„Zależy nam na szkole wyróżniającej się jakością kształcenia, bezpiecznej oraz przyjaznej uczniom” – zapewnił wiceminister edukacji Maciej Kopeć, który w czwartek brał udział w obradach Wojewódzkiego Okrągłego Stołu Edukacyjnego w Bełchatowie (Łódzkie).
W dyskusji poświęconej problemom edukacji uczestniczyło około 50 osób ze środowisk związanych z oświatą w woj. łódzkim, m.in. pedagodzy i dyrektorzy szkół, przedstawiciele kuratorium i niektórych związków zawodowych, samorządowcy, a także uczniowie i ich rodzice.
Jak podkreślili organizatorzy spotkania, wszystkie te środowiska – nawet nie mówiąc tym samym głosem – zmierzają w tym samym kierunku podnoszenia jakości nauczania. Podkreślili, że świadomość odpowiedzialności za przyszłość polskiej szkoły jest powszechna i jest ona największą wartością debaty w Bełchatowie.
"Jestem pod wrażeniem merytoryki i ciekawych głosów padających w tej dyskusji. Widać zatroskanie o to, żeby nasza edukacja była coraz lepsza i to, że musimy ją cały czas reformować i naprawiać. Jesteśmy już po pewnym etapie zmian, a takie spotkania są drogą, która doprowadzi nas do celu" – powiedział na briefingu prasowym wicewojewoda łódzki Karol Młynarczyk.
Wiceminister edukacji narodowej dodał, że tym celem jest nowoczesna szkoła, która ma wyróżniać się jakością kształcenia oraz bezpieczeństwem, a także byciem przyjaznym uczniom i nauczycielom. Kopeć przyznał, że troskę o te kwestie widać podczas cyklu debat.
Zaznaczył, że dla niego największą wartością trwających w całym kraju spotkań są głosy uczniów. "To są świetne wystąpienia. Tak mądre wypowiedzi cieszą każdego nauczyciela i nas wszystkich. Miałem szansę przysłuchiwać się im w Szczecinie, Gdańsku, Poznaniu i tu, w Bełchatowie. (…) Jedna z uczennic miała np. konkluzję, że skoro ocenia się uczniów, powinni być też w jakiś sposób oceniani nauczyciele" – mówił Kopeć.
Uczniowie zwracali również uwagę na to, z czym na co dzień spotykają w szkole, czyli na jakość nauczania, przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć, relacje i komunikację z nauczycielem oraz na ich oczekiwania wobec oferty kształcenia.
Wiceszef MEN wskazał, że ważna była dyskusja dotycząca statusu zawodowego nauczycieli między przedstawicielami Związku Zawodowego "Solidarność" i samorządowcami. "To istotna część trwającego dialogu. Wskazuje on na kwestie związane z finansowaniem, Kartą Nauczyciela, oceną pracy. To sprawy, o których będziemy musieli dalej rozmawiać, bo ten dialog cały czas trwa" – zapewnił Kopeć.
Z kolei zdaniem kuratora łódzkiego Grzegorza Wierzchowskiego, dyskusja w Bełchatowie była bardzo merytoryczna i poruszyła wiele aspektów związanych z edukacją.
"Widać, że uczestnicy tego okrągłego stołu podchodzą poważnie do tematu polskiej edukacji. Wypowiedzi były na bardzo wysokim poziomie merytorycznym. Dotyczyły też bardzo różnych kwestii, m.in. ewentualnych zmian w kształceniu nauczycieli i dobrej nowoczesnej szkole. Zależy nam, żeby - niezależnie od tego, czy ktoś mieszka w małej miejscowości, czy w dużym mieście – jakość edukacji była na najwyższym poziomie" – wyjaśnił.
Jak dodał, w trwającej debacie istotny jest również głos rodziców, którzy podnosili m.in. aspekty edukacji domowej, roli nauczyciela, działalności różnych organizacji na terenie szkół.
Kopeć zapewnił, że wszystkie wnioski płynące z obrad trafią do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kancelarii Premiera. Jak zaznaczył, są to bardzo istotne postulaty i nie dotyczą one jedynie statusu zawodowego nauczycieli, ale wielu konkretnych kwestii. "To chociażby system egzaminacyjny, oceniania, budowania szkolnictwa zawodowego w oparciu o kontakty z pracodawcami" – wymienił.
Inicjatorem Wojewódzkich Okrągłych Stołów Edukacyjnych jest premier Mateusz Morawiecki. Spotkania są realizacją postulatu, który wybrzmiał przy Ogólnopolskim Stole Edukacyjnym w Warszawie. Wnioski płynące z debat wojewódzkich posłużą rządowi do wypracowania dalszych zmian w prawie oświatowym.
Wojewódzkie Okrągłe Stoły Edukacyjne zaplanowane są w każdym z 16 polskich regionów. Mają zakończyć się w piątek. (PAP)
autor: Bartłomiej Pawlak
bap/ krap/