,3)” i Lech Majewski za plakat „Beckett”.
Nagrodę Honorową im. Józefa Mroszczaka, przyznawaną przez jury w imieniu rektora ASP w Warszawie, przyznano Haiping Li Design Studio z Chin za plakat „Prawda (bez tekstu)”, a Nagrodę Złoty Debiut otrzymał Łukasz Kowalski za plakat „Studnia Nadziei – 60 proc.”. W kategorii debiutu wyróżniono także prace Jana Bajtlika i Jonathana Aucha.
Na tegoroczne biennale zgłoszono 3814 plakatów zaprojektowanych przez ponad 1600 grafików z ponad 60 krajów; 2601 zgłoszonych prac to dzieła uznanych twórców (tzw. kategoria A) i 1213 – to prace debiutantów (tzw. kategoria B). Spośród nich jury – po raz pierwszy drogą elektroniczną – wyselekcjonowało blisko 500 prac. Pokazane będą na wystawach pokonkursowych w Warszawie.
Najlepsze 349 plakatów z kategorii A będzie można zobaczyć w na wystawie w Muzeum Plakatów; prezentowane będą tam do 14 września. Z kolei najlepsze 64 prace debiutantów można zobaczyć w Galerii Salon Akademii na ASP w Warszawie; ta ekspozycja potrwa do 4 lipca.
Tradycyjnie wystawom pokonkursowym towarzyszyć będzie też wystawa prac laureatów poprzedniej – 23. edycji biennale oraz jurorów tegorocznej. Zorganizowano ją w Centrum Łowicka, prezentowana będzie do 31 lipca.
Międzynarodowe Biennale Plakatu zostało zapoczątkowane w 1966 roku i było pierwszą tego typu imprezą na świecie. Związane jest z działalnością inspiratora i wieloletniego organizatora konkursu prof. Józefa Mroszczaka. Spotykając się przez kolejne lata z coraz większą przychylnością międzynarodowego środowiska grafików, warszawskie biennale stało się prestiżową imprezą tego typu na świecie.
Wśród nagrodzonych na MBP wyróżniają się dwukrotni triumfatorzy: Andre Francois, Holger Matthies i Henryk Tomaszewski. Wśród polskich autorów Złotymi Medalami uhonorowano także: Jana Lenicę, Juliana Pałkę, Romana Cieślewicza, Mieczysława Wasilewskiego, Waldemara Świerzego, Jana Sawkę, Jana Młodożeńca i Wiktora Sadowskiego.
Od 1994 roku, inauguracja biennale odbywa się tradycyjnie w pierwszą sobotę czerwca wieczorem, w siedzibie Muzeum Plakatu, powstałego w 1968 roku w warszawskim Wilanowie.
Przy obecnej edycji konkursu Muzeum Plakatu współpracowało z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie oraz po raz pierwszy ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej. (PAP)
dsr/ abe/