Wśród muzycznych tradycji na Boże Narodzenie w Kanadzie są dwie, które w tym roku będą mogły zaistnieć tylko wirtualnie: spektakl baletowy „Dziadka do orzechów” do muzyki Piotra Czajkowskiego i oratorium „Mesjasz” Georga Friedricha Haendla.
„Święta z rodzicami i pójście na +Dziadka do orzechów+” - tak zapamiętał swoje dzieciństwo Dana, z którym rozmawiała PAP. „Oczywiście ktoś kiedyś stworzył popyt, ale akurat w tym przypadku na komercję nie narzekam” - dodał.
Inni rozmówcy wskazywali, że w latach 50. New York City Ballet wystawił „Dziadka do orzechów” i prawdopodobnie od tego właśnie zaczęła się bożonarodzeniowa kariera tego baletu w Ameryce Północnej, zaś ci, których rodziny pochodziły z Europy podkreślali, że w niektórych europejskich tradycjach orzechy na Boże Narodzenie i dziadek do orzechów przynoszą szczęście.
National Ballet of Canada w tym roku od 4 grudnia do 2 stycznia proponuje możliwość obejrzenia „Dziadka do orzechów” we współpracy z siecią kin. Spektakl został nagrany w torontońskim Four Seasons Centre for the Performing Arts i tam, gdzie nie obowiązuje lockdown, będzie dostępny w kinie, ale np. w Toronto można obejrzeć w streamingu. Choreografem torontońskiego spektaklu był James Kudelka, a rolę Hansa-Petera/Dziadka do orzechów tańczył pierwszy tancerz National Ballet of Canada, urodzony w Poznaniu Piotr Stanczyk.
„Dziadek do orzechów i Król Myszy” został napisany w 1816 r. przez ETA Hoffmana, francuską wersję napisał w 1844 r. Aleksander Dumas, autor „Trzech muszkieterów”. Rosyjski Teatr Imperatorski zamówił w 1892 r. balet, do którego libretto i choreografię stworzył Marius Petipa, muzykę Piotr Czajkowski, a premiera odbyła się w grudniu 1892 r. w Teatrze Maryjskim w Petersburgu.
Drugą bożonarodzeniową kanadyjską tradycją jest oratorium „Mesjasz”, napisane w 1741 r. przez Haendla i pierwszy raz wystawione rok później w Dublinie. „Pamiętam, że w grudniu w niektórych szkołach, do których chodzili moi kuzyni, chóry śpiewały części +Mesjasza+, zaglądało się na takie spektakle” - wspomina Barbara, mieszkanka Toronto.
Sześć kanadyjskich orkiestr prezentuje w grudniu „Mesjasza”, dostosowując się do obostrzeń w czasach pandemii. Są to: Orkiestra Klasyczna w Montrealu, Orkiestra Symfoniczna w Montrealu, Orkiestra Symfoniczna Nowej Fundlandii, jest też wspólny spektakl Against the Grain Theatre, torontońskiej Orkiestry Symfonicznej i Centrum Sztuk i Twórczości w Banff, w którym można posłuchać arii z oratorium Haendla również w językach rdzennych mieszkańców Kanady, nagranych w różnych częściach kraju; jest także koncert Elora Festival. Koncert „Electric Messiah” prezentowany w czwartek 17 grudnia to film nakręcony w Toronto, wykorzystujący nagrania w studio i nie tylko oryginalne barokowe dzieło, lecz także różne style muzyczne – od jazzu do soulu. Część koncertów jest bezpłatna, w przypadku niektórych zakupiony bilet pozwala na obejrzenie koncertu w określonym czasie.
„I oczywiście, w tym roku wszystko jest wirtualne. Ale może skorzystać ze streamingu i (w ten sposób) razem z przyjaciółmi obejrzeć tradycyjnie +Dziadka...+ czy +Mesjasza+” - podsumowała w rozmowie z PAP mieszkająca w Toronto Boo.
Z Toronto Anna Lach(PAP)
lach/ akl/