Wszystkie te sceny są o różnych formach miłości, miłosierdzia, wzajemnego przenikania się, rozumienia - powiedział we wtorek PAP Jędrzej Piaskowski, reżyser przedstawienia „Jezus” . Premiera spektaklu w Nowym Teatrze w Warszawie - w sobotę.
"Sprowadzenie Jezusa i jego nauki do jednego słowa - miłosierdzia - jest w pewien sposób uproszczeniem, ale rzeczywiście to słowo miłosierdzie w różnych jego wariantach i przyległościach, jak miłość, braterstwo równość, wspólnotowość - są pewnym takim hasłem-kluczem do Jezusa, taką osią, do której przyrastają wszystkie inne sensy" - powiedział PAP reżyser.
"Wszystkie te sceny są o różnych formach miłości, miłosierdzia, wzajemnego przenikania się, rozumienia. Ale pojawia się tu również to, co - moim zdaniem - jest wpisane w Ewangelie, gdy oczyści się je z językowych, fabularnych i metaforycznych kluczy. Wówczas okazuje się, że wszystkie te sceny są o tym samym - o miłosierdziu - tylko rozumianym w bardzo różnorodny sposób" - dodał.
Piaskowski zaznaczył, że wybór postaci scenicznych wynikał z chęci "uniknięcia cytowania rzeczywistości". "Interesowało nas przesunięcie Jezusa w sferę abstraktu i dlatego te postaci pochodzą ze sfery abstrakcyjnej, ale jednocześnie są one abstraktami, w których ten Jezus mieszka, przez które się przejawia. Można powiedzieć, że są pewnego rodzaju apostołami tej myśli Jezusowej" - wyjaśnił.
Reżyser podkreślił, że dla niego "teatr jest miejscem, które jest predestynowane do tego, by odchodzić od konkretów, rzeczywistości i konstruować nowe światy".
"To jedna z najważniejszych historii w dziejach ludzkości. Przypisuje się jej wiele znaczeń, ale przede wszystkim jest to opowieść o radykalnej, bezwarunkowej miłości i jej potędze, o sile poświęcenia i zdolności przekraczania wszystkich granic. Dwa tysiące lat temu nauczanie Jezusa wymierzone w zastany, brutalny światopogląd doprowadziło do powstania nowego rodzaju wspólnoty, przeobraziło ówczesny porządek społeczny, duchowy, religijny i polityczny. Wywołało rewolucję, której owoce stały się podwaliną kultury europejskiej, jaką znamy dzisiaj" - czytamy o spektaklu na stronie Nowego Teatru.
"Kameralne przedstawienie Sulimy i Piaskowskiego nie jest niczym innym niż kolejną próbą wejścia w dialog z zapisaną w ewangeliach historią oraz rodzajem XXI-wiecznej gnozy. Stanowi próbę stworzenia swoistego wolnościowo-miłosnego palimpsestu nadpisanego nad historię życia i nauczanie Jezusa. (...) Artyści wykorzystują ten punkt styku religii i sztuki, by za pomocą teatru opowiedzieć o własnym, współczesnym rozumieniu radykalnych nauk Jezusa i o związanych z nim potrzebach i tęsknotach" - napisano w zapowiedzi.
Autorami scenariusza są Jędrzej Piaskowski i Hubert Sulima. Za scenografię i koncepcję świateł odpowiada Przemysław Branas. Kostiumy zaprojektowała Hanka Podraza. Muzykę skomponował Jan Tomza-Osiecki. Choreografię opracował Szymon Dobosik.
Dzięki uprzejmości Marcina Świetlickiego w spektaklu został wykorzystany wiersz "Prawda o drzewach".
Występują: Małgorzata Biela (Metafora), Bartosz Bielenia (Głuchoniewidomy - inspirowany postacią Fini Straubinger i dokumentem "W krainie ciszy i ciemności" Wernera Herzoga), Sara Celler-Jezierska (postać inspirowana historią Marii Magdaleny), Bartosz Gelner (postać inspirowana osobą Katarzyny Kozyry i jej filmem dokumentalnym "Szukając Jezusa") i Piotr Polak (Kosmita / Człowiek z przyszłości / Nowotwór).
Jędrzej Piaskowski studiował reżyserię na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie i muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Jako asystent reżysera współpracował z Michałem Borczuchem ("Apokalipsa", Nowy Teatr w Warszawie) i Mają Kleczewską ("Dybuk", Teatr Żydowski w Warszawie).
Spektaklem "Versus" na podstawie dramatu Rodriga Garcii zrealizowanym w Teatrze Nowym w Poznaniu, na V Forum Młodej Reżyserii w Krakowie zdobył nagrodę główną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Później wyreżyserował m.in. "Leara" wg Williama Szekspira w Teatrze Nowym w Poznaniu i "Raj. Tutorial" inspirowany powieścią "Middlesex" Jeffreya Eugenidesa w Teatrze Dramatycznym im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu.
Jego spektakl "Puppenhaus. Kuracja" na podstawie tekstu Magdy Fertacz zrealizowany w sezonie 2016/17 w ramach programu "Debiut w TR" znalazł się w rankingu "Najlepszy, najlepsza, najlepsi" miesięcznika "Teatr". W 2017 r. w stołecznym Teatrze Żydowskim wyreżyserował "Wierę Gran" na podstawie tekstu Weroniki Murek.
W 2018 r. jego projekt "Juden (R)aus Arras", przygotowany wspólnie z dramaturgiem Hubertem Sulimą, wygrał konkurs "Obcy w domu. Wokół Marca '68" na spektakl teatralny. Koprodukcja TR Warszawa i Muzeum Historii Żydów Polskich "POLIN" pt. "Dawid jedzie do Izraela" w reż. Piaskowskiego miała miejsce we wrześniu 2018 r.
W tym samym roku Piaskowski w Teatrze im. J. Osterwy w Lublinie wyreżyserował "Trzy siostry" A. Czechowa, a jego przedstawienie "Puppenhaus. Kuracja" zdobyło Grand Prix 13. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych "R@port" w Gdyni.
Premiera "Jezusa" - 22 czerwca o godz. 19 w Nowym Teatrze. (PAP)
autor: Grzegorz Janikowski
gj/ pat/