16 koncertów znajdzie się w programie 14. Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Na scenach i w kościołach 11 miejscowości woj. śląskiego wystąpi kilkuset artystów, zarówno w repertuarze barokowym, jak i współczesnym. Koncert inauguracyjny odbędzie się 14 listopada w Dąbrowie Górniczej.
Festiwal im. Gorczyckiego, łączący ze sobą muzykę barokową i współczesną, to jedno z największych muzycznych wydarzeń w regionie. Wydarzenia festiwalowe będą odbywać się do 8 grudnia głównie w kościołach, salach koncertowych oraz instytucjach kultury w Bytomiu, Chorzowie, Świętochłowicach, Katowicach, Radzionkowie, Świerklańcu, Nakle Śląskim, Tarnowskich Górach, Raciborzu, Wodzisławiu Śląskim i Dąbrowie Górniczej; ponadto jeden z koncertów zaplanowano w Krakowie. Finałowym akcentem festiwalu będzie koncert w siedzibie Opery Śląskiej w Bytomiu.
W tym roku wśród gwiazd festiwalu będzie m.in. światowej sławy amerykańska mezzosopranistka Vivica Genaux, której 15 listopada w bytomskiej operze towarzyszyć będzie Capella Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa. Zabrzmią wirtuozowskie arie z oper i oratoriów barokowych twórców: Georga Friedricha Händla, Nicoli Antonio Porpory, Johanna Adolpha Hassego, Pietra Torriego, Riccarda Broschiego oraz melodyjne arie Antonia Vivaldiego. Vivica Genaux specjalizuje się w muzyce operowej, zwłaszcza XIX-wiecznym bel canto i muzyce barokowej.
Festiwal im. Gorczyckiego promuje muzykę klasyczną. Jak podkreślają organizatorzy, są to arcydzieła muzyki wokalno-instrumentalnej w godnej oprawie i doskonałym wykonaniu, ze szczególnym uwzględnieniem dorobku muzycznego jednego z najwybitniejszych kompozytorów okresu polskiego baroku – pochodzącego z Rozbarku (dziś dzielnica Bytomia) Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Kolejne edycje festiwalu gromadzą co roku po kilkanaście tysięcy osób.
Tegoroczny festiwal zostanie oficjalnie zainaugurowany 14 listopada w Pałacu Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej, koncertem w ciemności zatytułowanym "Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga", z udziałem pianisty Waldemara Malickiego oraz Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza. Zabrzmią utwory Joaquína Rodrigo, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Jana Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händela, Mieczysława Karłowicza, Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina i Astora Piazzolli. Część utworów zabrzmi w całkowitych ciemnościach.
Wśród artystów, którzy wystąpią między 14 listopada a 8 grudnia są, obok Vivici Genaux, m.in. Piotr Pławner (skrzypce) i Marek Toporowski (klawesyn), grający na eufonium Brytyjczyk Steven Mead (po raz pierwszy w Polsce), Hanna Balcerzak (klawesyn) i Grzegorz Dowgiałło (fortepian/wokal), Elżbieta Stefańska (klawesyn), Jarosław Kitala (baryton) i Kaja Kosowska (fortepian), wokaliści Olga Bończyk i Andrzej Lampert czy mistrzowie fletu prostego Peter Holtslag i Michaela Koudelkova.
Steven Mead, który wystąpi 16 listopada w Chorzowie, to legendarny wirtuoz grający na eufonium - instrumencie dętym blaszanym o niskim dźwięku. Jego występ rozpocznie III Koncert Brandenburski G-dur Jana Sebastiana Bacha w specjalnie przygotowanej wersji industrialnej, z wykorzystaniem dźwięków nagranych w chorzowskiej hucie. Koncert będzie korespondował z Sinfonią industrialną Adama Wesołowskiego na orkiestrę smyczkową i multimedia, która wiąże w sobie tradycję z nowoczesnością, łącząc naturalne dźwięki instrumentów smyczkowych z dźwiękami maszyn przemysłowych, głównie z Huty Kościuszko w Chorzowie.
Podczas festiwalu wystąpią także: chór, orkiestra i zespół wokalny Polskiej Opery Królewskiej, chór i orkiestra Filharmonii Śląskiej, Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk”, Capella Cracoviensis, Cracow Royal Singers, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Czech Baroque Ensemble, LutosAir Quintet, Capella Regia Polona, zespół wokalny Mezalians Art oraz Śląska Orkiestra Kameralna.
Co charakterystyczne dla festiwalu, wielu zagranicznych gości zaprezentuje muzykę polską, na czele z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Nie zabraknie arcydzieł literatury światowej, m.in. kompozycji Jana Sebastiana Bacha, Jerzego Fryderyka Händla, Ludwiga van Beethovena oraz polskich mistrzów: Fryderyka Chopina i Stanisława Moniuszki. Program festiwalu ułożono tak, by ukazać symbiozę muzyki barokowej i współczesnej.
Koncert finałowy festiwalu odbędzie się 8 grudnia w Operze Śląskiej w Bytomiu. Oratorium Samson HWV 57 Georga Friedricha Händela wykonają artyści z Polski, Belgii, Francji i Chile, z towarzyszeniem chóru i orkiestry symfonicznej Filharmonii Śląskiej w Katowicach pod dyrekcją Brytyjczyka Paula Esswooda.
Patron festiwalu, Ks. Grzegorz Gerwazy Gorczycki urodził się ok. 1665 r. jako syn Adama Gorczycy, właściciela największego gospodarstwa w Rozbarku. Zapisał się w historii muzyki jako jeden z najwybitniejszych kompozytorów polskich epoki baroku. Jest autorem m.in. utworów chóralnych, które stanowiły oprawę liturgiczną nabożeństw i na pewno były wykonywane w okresie od 1698 do 1734 r., gdy ks. Gorczycki był kapelmistrzem wawelskiej kapeli. Był również penitencjarzem w katedrze wawelskiej i - zdaniem historyków - osobą szczególnie wrażliwą na potrzeby biednych. Wspomina się, że podczas zarazy i okupacji miasta przez Szwedów, był jednym z nielicznych kapłanów niosących posługę duszpasterską krakowianom. Zmarł 30 kwietnia 1734 r.
Szczegóły dotyczące festiwalu można znaleźć na stronie www.gorczycki.pl. (PAP)
autor: Marek Błoński
mab/ itm/