Specjalnie przygotowany cykl nagrań „Spotkania z komedią” złoży się na tegoroczne 12. Dni Komedii dell'Arte w Krakowie. Będą one dostępne bezpłatnie na miejskiej platformie playkrakow.com od 25 lutego.
Jak poinformowała PAP Agnieszka Cianciara-Froehlich, dyrektor artystyczna Dni, festiwal stanowi polskie obchody międzynarodowego święta włoskiej komedii, które przypada właśnie 25 lutego. Święto Commedia dell'Arte Day odbywa się corocznie od 2010 r. w ponad 60. krajach na sześciu kontynentach.
Z powodu pandemii koronawirusa – zaznaczyła organizatorka – tegoroczna edycja wydarzenia w Krakowie będzie zupełnie inna niż poprzednie.
Agnieszka Cianciara-Froehlich: W nagraniach zostaną przybliżone kluczowe aspekty komedii dell’arte. Szczypta teorii będzie wstępem do komediowego meritum, jakim jest rozrywka.
"Na tegoroczne Dni złoży się specjalnie przygotowany cykl nagrań +Spotkania z komedią+. Zostaną w nich przybliżone kluczowe aspekty komedii dell’arte. Szczypta teorii będzie wstępem do komediowego meritum, jakim jest rozrywka" - zapowiedziała Cianciara-Froehlich.
Specjalnie na tę okazję intermedia przygotowała krakowska Trupa Komedianty. Poszczególne nagrania poświęcone będą komizmowi i powadze w komedii dell’arte, kobietom w komedii dell’arte oraz maskom w komedii dell’arte.
Organizatorami wydarzenia jest Fundacja Studio Dono oraz Centrum Kultury Podgórza. Współfinansuje je Miasto Kraków.
Z czasem komedia dell'arte opanowała całą Europę, najpopularniejsza była we Francji. W Polsce wystawiano ją m.in. na dworach Władysława IV i Jana III Sobieskiego.
Komedia dell'arte pojawiła się w połowie XVI w. we Włoszech. Najważniejszą jej cechą jest improwizowany charakter. Bohaterami były typowe postacie włoskiej komedii ludowej, reprezentujące różne regiony, mówiące dialektami i występujące w maskach i charakterystycznych strojach.
Z czasem komedia dell'arte opanowała całą Europę, najpopularniejsza była we Francji. W Polsce wystawiano ją m.in. na dworach Władysława IV i Jana III Sobieskiego. Zmierzch komedii dell'arte nastąpił pod koniec XVIII w. Obecnie ponownie wraca do łask - do jej tradycji nawiązuje m.in. Piccolo Teatro w Mediolanie.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
rgr/ mark/