Biblioteka Narodowa zainicjowała kampanię „Licz się ze słowami”. Jej celem jest promowanie twórczości Marka Nowakowskiego oraz zwrócenie uwagi na znaczenie słów używanych na co dzień.
W ramach kampanii odbędzie się konkurs na opowiadanie inspirowane cytatem z "Księcia Nocy", czyli jednego z najpopularniejszych opowiadań Marka Nowakowskiego. Zaplanowano również spacery po Warszawie śladami pisarza oraz czytanie jego utworów w wybranych stołecznych kawiarniach. W różnych lokalizacjach miasta pojawią się cytaty z prozy Marka Nowakowskiego.
"Chcemy nie tylko uhonorować Marka Nowakowskiego, ale również pokazać, że opowiadanie to forma świetnie sprawdzająca się w czasach, w których żyjemy. To jednocześnie forma, która jak żadna inna wymaga językowej precyzji i namysłu nad używanymi słowami" – powiedział Tomasz Makowski, dyrektor Biblioteki Narodowej.
Kampanię poprzedziło wręczenie Nagrody Literackiej im. Marka Nowakowskiego, którą BN przyznała po raz trzeci. Celem inicjatywy jest zachęcenie mieszkańców Warszawy do zapoznania się z twórczością Nowakowskiego i twórców uhonorowanych w kolejnych edycjach nagrody jego imienia: Wojciecha Chmielewskiego, Pawła Sołtysa i Rafała Wojasińskiego.
Marek Nowakowski (1935-2014) jest uważany za jednego z najwybitniejszych polskich pisarzy powojennych. Dzieciństwo spędził w podwarszawskich Włochach. Światek miejscowych włóczęgów i awanturników stał się dla niego źródłem inspiracji w późniejszej pracy pisarskiej. W swoich książkach opisywał miejski folklor. Powracającym tematem jego twórczości jest życie ludzi z marginesu społecznego, amoralny świat przestępców i dziwaków. Autor "Księcia Nocy" zasłynął przede wszystkim jako mistrz krótkiej formy.
Kampania "Licz się ze słowami" potrwa do 29 czerwca.(PAP)
autorka: Malwina Wapińska
mwp/ agz/