„Żywe kultury teatru” to nowy cykl prezentacji ważnych zjawisk teatralnych przygotowany przez Instytut Grotowskiego. W jego ramach raz na kwartał będą odbywały się spektakle oraz spotkania z twórcami i zespołami, którzy wypracowali własne metody pracy i stworzyli oryginalny język teatralny.
Rzeczniczka Instytutu Grotowskiego Katarzyna Spychała wyjaśniła, że w programie „Żywe kultury teatru” znajdą się odmienne gatunkowo, tematycznie czy estetycznie zjawiska teatralne, zarówno z Dolnego Śląska, jak i całej Polski, prezentujące różne filozofie uprawiania sztuki teatru.
„Ich wspólnym mianownikiem będą przejawiająca się na wielu poziomach kategoria +żywości+, czyli wyrazistości, intensywności, jaskrawości, a także niepodważalna rola kulturotwórcza” – powiedziała.
Cykl zainauguruje 18 stycznia spotkanie online z reżyserem i dyrektorem Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy Jackiem Głombem. „Za jego dyrekcji, od 1994 roku, teatr czynnie kreuje nową tożsamość Legnicy i Dolnego Śląska. Pasja społeczna legnickich aktorów i dyrektora sprawia, że zespół słynie z tego, że na scenie pokazuje aktualną sytuację Polski i jej obywateli, zadając przy tym niewygodne pytania i wzbudzając kontrowersje. Legnicki zespół to kwintesencja wspólnotowości, partnerstwa, zawodowego zaangażowania (…) oraz autonomiczności w artystycznej współpracy z reżyserem nad spektaklem” – podkreśliła Spychała.
Dodała, że spotkanie zatytułowane „Made in Legnica” będzie dotyczyło genezy i kształtowania się wyjątkowości „drużyny Modrzejewskiej”, a także strategii artystycznych teatru w bieżącym sezonie. Poprowadzi je dyrektor Instytutu Grotowskiego, Jarosław Fret. Transmisję spotkania będzie można oglądać na Facebooku Instytutu.
Tydzień później, 25 stycznia w Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia Instytutu Grotowskiego zaprezentowany zostanie spektakl „Orkiestra” legnickiego teatru. Jak tłumaczyła Spychała, inspiracją do jego powstania były wspomnienia robotników przybywających z całej Polski do Zagłębia Miedziowego wraz z odkryciem złóż miedzi w 1957 roku i powstaniem KGHM-u.
„To spektakl, w którym nie brak żadnego z odcieni życia: humoru ani goryczy, powagi ani absurdu, heroizmu ani podłości. Opowieść o muzykach kopalnianego zespołu, których śmierć kolegi popycha do wędrówki w krainę wspomnień, jest metaforą losów wszystkich budowniczych i mieszkańców Zagłębia. W tle losów członków górniczego zespołu muzyków przebrzmiewają echa historycznych wydarzeń” – zapowiedziała. (PAP)
Autorka: Agata Tomczyńska
ato/ dki/