Prawie 41 mln zł będzie kosztować przebudowa i rozbudowa Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie (MIM). We wtorek władze Muzeum podpisały umowę z firmą, która będzie wykonawcą zadania. Inwestycja powinna się zakończyć w czerwcu 2021 r.
Przebudowa i rozbudowa obejmie hale D, E, H i L. „Po remoncie i rozbudowie zwiedzanie wystaw będzie możliwe bez wychodzenia z budynków na zewnątrz; z hali do hali będzie można przejść +suchą stopą+” – powiedziała we wtorek na konferencji prasowej dyrektor Wydziału Kultury Urzędu Miasta Krakowa Katarzyna Olesiak.
Całkowita wartość projektu to prawie 41 mln zł, wartość umowy z firmą Budimex to prawie 32 mln zł. Projekt jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej (ponad 28 mln zł) oraz Gminy Miejskiej Kraków (prawie 5 mln zł). Pozostałe środki to wkład własny Muzeum.
„Staramy się tak zmienić hale (muzealne), aby były atrakcyjne” – powiedział dyrektor Muzeum Inżynierii Miejskiej Piotr Gój. Jak dodał, w latach wcześniejszych placówkę przy ul. św. Wawrzyńca udało się „w miarę” dopasować do potrzeb zwiedzających.
Projekt zakłada, że do końca 2020 r. powierzchnia użytkowa przeznaczona na funkcje wystawiennicze i obsługę zwiedzających zwiększy się o ponad 2,2 tys. m kw.
Zespół budynków muzeum położony jest na terenie dawnej zajezdni tramwajowej i autobusowej. Kompleks zajezdni powstawał w latach 1882-1938 i był wielokrotnie przekształcany. Muzeum mieści się na terenie wpisanym na listę światowego dziedzictwa UNESCO, dlatego praktycznie jedyna realna możliwość rozbudowy muzeum to wydrążenie części podziemnej – oznacza to, że na zewnątrz muzeum niewiele się zmieni (istniejąca przestrzeń zabytkowa zostanie oczyszczona ze zbędnych i wtórnych obiektów, takich jak blaszany garaż), a rozbudowie i modernizacji ulegnie część podziemna.
Inwestycja ma na celu powiększenie przestrzeni ekspozycyjnej muzeum oraz stworzenie takich powiązań komunikacyjnych pomiędzy obiektami, aby zwiedzanie wystaw było wygodne.
Przestrzeń ekspozycyjną w części podziemnej będą stanowić podpiwniczenie hali D oraz budynek podziemny L. Hala D – największy obiekt w zespole budynków dawnej zajezdni tramwajowej – w dalszym ciągu pozostanie główną salą ekspozycyjną, która dodatkowo prawie dwukrotnie powiększy swoją powierzchnię o część podziemną. Zrealizowany także zostanie wydrążony pod ziemią budynek L – pod częścią dziedzińca od strony ulicy Gazowej. Połączenie pomiędzy poszczególnymi halami Zajezdni zapewnią przełączki i przejścia podziemne.
W najbliższych dniach planowane jest zatwierdzenie harmonogramu robót, przekazanie wykonawcy terenu budowy i rozpoczęcie prac budowlanych. Kolejnym etapem w ramach zadania będzie przygotowanie wystawy stałej.
Jak zaznaczyła Katarzyna Olesiak, MIM jest jednym z niewielu muzeów w Europie, które skupia się na zagadnieniach związanych inżynierią miejską – i taka też będzie nowa wystawa stała, w całości poświęcona tej dziedzinie. Zgodnie z zapowiedziami w najbliższym czasie zostanie ogłoszony konkurs na opracowanie szczegółowej koncepcji realizacji wystawy stałej w muzeum. Jej otwarcie jest planowane na połowę 2021 r.
Oprócz wystawy stałej, po zakończeniu remontu pojawią przestrzenie na wystawy zmienne - do czterech równocześnie, sale edukacyjne oraz sala konferencyjna dla 100 osób. Nie zabraknie sklepiku, kawiarni i szatni.
Podczas dwuletnich prac na terenie muzeum część terenu dawnej zajezdni zostanie wyłączona z użytku, a w dyspozycji MIM-u zostaną tylko dwie hale E i F. Mimo trwających prac budowlanych Muzeum nie zamknie swych wrót dla zwiedzających, dalej będzie można oglądać wybrane wystawy (np. „Tramwaje na Wawrzyńca”), ale i nowe ekspozycje - 13 kwietnia planowany jest wernisaż wystawy „Uwaga! Nieprzyjaciel podsłuchuje. Kryptografia wczoraj i dziś”.(PAP)
Autor: Beata Kołodziej
bko/ je/