W Katedrze na Wawelu rusza konserwacja XVIII-wiecznego prospektu organowego. Pięć figur będących jego częścią, m.in.: figury króla Dawida, św. Damazego, bpa Marcina Szyszkowskiego, zostało zdemontowanych i trafiło do pracowni konserwatorskiej. Pozostałe prace będą prowadzone w świątyni.
"Nie wiemy jeszcze, na ile demontowany będzie sam instrument, który ma także być odrestaurowany. Od poziomu jego rozbiórki w pewnym stopniu zależeć będą prace przy prospekcie" - powiedział PAP konserwator dzieł sztuki dr Ignacy Jakubczyk. "Struktura drewna, z którego wykonany jest prospekt organowy, jest dość dobra. Stopień jego zniszczenia przez owadzie szkodniki nie jest duży. Interwencji będą wymagały miejsca połączeń różnych elementów, które wskutek zmian wilgotności w świątyni, uległy uszkodzeniu" – dodał.
Konserwatorzy zdemontują płyciny umożliwiające dostęp do wnętrza instrumentu, oczyszczą powierzchnie drewna, przeprowadzą jego impregnację i uzupełnią ubytki. Wykonana zostanie konserwacja techniczna gruntów i złoceń. W miejsce uszkodzonych położone będą nowe warstwy wykończeń.
Według wstępnych planów prace przy prospekcie potrwają do końca października i są finansowane ze środków SKOZK i parafii.
"Konserwacja prospektu organowego jest bardzo ważna, bo dzięki temu będziemy mieli też możliwość zbadania stanu polichromii, która znajduje się za nim i stanu samego instrumentu, ale decyzja o tym, w jakim zakresie będzie on restaurowany zapadnie po wydaniu opinii przez specjalistów" – powiedział PAP proboszcz parafii archikatedralnej ks. prałat Zdzisław Sochacki.
Prospekt organowy czyli szafy będące obudową instrumentu powstały w latach 1785-88. Figury będące jego częścią wykonał Józef Ublaker – autor szerzej nieznany. Prospekt składa się z dwu szaf mieszczących piszczałki organów, które połączone są ze sobą ramą otaczającą ośmioboczne okno, ulokowane w centrum zachodniej ściany kościoła. Wystroju dopełniają umieszczone nad oknem rzeźby króla Dawida z harfą i Geniuszem oraz ulokowane na zwieńczeniu szaf figury św. Damazego - papieża, bp krakowskiego Marcina Szyszkowskiego z Geniuszami podtrzymującymi ich atrybuty.
Balustrada chóru, na której parapecie posadowiono rzeźby muzykujących aniołów buła konserwowana w 2015 r.(PAP)
autor: Małgorzata Wosion-Czoba
wos/ itm/