Właścicielem, zarządcą i armatorem żaglowca "Dar Młodzieży" jest Akademia Morska w Gdyni - tej treści ugodę zawarli w czwartek przed sądem rektor akademii prof. Romuald Cwilewicz i wiceminister transportu budownictwa i gospodarki morskiej Anna Wypych-Namiotko.
W ten sposób zakończył się trwający od lat spór prawny między akademią - użytkującą "Białą Fregatę" od 1982 r., gdy została zbudowana i zastąpiła legendarny "Dar Pomorza", a Skarbem Państwa, który figurował w rejestrze okrętowym (to swoista księga wieczysta dla statków) jako właściciel żaglowca.
Strony uzgodniły, że Akademia będzie właścicielem, armatorem i zarządcą żaglowca, który - dla celów morskiego szkolenia młodzieży szkolnej i akademickiej - będzie też udostępniony m.in. Wyższej Szkole Morskiej w Szczecinie. Gdyńska Akademia zobowiązała się też do użytkowania "Daru Młodzieży" "aż do końca jego misji morskiej".
Taką ugodę podpisali w czwartek w sali sądu Wypych-Namiotko i Cwilewicz. Będzie ona podstawą do wystąpienia do Izby Morskiej w Gdyni o naniesienie zmiany w rejestrze okrętowym. Po jej podpisaniu sąd umorzył proces.
"Jestem szczęśliwy, że zakończyliśmy trwający niepotrzebnie spór. Dziś uczelnia wie na czym stoi. Ja kończę swoją kadencję, ale następcy zostawiam czystą sytuację" - powiedział na koniec Cwilewicz. Wypych-Namiotko również podkreślała, że polubowne rozstrzygnięcie sprawy stworzy dobry klimat do współpracy z obiema uczelniami morskimi.
"Dar Młodzieży" to trzymasztowa fregata, zbudowana w Stoczni Gdańskiej, częściowo dzięki zbiórkom społecznym. Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 4 lipca 1982 r. Żaglowiec służy głównie szkoleniom: do końca 2006 r. odbył 125 podróży szkoleniowych, w czasie których przepłynął ponad 388 000 mil morskich.
Budowę "Daru Młodzieży" ukończono w 1982 r. Wówczas w rejestrze okrętowym jako właściciela jednostki wpisano państwo. Armatorem żaglowca została Państwowa Wyższa Szkoła Morska (która kilka lat temu zmieniła nazwę na Akademia Morska).
W 2008 r. ta publiczna uczelnia wystąpiła do gdyńskiej Izby Morskiej o zmianę zapisu w rejestrze tak, by Akademia była zarówno armatorem, jak i właścicielem jednostki. Izba Morska przychyliła się wówczas do tego wniosku - na podstawie ustawy o szkolnictwie wyższym z lat 90., która przekazywała uczelniom na własność majątek ruchomy należący dotychczas do państwa.
Decyzję tę zaskarżyło Ministerstwo Infrastruktury. W 2005 r. gdyńska Odwoławcza Izba Morska orzekła prawomocnie, że w rejestrze okrętowym właścicielem pozostanie Skarb Państwa. Uznano, że Akademia nie przedstawiła dokumentów, które wystarczająco udowodniłyby, że jest ona właścicielem. Podkreślono, że uczelnia może zwrócić się z pozwem cywilnym do sądu, a jeśli ten stwierdzi, że to Akademia jest właścicielem "Daru Młodzieży", Izba dokona odpowiedniego wpisu - stąd pozew.
Wcześniej resort uzasadniał wcześniej zabiegi, by jednostka pozostała własnością Skarbu Państwa faktem, że statek "został wybudowany ze składek ogólnonarodowych, które zbierał Komitet Budowy Daru Młodzieży". Podkreślano też, że "Dar Młodzieży" jest "wizytówką i ambasadorem Polski, jest też dobrem ogólnospołecznym, który nie może należeć do jakiegokolwiek innego podmiotu poza Skarbem Państwa".
"Dar Młodzieży" to trzymasztowa fregata, zbudowana w Stoczni Gdańskiej, częściowo dzięki zbiórkom społecznym. Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 4 lipca 1982 r. Żaglowiec służy głównie szkoleniom: do końca 2006 r. odbył 125 podróży szkoleniowych, w czasie których przepłynął ponad 388 000 mil morskich. Na jego pokładzie przeszkolono ponad 12 tys. studentów morskich uczelni z Gdyni i Szczecina oraz średnich szkół morskich. Żaglowiec pływa też w rejsach czarterowych. W tym roku "Dar Młodzieży" obchodzi 30-lecie. Na trzecią dekadę czerwca planowane są uroczystości z tej okazji w Gdyni.
Wojciech Tumidalski (PAP)
wkt/ bno/ jbr/