Spektakl „Bieguni” w reż. Michała Zadary otworzy 5 grudnia tegoroczny 13. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia. Tym razem nie będzie konkursu głównego. Publiczność będzie mogła zobaczyć on-line 23 przedstawienia, w tym osiem premier.
Festiwal potrwa od 5 do 13 grudnia. Spektakle będą transmitowane na miejskiej platformie Play Kraków (www.playkrakow.com).
Inspiracją dla tegorocznego programu festiwalu Boska Komedia jest wykład noblowski Olgi Tokarczuk "Czuły narrator". "Wierzę, podobnie jak Olga Tokarczuk, że +rola artystów polega na tym by – dać przedsmak tego, co mogłoby istnieć (…), bo co wyobrażone, jest pierwszym stadium istnienia+. Chciałbym, by wszystkie te marzenia o lepszym świecie, których teatr jest wehikułem, stały się kiedyś rzeczywistością. Wiarę i determinację mam dzięki ludziom polskiego teatru, dzięki przyjaciołom festiwalu z całego świata i dzięki wiernej krakowskiej publiczności" – mówił we wtorek na konferencji prasowej dyrektor artystyczny festiwalu Bartosz Szydłowski.
"Teatr jest fenomenem. Występując na scenie, występujemy jako jeden głos, ale złożony z wielogłosu. Każdy aktor, reżyser, scenograf, choreograf nosi w sobie perspektywę, która potem, w zestawieniu z innymi, tworzy niesamowitą hybrydę emocjonalną i hybrydę sensów" – podkreślił Szydłowski. "Postawiłem twórcom zadanie, żeby spektakle, które przygotowują stały się czymś w rodzaju intymnej rozmowy z publicznością, gdzie siebie samego, własne doświadczenie traktujemy jako materię wyjściową do pracy" - dodał.
Publiczność zobaczy 23 spektakle, w tym osiem premier. Festiwal otworzy światowa prapremiera "Biegunów" w reż. Michała Zadary – zrealizowana w koprodukcji Teatru Powszechnego i Teatru Łaźnia Nowa.
Widzowie będą mogli obejrzeć także : "Autobiografię na wszelki wypadek" w reż. Michała Buszewicza; spektakl "Agon" w reż. Dominiki Knapik; "Bezpieczne miejsce" w reżyserii Tomasza Fryzła do testu Piotra Fronia; "Powrót do Reims" w reżyserii Katarzyny Kalwat; "Jak ocalić świat na małej scenie?" (reż. Paweł Łysak) oraz "Po prostu" (reż. Weronika Szczawińska).
Szydłowski poinformował, że w tym roku nie odbędzie się konkurs główny, w którym wybierano najlepszy spektakl, ale też nagradzano najlepszych reżyserów, scenografów, aktorów i aktorki, bo jury w formule online ma bardzo ograniczoną możliwość, by przeprowadzić wnikliwe analizy i spory o wartość spektakli.
Jak podkreślił pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. kultury Robert Piaskowski, Boska Komedia to prawdopodobnie pierwszy festiwal teatralny w Europie, który odbywa się w sieci, ale nie poprzez emisję wcześniej zarejestrowanych materiałów, ale transmisję na żywo. "W zeszłym roku pobiliśmy na Boskiej Komedii rekord publiczności: 11 tys. widzów, co w wypadku wirtualnej publiczności wydaje się zaledwie kropelką" – powiedział Piaskowski. Dodał, że w dobie pandemii i wielkiej niepewności bardzo ważna jest solidarna współpraca instytucji oraz utrzymanie kontaktu z publicznością, a rolą kultury jest spajanie społeczeństwa.
Gościem specjalnym festiwalu będzie Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie. Publiczność zobaczy "I tak nikt mi nie uwierzy" - spektakl Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina, którzy ze sceny opowiedzieli historię ostatniej w Europie kobiety spalonej na stosie, Polki, Barbary Zdunk oraz "Krótką rozmowę ze Śmiercią" w reżyserii Marcina Libera.
W nurcie premierowym zostaną pokazane także przedstawienia z krakowskich teatrów: inspirowane literaturą Stanisława Lema "Fiasko" w reż. Magdy Szpecht z Narodowego Starego Teatru, "Władcy" Konrada Dworakowskiego z Teatru Ludowego oraz musical "Cud mniemany, czyli Krakowiacy i górale" w reż. Cezarego Tomaszewskiego z Teatru im. J. Słowackiego.
Na tegorocznej Boskiej Komedii specjalnie powołane jury młodzieżowe i profesjonalne wybierze spośród siedmiu spektakli najlepsze przedstawienie dla młodego widza. Swoją premierę będzie mieć także Boska Komedia TV, nadająca później przez cały rok z Krakowa rozmowy z artystami i twórcami spektakli, reportaże z premier i dyskusje krytyków.
Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia jest współfinansowany przez gminę miejską Kraków oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. (PAP)
autor: Małgorzata Wosion-Czoba
wos/ aszw/