„Kandydem” według Leonarda Bernsteina, w reżyserii Michała Znanieckiego rozpocznie się w czwartek 23. Letni Festiwal Opery Krakowskiej. Będzie to pierwsze dzieło Bernsteina na scenie opery w Krakowie.
Jak ocenił reżyser Michał Znaniecki, Bernestein pokazuje pełną paletę teatru muzycznego – potrafi wzruszać, jak w operze serii (poważnej), rozbawiać – jak w wodewilu czy musicalu, zbudować sytuację dramatyczną – jak w dobrym dramacie.
„Dla reżysera najważniejsze jest, jak to wszystko opowiedzieć teatralnie (…); z logiką” – powiedział na konferencji prasowej we wtorek Znaniecki i wyjaśnił, że on wszystkie historie starał się połączyć kontekstem biblioteki oraz motywem literatury, w tym nawiązaniem do „Rękopisu znalezionego w Saragossie” (a konkretnie do budowy szkatułkowej).
Rolę tytułową odtworzą Łukasz Gaj, Voytek Soko Sokolnicki, Jarosław Bielecki, a Kunegundy – Katarzyna Oleś-Blacha i Joanna Moskowicz. Małgorzata Walewska i Olga Maroszek wystąpią jako Old Lady. Artyści przyznali, że gra w operze jest dla nich wyzwaniem, że role są skomplikowane. Zwrócili też uwagę na „optymizm” tytułowego bohatera, który tym optymizmem stara się zarazić także inne postaci w tej opowieści.
W scenicznym dziele Bernsteina obecny jest także sam autor powiastki filozoficznej – Wolter. W jego postać wcielą się: znany poeta krakowski Bronisław Maj, dziennikarz Sławomir Mokrzycki oraz satyryk i artysta estradowy Krzysztof Piasecki.
Na scenie wystąpi też chór, balet i orkiestra Opery Krakowskiej. Kierownik muzyczny opery Sławomir Chrzanowski zwrócił uwagę, że „Kandyd” daje artystom małe możliwości „poszukiwań”, ograniczona jest też rola orkiestry, a – mówił kierownik muzyczny – mimo wszystko jest pięknie, barwnie. Zgodnie z zapowiedziami w spektaklu ma być „więcej muzyki niż tekstu”.
23. Letni Festiwal Opery Krakowskiej potrwa do 29 czerwca – zakończy się „Cyrulikiem sewilskim” w reż. Jerzego Stuhra. W programie festiwalu znajdą się m.in. arie oper świata – w tym roku poświęcone Stanisławowi Moniuszce, a także koncert „Wielkie Chóry Wielkich Oper”.(PAP)
Autor: Beata Kołodziej
bko/ mabo/