„Proces” na podstawie powieści Franza Kafki zagości na scenie szczecińskiej Opery na Zamku. Polska premiera dzieła Philipa Glassa odbędzie się 19 stycznia.
"Każdy może to arcydzieło interpretować po swojemu. My przedstawimy interpretację kolejną, nie tę szkolną, do której się przyzwyczailiśmy, o wiele bardziej intrygującą, ciekawszą, zwłaszcza na progu XXI wieku. To wielkie artystyczne wyzwanie, bo mierzymy się z prawdziwą ikoną muzyki" – powiedział w środę dziennikarzom dyrektor Opery na Zamku w Szczecinie Jacek Jekiel.
Dodał, że kompozytor Philip Glass to "gigant muzyki", a jego pozycja w Polsce jest "nieadekwatna do tego, jak jest postrzegany na świecie".
Reżyserka spektaklu Pia Partum zaznaczyła, że z muzyką Glassa pracuje się "fantastycznie i trudno". "To muzyka oparta na bardzo dużej liczbie powtórzeń tych samych motywów, które w pewnym momencie nakładają się na siebie, wracają. Łatwo się chwilami w tym zgubić. Ale chodzi tu o połączenie myśli tych powtórzeń z myślami postaci" – powiedziała Partum. Dodała, że zdecydowała się na odejście od interpretowania "Procesu" przez pryzmat systemów opresyjnych.
"Zainteresowałam się bardziej subiektywnym spojrzeniem na +Proces+, spojrzeniem na osobę nie tyle atakowaną, której się proces wytacza, ale na osobę, która proces wytacza sama sobie" - wyjaśniła. Dodała, że widzowie zobaczą współczesną inscenizację, a miejscem akcji będzie wieżowiec w metropolii.
"Nie zmieniam scenografii, nie przenoszę się z pokoju Józefa do jego pracy czy innych miejsc. (…) Jedność miejsca pozwala pokazać nam, że to wszystko rozgrywa się w głowie Józefa, na pograniczu realności, filmowości i nierealności" – powiedziała reżyserka.
Surrealistyczna powieść Franza Kafki o prokurencie bankowym Józefie K., aresztowanym mimo tego, że nie popełnił żadnego przestępstwa, stała się podstawą do napisania opery kameralnej, której premiera odbyła się w Royal Opera House w Londynie w 2014 roku. Libretto napisał reżyser i scenarzysta, zdobywca Oscara, Christopher Hampton.
Muzykę Philipa Glassa określa się jako "minimalistyczną". Wśród jego kompozycji można odnaleźć koncerty, symfonie, utwory kameralne, balety i opery. Szerszej publiczności znany jest jako twórca muzyki filmowej, m.in. do obrazów "Kundun – Życie Dalaj Lamy" Martina Scorsese, "Godziny" Stephena Daldry’ego czy "Truman Show" Petera Weira. Jego kompozycje były nominowane do nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej, zdobył m.in. Złoty Glob i nagrodę BAFTA.(PAP)
autorka: Elżbieta Bielecka
emb/ agz/