Politechniczny Dom Kultury i Nauki – przestrzeń wirtualnych działań typowych dla tradycyjnych domów kultury – powstaje w internecie. Finał zaplanowano na koniec października, ale projekt ruszy prawdopodobnie już w wakacje.
Pomysłodawcą i realizatorem przedsięwzięcia jest Stowarzyszenie Ars Scientia z Rzeszowa. Politechniczny Dom Kultury i Nauki (PDKiN) powstaje w ramach programu „Kultura w sieci” Narodowego Centrum Kultury.
Celem PDKiN jest przeniesienie do przestrzeni wirtualnej działań typowych dla funkcjonowania tradycyjnych domów kultury, a szczególnie działających w ich obrębie pracowni warsztatowych, ekspozycji pamiątek kultury materialnej, prezentacji i pokazów popularyzatorskich.
„Nic nie zastąpi żywego kontaktu z kulturą, nauką oraz techniką. Mimo to, stworzenie alternatywnej wersji rzeczywistości w internetowej sieci ma głębszy sens, zwłaszcza w sytuacji, gdy dostęp do oferty w świecie realnym jest częściowo lub całkowicie ograniczony. Dzięki stworzeniu takiego miejsca w przestrzeni wirtualnego świata internetu, zainspiruje się dzieci i młodzież do realnego, kreatywnego działania, konstruowania, rozwijania myśli inżynierskiej, naukowej i tym samym kształtowania zdolności manualnych oraz wyobraźni przestrzennej” – podkreślają twórcy.
Politechniczny Dom Kultury i Nauki to – jak zaznaczają - zaawansowany portal internetowy, który składać się będzie z głównego portalu multimedialnego oraz trzech segmentów tematycznych: ekspozycji, warsztatów i narzędziowni.
Prezes Stowarzyszenia Ars Scientia Paweł Pasterz podkreślił, że zadania realizowane w projekcie są w znacznej części oparte na działaniach sprawdzonych w wieloletniej praktyce.
„Warsztatowa edukacja naukowo-kulturalna, mimo, że jest stosunkowo młodą dziedziną w naszym kraju, stanowi główną specjalizację autorów i twórców projektu PDKiN. Pomysłem kluczowym w tym przypadku jest przeniesienie doświadczeń z realnej rzeczywistości do przestrzeni wirtualnej z wykorzystaniem maksimum możliwości internetowej sieci oraz interaktywnych mediów, dostępnych dla każdego” – wyjaśnił Pasterz.
Dodał, że dotyczy to również kolekcji pamiątek kultury materialnej. Na ich bazie powstanie pięć galerii segmentu pierwszego, czyli ekspozycji.
„Stanowią one wyjątkowe i w wielu przypadkach unikatowe zasoby, które po raz pierwszy zostaną udostępnione tak szerokiemu gronu odbiorców” – zauważył prezes Ars Scientii.
Dział ekspozycji to interaktywna galeria przedmiotów, pamiątek kultury materialnej z różnych dziedzin kultury, nauki i techniki.
Jak wyjaśnił Pasterz, w tym segmencie, oprócz konwencjonalnych technik przekazu, takich jak obraz i dźwięk, planowane jest wykorzystanie niestosowanej jak dotąd na większą skalę stereofotografii barwnej, która szczególnie w przypadku ekspozycji wirtualnych ma wyjątkowe walory prezentacyjne.
Z kolei przepis na specjalny "okular" do oglądania zdjęć stereo będzie zamieszczony w dziale narzędziownia. Marlena Proszak ze Stowarzyszenia Ars Scientia dodała, że zaplanowano w nim stworzenie pięciu wystaw tematycznych, z których każda będzie zawierać kilkadziesiąt obiektów zilustrowanych dźwiękiem i obrazem, w tym fotografiami 3D oraz interaktywnymi obrazami umożliwiającymi ruch kamery wokół obiektu tak, jak to jest możliwe w przypadku odwiedzania wystaw w realnej rzeczywistości. Na wystawach tych znajdą się m.in. pomoce, modele i zabawki naukowe, inna przybliży temat telekomunikacji przed erą smartfonów; magnetyczny zapis dźwiękowy; sztukę użytkową.
Z kolei w dziale warsztatów umieszczone zostaną instruktażowe filmowe materiały multimedialne z zajęć dydaktycznych realizowanych w pracowniach warsztatowej edukacji politechnicznej. Złoży się na nie 20 zajęć o różnej tematyce, które mają być inspiracją do przeprowadzenia przedstawionych eksperymentów, konstruowania i tworzenia instalacji, modeli, a także zabawek edukacyjnych.
Zdaniem Małgorzaty Wilczak z Ars Scientii, nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej, portal ten, a szczególnie segment warsztatów może stać się doskonałym narzędziem dydaktycznym do prowadzenia lekcji metodą eksperymentu.
„Wybrana tematyka wpisuje się w podstawę programową lekcji techniki i przyrody szkoły podstawowej. Może też być inspiracją dla animatorów zajęć w świetlicach szkolnych, domach kultury, studentów wydziałów pedagogicznych oraz wykładowców tych kierunków” – zaznaczyła Wilczak.
Natomiast dział narzędziowni będzie przeznaczony do archiwizowania i udostępniania treści niezbędnych do funkcjonowania segmentu warsztatowego. Tu znajdą się m. in. pliki z elementami konstrukcyjnymi, narzędziowymi, grafiką do bezpłatnego pobrania i druku.
Projekt PDKiN jest w trakcie realizacji. Jego finał zaplanowano na koniec października br., ale – jak zaznaczyła Marlena Proszak – portal wystartuje już prawdopodobnie na wakacjach.
Stowarzyszenie Ars Scientia powstało w 2014 r. w Rzeszowie. Tworzą je pasjonaci, którzy od kilku lat zajmują się popularyzacją nauki na wielu płaszczyznach. Nadrzędnym celem Stowarzyszenia jest popularyzowanie i realizacja eksperymentalnej formuły 3Z: Zobacz–Zbuduj–Zademonstruj we wszystkich dostępnych formatach. (PAP)
autorka: Agnieszka Pipała
api/