Premier Mateusz Morawiecki podkreślił w niedzielę, że obowiązkiem Polaków jest szerzenie wiedzy o bohaterstwie żołnierzy, którzy uratowali Polskę i Europę w 1920 r. Napisane m.in. przez premiera teksty, pokazujące wagę Bitwy Warszawskiej, opublikowano w ponad 30 krajach.
"O Bitwie Warszawskiej - jednej z najważniejszych batalii w historii Europy i całego świata powinno uczyć się wszędzie" - napisał Morawiecki w niedzielę na swoim koncie na Facebooku.
"Naszym obowiązkiem jest szerzyć wiedzę o bohaterstwie polskich żołnierzy, którzy uratowali odradzającą się Polskę i resztę kontynentu przed bolszewickim totalitaryzmem" - podkreślił premier dzieląc się z użytkownikami linkiem do artykułu swojego autorstwa, który ukazał się na stronach austriackiego dziennika "Die Presse".
Tekst Morawieckiego, w którym opisuje on miejsce Bitwy Warszawskiej w dziejach Europy i Polski powstał w ramach projektu "Opowiadamy Polskę światu". Przedsięwzięcie z okazji stulecia Bitwy Warszawskiej przygotował Instytut Nowych Mediów przy wsparciu Instytutu Pamięci Narodowej.
"Wojna polsko-radziecka to punkt węzłowy dla całej Europy" - pisze w artykule Mateusz Morawiecki. Polski premier przypomina, że stoczona 15. sierpnia 1920 r. bitwa powinna być wymieniana "jako decydujący moment w walce z totalitaryzmem w Europie", a z powodu żelaznej kurtyny jej znaczenie "dla dziejów Europy nie zapisało się w pamięci świata w sposób, na jaki zasługuje".
Morawiecki opisuje następnie Bitwę Warszawską jako kulminacyjny moment kształtowania się nowoczesnego narodu polskiego, który skonsolidował się "wokół najbardziej nowoczesnych pojęć – pozytywizmu, demokratycznych reform, upodmiotowienia kobiet i mas społecznych".
Okolicznościowe artykuły autorstwa nie tylko Morawieckiego, ale także historyka i sowietologa prof. Andrzeja Nowaka oraz prezesa Instytutu Pamięci Narodowej Jarosława Szarka ukazywały się w piątek, sobotę i niedzielę w internetowych i drukowanych edycjach dzienników, tygodników i magazynów na całym świecie.
Inicjatywa była też wspierana przez polskie misje dyplomatyczne. Jak piszą organizatorzy akcji, teksty dotarły do czytelników w ponad 30 krajach świata.
Artykuł Morawieckiego ukazał się m.in. we francuskim dzienniku "L'Opinion", włoskiej "La Stampie", węgierskim "Magyar Nemzet”, czeskich "Lidovych Novinach", austriackim "Die Presse", izraelskim "Israel Hajom" czy w tureckiej agencji prasowej Anatolia.
W ramach projektu teksty m.in. polskiego premiera ukazały się też w Grecji, Hiszpanii, Bułgarii, Serbii, Słowenii, Czarnogórze, na Litwie, Łotwie, Ukrainie, Malcie, w Niemczech, ale także w Algierii, Indonezji, Armenii, Egipcie, Peru, Wenezueli i Katarze.(PAP)
adj/ jar/