Czy na Instagramie da się zarabiać, dlaczego diety nie działają, jak się dobrze ubezpieczyć – to niektóre z pytań, na jakie maturzyści mogą szukać odpowiedzi podczas „Ciekawej lekcji” prowadzonej przez nauczycieli akademickich Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.
„Ciekawa lekcja” to jeden z dwóch projektów, obok „Gry decyzyjnej”, jakie nauczyciele akademiccy z WSIiZ prowadzą online w ramach zajęć dla szkół ponadpodstawowych.
Jak wyjawiła PAP Ksenia Burghardt z biura prasowego uczelni, oba projekty skierowane są przede wszystkim do maturzystów. Mogą jednak w zajęciach wziąć udział również uczniowie z drugich klas liceum i z trzecich klas technikum. Zapisy na „Ciekawą lekcję” potrwają do 30 czerwca. Udział w projektach jest całkowicie bezpłatny. Zajęcia rozpoczną się wkrótce po zakończeniu naboru.
Jak wyjawiła koordynatorka projektów Agata Węglarz, dotychczas w pierwszej edycji „Ciekawej lekcji” zrealizowanych zostało ponad 60 lekcji. Zajęcia trwają cały czas.
„W naszej ofercie znajduje się 18 tematów, w tym dwa tematy realizowane w języku angielskim. Dodatkowo każdy nauczyciel może zaproponować temat lub zagadnienie spersonalizowane do zainteresowań uczniów” – wyjawiła Węglarz.
Dotychczas podczas lekcji uczniowie wraz z nauczycielami WSIiZ poszukiwali odpowiedzi m.in. na pytania: czy na Instagramie da się zarabiać? Dlaczego diety nie działają? Jak się dobrze ubezpieczyć? Jaką drogę musi pokonać paczka, aby trafić w ręce odbiorcy?
Burghardt przekazała, że w każdej z lekcji powinno uczestniczyć około 30 uczniów, czyli jak jedna klasa szkolna. Zajęcia trwają minimum 45 minut i odbywają się przez platformę Cisco Webex. Druga inicjatywa uczelni, także dla uczniów szkół ponadpodstawowych, to warsztaty: „Gra decyzyjna”.
Jak zapewniła Burghardt, to jedna z najlepszych metod kształcenia problemowego. „Pozwala ona uczestnikom tworzyć zjawiska, sytuacje i procesy identyczne z tymi, które na co dzień występują w firmach czy przedsiębiorstwach” - wyjaśniła. Uczniowie zainteresowani udziałem mogą wybrać między dwiema grami decyzyjnymi. Jedną z nich jest komputerowa gra negocjacyjna "Skuteczny negocjator". Polega na znalezieniu kompromisu w symulowanej sytuacji, w czasie której gracze wcielają się w role postaci w różnych sytuacjach negocjacyjnych.
Węglarz wyliczyła, że gra kształci: umiejętność komunikacji, krytycznego myślenia czy szukania nieszablonowych rozwiązań.
Drugą grą jest „HR Manager”, polegająca na zarządzaniu kompetencjami pracowników tak, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki finansowe w firmie. Ma ona uczyć uczestników jak gospodarować potencjałem pracowników, jak go wyzwalać i rozwijać, aby z sukcesem realizować biznesowe przedsięwzięcia. „Gra jest symulacją firmy, w której, podobnie jak w życiu, trzeba pozyskać pracowników, zainwestować w ich rozwój, motywować finansowo i pozafinansowo, a także jak trzeba zwalniać” – tłumaczyła koordynatorka.
Zaznaczyła, że warsztaty kształcą takie umiejętności jak: umiejętność komunikacji, krytycznego myślenia, szukania nieszablonowych rozwiązań, pracy zespołowej czy umiejętność podejmowania decyzji w warunkach niepewności. „W czasie gry zespoły podlegają ocenie nie tylko według kryteriów powodzenia takich jak: plan, budżet, przychody, obrót, ale także tematów miękkich, jak: efektywność zarządzania zespołem, komunikacja wewnętrzna, autorytet lidera, poziom motywacji. Wynik końcowy gry zależy głównie od zaangażowania uczestników, co dodatkowo aktywuje u ludzi silny instynkt do gry i rywalizacji z innymi zespołami” – stwierdziła Węglarz.
Dotychczas z warsztatów skorzystało 212 uczniów z sześć szkół. Klasy zainteresowane udziałem w projektach powinni zgłosić telefonicznie lub mejlowo nauczyciele ze szkół ponadpodstawowych. (PAP)
autor: Agnieszka Pipała
api/ amac/